دره ای پر از درختای با ساقه و برگ و گل و شکوفه ارغوانی رنگ! یک جایی شبیه یک قطعه ی کوچک از بهشت. شما می‌توانید همین امروز راهی «دره ارغوان» بشید و با تمام وجود زیبایی آفرینش خالق همه ی زیبایی هارو اونجا ببینید. بی‌مانندترین محل رویش درختچه‌های ارغوان ایران رو می‌توانید در «جنگل ارغوان طرقبه» پیدا کنید.

« دره ارغوان » در کدام قسمت از مشهد قرار دارد؟

« دره ارغوان » در چهار کیلومتری «طرقبه» و در مسیر «طرقدر» به روستای «کلاته آهن» قرار دارد. از انتهای محله طرقدر در طرقبه، وارد مسیری خواهی شد که شما رو به روستای «کلاته آهن» می‌رساند. قبل از رسیدن به روستای «کلاته آهن»، مسیری آسفالته به دره‌ای باز و پهن منتهی می‌شود که‌‌ همان «دره ارغوان» است.

چرا "دره ی ارغوان" رو به این اسم، نامگذاری کردن؟

بنا به شورای عالی سازمان جنگلها، جنگل ارغوان طرقبه بی نظیرترین رویشگاه درختچه ارغوان در کل کشوره. اين محل بعلت اینکه محل رويش بوته‌های ارغوان بوده و سرتاسر اونجا پوشيده از درختچه‌های ارغوان است؛ دره ارغوان ناميده شده.

صنایع دستی دره ارغوان

اهالی طرقبه از شاخه‌های نرم و انعطاف پذیر ارغوان، سبدهایی با رنگ و شکل های مختلف می‌بافند. اسم این صنعت دستی، «سبدبافی» یا «ارغوان بافی» است و هنر دیرینه طرقبه‌ای‌ها محسوب میشه. اگر به دره ارغوان سفر کردید، یادتان باشد، یکی از سبدهای بافته شده از شاخه‌های ارغوان را هم بخرید تا هم یادگاری از دره ارغوان داشته باشید و هم به صنایع دستی منطقه، کمک کرده باشید.

درخت ارغوان چه ویژگی هایی دارد؟

درخت ارغوان را بیشتر به عنوان گیاه زینتی کاشته میشه. ارغوان درختی گلداره که بیشتر به صورت درختچه می‌باشد اما ارتفاع آن گاهی به ۱۲ متر هم میرسه. برگ‌های ارغوان به شکل قلب، بدون کرک و دارای کناره‌های صافه. در هنگام  شکوفایی درخت ارغوان، در حالی که شاخه‌ها هنوز بدون برگ هستند، گل‌های خوشه‌ای و صورتی رنگ آن به حالت آویخته ظاهر میشن و سپس برگ‌های سبز و قلبی شکل آن، شاخه‌ها رو زینت میدن نکته ی جالبش هم اینجاست که وقتی عمر گل‌ها به پایان می‌رسد، بذرها داخل محفظه‌هایی به نام نیام، قرار گرفته و طی سال روی شاخه‌ها باقی میمونن.

 

همراهان محترم سفر 724، به هنگام خرید آنلاین بیلط اتوبوس مشهد، میتوانید از بلیط های تخفیف دار سامانه ی سفر 724 نیز استفاده کنید.