امروز روز یار مهربون و دانای خوش زبونه! البته با اینکه بی زبونه، اما در فراوان ترین حالت پندمون میده .

مسلما طی سال های زندگیتون، کتابخونه های متفاوتی رو دیدین یا حتی توی کنجی از خونه تون ، جایی به اسم کتابخونه داشتین. اون کتابخونه شاید پر بوده از کتاب های مختلف و رنگارنگ یا فقط چند تا کتاب برای خالی نبودن عریضه داخلش بوده! ( البته ما مطمئنیم که شما جزو دسته اولین!). اما مسئله ی مهمی که اینجا مطرح میشه اینه که ، ما بعد از مطالعه ی کتاب هامون، اونارو دوباره به اونجایی که بودن برمیگردونیم، یا به کتابخونه ی خیلی بزرگی که توی ذهنمونه؟  

در این متن ما شمارو قراره با ۱۰ تا از بهترین و برترین کتابخونه های جهان آشنا کنیم. البته کتابخونه که، اگه شاهکارهای معماری بگیم بهشون بهتره.

۱. کتابخانه ی صومعه ی سانفرانسیسکو

این کتابخونه در سانفرانسیسکو قرار گرفته که یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین‌ کتابخونه ‌ها در قاره خود به حساب میاد. این صومعه که سال ۱۶۷۲ تکمیل شده، بازسازیش تقریبا تا سال ۱۷۲۹ طول کشیده. حدود ۲۵۰۰۰ کتاب با ارزش و نادر توی این مکان وجود داره که در آن کتاب‌های گسترده‌ای از قرن پانزدهم تا هجدهم محافظت میشه.

۲. کتابخانه دانشگاه هنر ماساهینو در توکیو ژاپن

یکی از ساده‌ترین کتابخانه‌های مدرن در جهان، کتابخانه دانشگاه هنر ماساهینو در توکیو ژاپن هستش که با طراحی داخلی و بیرونی سرتاسری به صورت قفسه کتابه.

فوجیموتو معمار جوان ژاپنی این بنا، در حالی که بسیاری از خانه های کوچک وی مورد تحسین منتقدین قرار گرفته بود در سال ۲۰۰۷ برای اولین بار در مسابقه طراحی بنایی عمومی شرکت کرد. در مسابقه طراحی ساختمان جدید کتابخانه دانشگاه هنر موساشینو توکیو ژاپن که برخی دیگر از معماران صاحب نام ژاپنی نیز شرکت داشتند، کانسپت ارائه شده توسط فوجیموتو با عنوان "جنگل کتاب" توجه هیئت داوران را به خود جلب کرده و این معمار جوان به عنوان برنده مسابقه اعلام گردید.

۳. کتابخانه اسکندریه، مصر

  ابن کتابخونه قرن سوم پیش از میلاد تاسیس شد و یکی از بزرگترین و مهم ترین کتابخانه های جهان باستان بود. هنگامی که این بنا در قرن سوم میلادی ویران شد، کتیبه های بی شمار و کتاب هایی وجود داشتند، که از بین رفتند. کتابخانه جدید اسکندریه در سال ۲۰۰۲ مانند یک ساعت آفتابی ساخته و طراحی شده.

۴. کتابخانه ادمونت در اتریش

این بنا در کوهپایه رشته کوه های آلپ واقع شده. این کتابخونه زیبا، دومین کتابخانه بزرگ وابسته به صومعه ها در جهانه. سالن کتابخانه، در سال ۱۷۷۶ با سالنی به طول نزدیک به ۲۳۰ فوت طراحی شده که شامل ۲۰۰۰۰۰ جلد کتابه. سقف آن، مراحلی از دانش بشری را نشان می دهد که بالاترین نقطه اش به وحی الهی میرسه.

۵. کتابخانه پارلمان هلند

در کتابخانه پارلمان هلند تمام جلسات و بحث‌های پارلمانی صورت می‌گیره؛ به این دلیل که این ساختمان پیش از سیستم‌های روشنایی ساخته شده، محافظت از کتاب‌ها به شکل بهتری صورت می‌گرفت. گنبد‌های این کتابخانه از شیشه‌های بسیار بزرگی ساخته شدن که اجازه می‌دهد نور کافی و بیشتری وارد ساختمان شود و کمتر نیاز به شمع و چراغ‌های گازی باشد.

۶. کتابخانه جیم هانت جونیور

 دومین کتابخانه مرکزی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالیه و در پردیس سنتنیال دانشگاه قرار دارد و در ژانویه ۲۰۱۳ افتتاح شده. کتابخانه به نام جیمز باکستر "جیم هانت جونیور"، فرماندار چهاردهم و هفتاد و هفتمین کارولینای شمالی نامگذاری شده است.

۷. کتابخانه عمومی کانزاس سیتی (میسوری ، ایالات متحده)

به دلیل ایجاد انگیزه بازدید از کتابخانه، ساختمان کتابخانه مرکز شهر کانزاس سیتی، به شکل چندین کتاب کنار هم ساخته شده که به گفته مردم این شهر، نماد کانزاس است.

این عکس نمای بیرونی کتابخانه عمومی کانزاس سیتی ایالت میسوری در آمریکا هست. مسئولین از مردم شهر خواستند کتابهای تاثیرگذار رو معرفی کنند. پس از معرفی، نمای بیرونی کتابخانه را با نمونه بزرگ شده کتابهای برگزیده به حالت قفسه کتاب طراحی کردند. کتاب هایی نظیر رومئو و ژولیت، مرد نامرئی، ارباب حلقه ها وغیره...

این پروژه واقع در قلب شهر کانزاس ، نشان دهنده یکی از پروژه های پیشگام در پشت تجدید حیات در مرکز شهراست.

۸. کتابخانه ی مدیاتسا ساندرو

این کتابخانه شکلی شبیه به قارچ دارد و ساختمان آن سه طبقه است. طبقه همکف یک طبقه چند رسانه ای است که مردم به اینترنت دسترسی دارند و درس های موسیقی اتاق و یک مجموعه عظیم با دیسک های ونتو طرانی وجود دارد. در طبقه اول، مکان برای درس است و در طبقه دوم جوانان می توانند وقت خود را با خواندن کتاب صرف کنند.

۹. کتابخانه واژه‌شناسی دانشگاه آزاد برلین

این کتابخانه توسط نورمن فاستر طراحی شده‌ است. فضای مورد نیاز برای کتابخانه با حذف چندین ساختمان قدیمی و اتصال شش حیاط مرکزی به یکدیگر ایجاد شده است. فرم بنا که کروی شکل و شبیه به مغز انسان می‌باشد از دو سو به ساختمان‌های موجود متصل بوده و در حقیقت حاصل از پوسته‌ای است دولایه از جنس شیشه و فولاد که بر روی ساختمان پنج طبقه بتنی کشیده شده است.

در این بنا جز برای جداسازی فضاهای بهداشتی و پلکان‌ها که در دو هسته مرکزی سازه، در مرکز پلان قرار گرفته‌اند هیچ دیواری به چشم نمی‌خورد. سقف، جداره‌های آتریوم، ستون‌ها و قفسه‌ها تمامی به رنگ سفید بوده و آنچه بیش از هر چیز در فضاهای داخلی جلب توجه می‌کند تضاد موجود در ورودی بناست که در دو سمت پلان قرار گرفته و با رنگ نارنجی شاخص شده‌اند.

۱۰. کتابخانه شهر اشتوتگارت در آلمان

این کتابخانه نه طبقه و مکعب شکل، طراحی اش را از آن پانتئون روم باستان الهام گرفته است. هدف کتابخانه ایجاد یک زنجیره از قسمت های داخلی در بنا بوده، به طوری که تمام بنا در لباسی خالص به رنگ سفید، نقاشی شده است. در این ساختمان، رنگ ها تنها از خود کتاب ها می آیند.