در 50 کیلومتری جاده آبعلی از تهران، در فاصلهٔ حدود 70 کیلومتری شمال شرقی تهران؛ در ۴۵کیلومتری شرق تهران و در چهارکیلومتری شهر دماوند؛ چشمه آب معدنی وجود داره که محلی ها بهش چشمه اعلا میگن؛ چون کیفیت آبی که از زمین می جوشه فوق العاده ست. این منطقه که جزو ییلاق های اطراف تهران محسوب میشه حتی با وجود اینکه کمتر کسی اونو میشناسه، برای خستگی در کردن خوبه و هرکی اومده بهش خیلی خیلی خوش گذشته!

راه های دسترسی به چشمه ی اعلی

برای رسیدن به این منطقه‌ی زیبا و خوش آب و هوا از اتوبان شهید زین‌الدین تهران به سمت شرق برین و بعد از اون، از اتوبان شهید باقری به سمت آزادراه تهران-پردیس مسیر رو ادامه بدین، از داخل شهر پردیس که عبور کردین، به سمت فیروزکوه حرکت کنین. بعد از اینکه به  فیروزکوه رسیدین، وارد خیابان دانشگاه بشین و اونجا رو به سمت شمال طی کنین. از مرکز تهران تا چشمه اعلا تقریبا یک ساعت و نیم راهه.

مسیریابی چشمه اعلاء تهران

فاصله چشمه اعلا تا پیست اسکی آبعلی : 9 کیلومتر - زمان : 16 دقیقه

فاصله چشمه اعلا تا آبشار تیزاب : 10 کیلومتر - زمان : 27 دقیقه

فاصله چشمه اعلا تا آبشار جنگلک : 18 کیلومتر - زمان : 51 دقیقه

فاصله چشمه اعلا تا قلعه گل خندان : 28 کیلومتر - زمان : 37 دقیقه

فاصله چشمه اعلا تا دریاچه تار : 29 کیلومتر - زمان : 1 ساعت و 28 دقیقه

فاصله چشمه اعلا تا دریاچه‌های تار و هویر : 29 کیلومتر - زمان : 1 ساعت و 26 دقیقه

آبشخور بی نظیر چشمه اعلا!

دربارهٔ آب چشمه‌های مناطق مختلف حدس و گمان های زیادی وجود داره؛ اما چیزی که مشخصه آب چشمه اعلا از باران و برف سالیانه که به خاک نفوذ می‌کنه، می‌جوشه. برف‌های روی قله ی دماوند مسیری طولانی رو از میان لایه‌های مختلف داخل کوه طی می‌کنن که به مخزنی توی دل کوه برسن و تو این مسیر طولانی املاح و مواد معدنی زیادی رو هم با خودشون میارن، یعنی شما فک کنین دیگه آب از این معدنی تر؟!  در کل وقتی که شما از آبِ چشمه میل میکنین، طبیعی بودنش رو با دل و جون حس میکنین وبه قولی گوشت میشه به تنتون! اطراف چشمه هم پوشیده شده از رسوبات آبرفتی دوران چهارم زمین شناسی و آهک‌های سخت دولومینت.

 چشمه ی اعلا دماوند تا الآن تونسته از آسیب موجودات زنده در امان بمونه و بشر فعلا نتونسته آسیبی بهش بزنه! البته اینم بگیم که دلیلش بیشتر برا این بوده که مجوزی برای هیچ شخص و ارگان و شرکتی صادر نشده که بیان و اینجا شروع کنن به ساخت و ساز پارک و دریاچه های مصنوعی.

تا هوا سردتر از این نشده، پیش به سوی چشمه ی اعلی!

اعلا جزو دهستان حومهٔ بخش مرکزی شهرستان دماوند میشه و راه فرعی ماشین رو به دماوند داره. آب و هوایی خنک و بسیار مطبوع داره که همین مساله باعث شده تو فصل تابستون‌ هزاران گردشگر و مسافر خصوصا از شهر تهران به اونجا برن و حسابی از آب و هوای تمیزش لذت ببرن.اطراف محل چشمه هم درختای بلند، سرسبز و قشنگی وجود داره که موجب تبدیل مجموعه به فضای بسیارخوشایندی میشه. در کنار این چشمه روستایی با همین اسم هم وجود داره که آب و هوایی نسبتا کوهستانی و سردسیر داره. سَکَنه ی اصلی اونجا ام حدود ۱۵۲ نفر هستن.

آبِ اعلای درمانی

نکته ی جالبی که درباره ی این چشمه وجود داره اینه که آب اعلا میتونه در کاهش فشار خون، در مبتلایانِ به فشار خون بالا موثر واقع بشه. میگن آب این چشمه با تاثیر بر میزان کاتیون‌های کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم نشون داده که این تاثیر میتونه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش بده. در کل یه جرعه آب میخوری، همه ی دردات دوا میشه!!

 

منطقه گردشگری چشمه اعلا یکی از گزینه‌های مطلوب برای مسافرت 2 روزه آخر هفته ست. توی خود روستای اعلا هم محصولات کشاورزی بسیار خوشمزه ای از جمله قیسی، گیلاس، زردآلو، سیب، گردو، آلبالو و عسل تولید می‌شه که هر کدام می‌تواند سوغات خوبی برای شما باشه.

یک تذکر مهمی که باید به شما بدیم اینه که، این چشمه رو با چشمه ی علی در شهر ری اشتباه نگیرین! به شما پیشنهاد میکنیم با برنامه ریزی سفری یک یا دو روزه به این مکان خاطرات خوبی رو رقم بزنید.

 

سفر۷۲۴، آسان ترین راه رزرو و خرید اینترنتی بلیط اتوبوس