سال نو رو به همه ی شما دوستانی که دارین این مطلب رو میخونین تبریک میگم و آرزوی سرور و شادی براتون دارم. اگر شما هم مثل من هستید و دوست دارید در طول تعطیلات کتاب هدیه بدید و کتاب هدیه بگیرید، احساس میکنم بتونم در این مورد کمکی بهتون بکنم و یک لیست که شامل اسامی چندین کتاب مفید و مهیج هستش رو بهتون پیشنهاد بدم. البته من آدمی نیستم که از هدیه هایی که در پایان سال قراره هدیه بدم، لیست بلند بالایی تهیه کنم اما اینبار مطمئنم انتخاب های امسالم به شدت جزو اون دسته از هدایایی هستش که شما میتونین با خیال راحت هدیه بدید.

کتاب های منتخب امسال تنوع موضوعی زیادی داره، از بحث های مربوط به مدیتیشن گرفته تا سلاح های خودکار! برای هر فرد با هر سلیقه ای موضوعی وجود داره که به اون علاقه داشته باشه! پس اگه شما به دنبال هدیه ای برای دوستاتون هستین که هم جالب باشه و هم مفید، بیل گیتس بهتون میگه که در راه درستی قدم گذاشتین! ممکن نیست با انتخاب یکی از کتاب های زیر اشتباه کنید.

تحصیلکرده، نویسنده: تارا وِست اُور

تارا ( نویسنده ی کتاب ) در طول زندگی خودش، هیچ وقت به مدرسه نرفته و یا حتی برای درمان به پزشکی هم مراجعه نکرده بود تا زمانی که 17 سالش شد و خونه رو ترک کرد. همین موضوع باعث سری تغییراتی در زندگی تارا شد... من هیچ وقت فکر نمیکردم که شاید زندگی من هم به نحوی بتونه به داستان زندگی  خانواده ی مورمون ارتباطی داشته باشه ولی تارا وست اور به قدری نویسنده ی خوبیه که من تونستم بازتاب نوشته هاش رو زمانیکه خاطرات مربوط به کودکی سختش رو میخوندم در زندگی شخصی خودم ببینم. من و همسرم ملیندا خاطرات این زن جوان رو بسیار دوست داشتیم. دختری که تشنه ی یادگیری بود و این اراده ی او برای تحصیل به قدری قوی بود که موفق به دریافت مدرک دکترای خود از دانشگاه کمبریج انگلستان هم شد.

ارتشِ هیچ، نویسنده: پائول شار

میشه گفت در ایام تعطیلات که اکثرا به دنبال خوندن مطالب سرگرم کننده ای هستن، کتاب هایی با موضوع "سلاح های خودکار" نمیتونن برای همه جالب و یا مهیج باشن. اما دیدی که نویسنده به این موضوع داره بسیار قابل تامله و فرد رو به چالش میکشه. موضوع این کتاب تقریبا موضوع بسیار پیچیده ایه، اما پائول شار ( نویسنده ) توضیحات روشنی برای همه ی نوشته هاش ارائه داده و هر دو جوانب مثبت و منفی استفاده از چنین سلاح هایی رو بررسی کرده. جالبه بدونین شار یک جانبازه و روحیه ی بسیار شگفت انگیزی داره که به سیاست دولت ایالات متحده در زمینه سلاح های مستقل کمک کرده.

خون کثیف، نویسنده: جان کری رو

تعداد بسیاری از دوستای من کتاب"خون کثیف"پیشنهاد کرده بودن در این کتاب شما میتونید شاهد از عرش به فرش اومدن ثرونا، شخصیت اصلی داستان، از زاویه ی دید شخصی خود نویسنده باشین. این داستان حتی جذاب و هیجان انگیز تر از تصورات من بود و متوجه شدم که بعد از شروع کتاب نتونستم اونو برای ثانیه ای هم که شده زمین بذارم! "خون کثیف" به تنهایی هر موضوعی رو داخل خودش جای داده: کلاهبرداری های دقیق، فانتزی های شرکتی، داستان های پوشش مجله، روابط خانوادگی خراب شده و مرگ یک شرکت که تقریبا 10 میلیارد دلار ارزش داشت!

21 نکته برای قرن 21، نویسنده: یووآل نو هاراری

من طرفدار همه ی نوشته های یوال نو هاراری هستم و نوشته ی آخرش هم از این قاعده مستثنی نیست. در حالی که نوشته های ساپینسک و هورونو دوز به ترتیب داستان هایی در مورد گذشته و آینده رو پوشش میداد، در این کتاب تمامی قضایا کاملا در زمان حال اتفاق میوفته. در این کتاب که 21 موضوع در اون ارائه شده چارچوب مفیدی برای پردازش اخبار و تفکر در مورد چالش ها و اتفاقات روز مره ای که همه ی ما در قرن 21 ما با اون مواجه هستیم آموزش میده.

راهنمای هدایت به مراقبه و ذهنیت، نویسنده: اندی پودیکام

مطمئنم که بیل گیتس 25 ساله از بین این 5 کتاب حتما این یکی رو انتخاب میکرد اما خب هر چقدر هم که دیر شده باشه من و همسرم ملیندا شروع به مدیتیشن کردیم. این کتاب با سفر شخصی پودیدومب ( نویسنده ) به عنوان یک دانشجوی دانشگاه به راهب بودایی آغاز میشه و بعد به توضیحی سرگرم کننده درباره چگونگی تفکر می پردازه. اگر به تمرکز ذهنی علاقه ی زیادی دارین، این کتاب میتونه کمک بسیار زیادی بهتون بکنه.