ترابزون یکی از شهرهای ساحلی کشور ترکیه است که در مجاورت دریای سیاه واقع شده است. زیبایی‌های خیره‌کننده این شهر دل‌ربا باعث شده است که سالانه توجه تعداد بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. در این بین ایرانیان نیز ترابزون را مقصد گردشگری خود قرار می‌دهند و به بازدید از این شهر می‌روند. 

ما در مطلبی مجزا راهنمای کامل سفر زمینی به ترابزون را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. اما مسلم است که پیش از سفر به شهرهای خارجی لازم است که اطلاعات لازم و کافی در رابطه با شهر مقصد و جاذبه‌های گردشگری آن کسب کنیم. از این رو بر آن شدیم تا در این مطلب گشت و گذاری در شهر ترابزون بزنیم و شما را با نقطه به نقطه این شهر زیبا آشنا کنیم. در این سفر رویایی همراه باشید. 

 

طبیعت بکر و زیبای ترابزون در انتظار شما

با این‌که در حال حاضر گردشگران زیادی به ترابزون سفر می‌کنند اما باز هم بسیاری از مردم کشور ما هستند که اطلاعات زیادی درباره شهر ترابزون ندارند و این سوال را در ذهن خود دارند که چرا باید به ترابزون سفر کنند؟  

قبل از هر چیز اجازه دهید تصویری را در ذهن شما شکل دهیم. تصور کنید شهری در کنار دریای سیاه واقع شده است، کوهستان‌های سرسبز دور تا دور شهر را فراگرفته‌اند، صدای آب و آواز پرندگان به گوش می‌رسد، مه‌ای که قله کوه‌ها را غیرقابل دیدن کرده است و خانه‌های ویلایی چشم‌گیر در سطح شهر پراکنده شده‌اند. این تصویر زیبا نیست؟ 

درست حدس زدید. این تنها توصیفی کوتاهی از زیبایی‌های چشم‌گیر و دل‌ربای شهر ترابزون است. بنابراین دلیل محکمی که برای سفر به شهر ترابزون وجود دارد، طبیعت بکر و خیره‌کننده آن است. شک نکنید که سرسبزی و آرامشی که در سرتاسر این شهر حاکم است، روح لطیف شما را به پرواز درمی‌آورد. از این رو در سفر به شهر ترابزون تردید نکنید. 

 

آشنایی با مردمان شهر ترابزون

از آن‌جایی که شهر ترابزون شهری کوچک است، مردمان آن اکثرا همدیگر را می‌شناسند. به همین دلیل هنگام سفر به این شهر اصلا احساس غریبگی نخواهید داشت. خون‌گرمی و مهربانی مردم ترابزون به حدی است که احساس خواهید کرد که سال‌ها در این شهر زندگی کرده‌اید و یکی از بومیان این شهر هستید. 
در اغلب مواقع می‌توانید با آن‌ها همراه شوید و اطلاعات بیشتری از فرهنگ آن‌ها به دست آورید. به تماشای خانه‌های نقلی آن‌ها بروید، با آن‌ها ماهی‌گیری کنید و در بازارهای زیبایشان قدم بزنید و لذت ببرید. 
مردم این شهر به زبان شیرین ترکی صحبت می‌کنند. اگر آشنایی با زبان ترکی ندارید، توصیه می‌کنیم چند عبارت رایج در زبان ترکی را یاد بگیرید تا بتوانید راحت‌تر با مردم این سرزمین ارتباط برقرار کنید. 
هرچند که در این شهر دین رسمی وجود ندارد اما با این حال بیشتر جمعیت آن را مسلمانان شیعه و سنی تشکیل داده‌اند. 

جاذبه‌های گردشگری ترابزون

دریاچه اوزون گل

نمی‌شود به ترابزون سفر کرد و به دیدن دریاچه چشم‌نواز اوزون گل نرفت. این دریاچه در روستایی با همین نام در نزدیکی ترابزون واقع شده است. زیبایی‌های این روستا به قدری است که به عنوان سوئیس ترکیه شناخته می‌شود. 
پیشنهاد می‌کنیم که در این سفر هیجان‌انگیز خود به ترابزون، ساعاتی را در روستای اوزون گل و در کنار دریاچه آن سپری کنید. 
در کنار طبیعت چشم‌نواز این دریاچه زیبا، امکانات تفریحی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم کنند. دوچرخه‌سواری در کنار دریاچه، ماهی‌گیری، قایق‌سواری، چتربازی و  .. از امکانات تفریحی و سرگرمی در کنار این دریاچه هستند.‌
خود روستای اوزون گل نیز جاهای دیدنی و زیبایی دارد که می‌توانید در روستا قدم بزنید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید.

ترابزرون - دریاچه اوزون گل

کلیسای ایاصوفیا

اشتباه نکنید! این ایاصوفیا با ایاصوفیای استانبول کاملا متفاوت است. هرچند که تاریخ و سرگذشت مشابهی دارند.
ایاصوفیای واقع در ترابزون در قدیم کلیسای ارتدکس بوده است. اما بعدها به عنوان موزه و مسجد تاریخی شناخته شد. هم‌اکنون نیز ایاصوفیا یکی از مساجد باشکوه و عظیم ترابزون است که گردشگران زیادی برای مشاهده این عظمت به دیدن آن می‌روند.‌
این مسجد با سنگ‌هایی ساخته شده است که در گذشته بر روی آن‌ها نقاشی‌های چشم‌گیری حکاکی شده است. داخل این مسجد نیز بسیار زیبا و تامل‌برانگیز است. گویی حکایتی دور و درازی از سرگذشت خود به شما تعریف می‌کند.

ترابزون- کلیسای ایاصوفیا

موزه ترابزون 

موزه ترابزون یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهر ترابزون به حساب می‌آید. طراحی داخلی این موزه بسیار زیبا و خیره‌کننده است. در سقف این موزه نقاشی‌های قشنگی کشیده شده است که ممکن است ساعت‌ها شما را در خود غرق کند. 
این موزه در قرن بیستم توسط معماری ایتالیایی ساخته شده است. به همین دلیل دارای اشیای عتیقه و قدیمی زیادی است که اکثرا به دوران مختلف برنزی، روم باستان و بیزانسی متعلق هستند. 

ترابزون - موزه ترابزون
موزه ترابزون یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهر ترابزون به حساب می‌آید. طراحی داخلی این موزه بسیار زیبا و خیره‌کننده است. در سقف این موزه نقاشی‌های قشنگی کشیده شده است که ممکن است ساعت‌ها شما را در خود غرق کند. 
این موزه در قرن بیستم توسط معماری ایتالیایی ساخته شده است. به همین دلیل دارای اشیای عتیقه و قدیمی زیادی است که اکثرا به دوران مختلف برنزی، روم باستان و بیزانسی متعلق هستند. 

قلعه ترابزون

این قلعه درست در مرکز شهر واقع شده است و به عنوان دیوار دفاعی شهر شناخته می‌شود. قلعه ترابزون در دوران امپراطوری روم ساخته شده است و شهر را به سه بخش مختلف تقسیم کرده است. در گذشته یکی از این بخش‌ها پایتخت بوده است و بخش‌های دیگر در خدمت فرمان‌روایان پایتخت‌نشین خود بودند. 
قدمت این قلعه به ۲۰۰۰ سال قبل می‌رسد و هم‌اکنون نیز پابرجاست. شکوه و زیبایی دیوارهای دفاعی آن توصیف‌ناپذیر است. بنابراین امروزه قلعه ترابزون به یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر ترابزون تبدیل شده است. 

ترابزون- قلعه ترابزون

عمارت آتاتورک

عمارت آتاتورک در ارتفاعات شهر ترابزون واقع شده است. این عمارت یکی از موزه‌باغ‌های بسیار زیبا در شهر است که توسط خانواده آتاتورک به موزه تبدیل شد. مسیر منتهی به این عمارت بسیار پر پیچ و خم اما زیبا و چشم‌گیر است. این عمارت ۴ طبقه است و از طبقات فوقانی آن منظره دل‌نوازی به چشم می‌خورد. کاخ دارای فضای سرسبز است که با گل‌های رنگین و زیبا مزین شده است. 
این کاخ در عین کوچکی توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. 

ترابزون - عمارت آتاتورک

در این مطلب به شهر ترابزون ترکیه سفر کردیم و کمی با آن آشنا شدیم. حال که اطلاعات لازم در مورد شهر ترابزون را کسب کردید، درنگ نکنید. به این سفر هیجان‌انگیز بروید و دیگر نکات جذاب این شهر را برای ما بازگو کنید. سفر ۷۲۴ سفر خوب و خوشی را برای شما آرزومند است.