کلیسای وانک یا آمنا پرکیچ، نام کلیسایی است در محله جلفا (اصفهان)، که از نام کلیسای «سورپ آمِناپرکیچ وانک» جوغا در نخجوان گرفته شده‌ است. وانک در زبان ارمنی به معنی صومعه است. در کتابخانه ی این موزه موارد بسیار عجیبی را میتوان مشاهده کرد. کوچکترین انجیل دنیا، بسیاری از انجیل های دیگر و کتاب های خطی که بر روی پوست نوشته شده اند، تار مويي كه واهرام هاكوپيان در۱۹۷۴ م جمله اي از كتاب تورات را به زبان ارمني با قلمي از جنس الماس بر روي آن نوشته است. با خرید بلیط اتوبوس اصفهان و سفر زمینی و اتوبوسی به این شهر تاریخی، از بازدید این مکان نهایت لذت را ببرید.

معماری بسیار زیبای این کلیسا

معماران ارمنی جلفای اصفهان با تطبیق هنر معماری خود با شرایط موجود دست به خلق شاهکارهایی بی همتا زدند. آنان کلیه کلیساها را از نظر اصول مذهبی و پلان منطبق با کلیساهای ارمنستان و از نظر شکل خارجی و نما کاملاً متفاوت با شیوه معماری ارمنی و مطابق با شیوه معماری ایرانی بنا نهادند و از نتیجه این تلفیق بناهایی منحصر به فرد پدید آوردند که نمونه آنها را در هیچ کجای دنیا نمی توان یافت.

درون کلیسای وانک و دیوارهای اطراف، تمامی از تزئینات نقاشی رنگ و روغن و آب طلا به سبک ایرانی و تصاویری از زندگی حضرت مسیح (ع) مزین شده است که متاثر از نقاشی ایتالیایی است و بنای عظیم و برج ساعت آن از فاصله دور مشخص است. این بنا دو در ورودی دارد که در اصلی دری چوبی بزرگ است که مردم از آن رفت و آمد می‌ کنند.

بخشهای مختلف کلیسای وانک

کلیسای وانک از 4 بخش اصلی تشکیل شده است: چاپخانه، کتابخانه، موزه و اماکن اداری.

کتابخانه

در زمان کوچ اجباری بزرگ، ارامنه کتاب های بسیار اصیل خود را با تحمل سختی های بسیار به ایران( اصفهان) آوردند. این کتاب ها ثروت های بسیار با ارزشی برای ارامنه بوده و هستند. نقطه ی قابل توجه اینکه همه ی کتاب های این کتابخانه خطی هستند و روی پوست نوشته شده‌اند.

موزه

بعد از کتابخانه، موزه ی کلیسا بنام خاچاطور گساراتسی قرار دارد که در سال ۱۸۷۱ ساخته شده است. این مکان محل نگهداری اجناس نایاب و ارزشمندی است که البته بیشتر از طرف مردم هدیه داده شده اند  که در دنیا نظیر آنها وجود ندارد. باید گفت که بیشتر این اموال گرانقیمت و نایاب هدایایی از سمت مردم بوده اند.

در این مکان از انجیل‌ های زیبایی نگهداری می‌ شوند که یکی از آن انجیل ها کوچک‌ ترین انجیل دنیا است که با هفت زبان نوشته شده و هفت گرم وزن دارد و همینطور یک تار مو که به زبان ارمنی نوشته شده و لاک یک لاک پشت غول پیکر.

چاپخانه

چاپخانه که در قسمت پشتی کلیسا واقع شده و تقریبا چند سالی است که به چاپخانه تبدیل شده‌است؛ در سال ۱۶۴۰  دایر شد.  اولین کتابی که در این چاپخانه به چاپ رسید، کتابی با مضمون شرح حال پدران روحانی بود

بازدید از این مکان ها رابه هبچ وجه از دست ندید!

علاوه بر آثار هنری کار شده در کلیسا، اشیائی که در موزهٔ كليساي وانك به نمايش گذاشته شده اند متعلق به سده هاي شانزدهم تا بيستم ميلادي هستند.

معروف ترين چيزي كه در موزهٔ كليساي وانك نگهداري مي شود و دیدن آن خالی از لطف نیست، تار مويي است متعلق به دختري هجده ساله كه واهرام هاكوپيان در۱۹۷۴ م جمله اي از كتاب تورات را به زبان ارمني با قلمي از جنس الماس بر روي آن نوشته است. اين اثر در۱۹۷۵ م به موزه اهدا شده و بازديدكنندگان مي توانند اين جمله را با ميكروسكوپي كه به همين منظور در محل تعبيه شده است بر روي مو ببينند.

شما همراهان عزیز سفر724، میتوانید با خرید بلیط اتوبوس اصفهان از هر نقطه از ایران به این شهر بسیار زیبا سفر کرده و سری هم به این موزه ی بسیار جذاب و تاریخی بزنید.