کاخ شهوند با نام فعلی کاخ موزه سبز، در مجموعه تاریخی سعد آباد واقع شده. این مجموعه در دامنه رشته کوه های البرز و در میدان تجریش و دربند قرار گرفته. البته به مجموعه سعدآباد که سر بزنین در کنار کاخ شهوند یا کاخ سبز می تونین کاخهای زیابی دیگری رو هم ببینین که نشان دهنده معماری زمان پیش از انقلاب هستن.

کاخ شهوند یا کاخ سبز عمارتی دو طبقه هست که ساخت اون در سال 1307 خورشیدی تموم شده. طراح و معمار کاخ هم استاد جعفر کاشانی هست که به دستور رضا شاه و در مدت 6 سال ساخته شده. کاخ شهوند مکان اقامت رضا شاه بوده.

اسم این کاخ رو کاخ سبز نامگذاری کردن چون نمای بیرونی کاخ از سنگ های سبز معدنی کمیابی ساخته شده که کلمه شهوند هم ریشه گرفته از همین سنگ های سبز رنگه.

اگه از معماری بی نظیر این بنا صحبت کنیم، باید اشاره کنیم که دیوارهای نمای بیرونی کنده کاری شده و زیبا هستن. ملات سنگ ها از سرب ساخته شده تا در برابر تغییرات گرمایی و سرمایی محافظت کنه. موزه سبز هم در همین کاخ برپا شده، تالاری که سرتاسر اینه کاری شده. سقف ها و دیوار ها هم آینه کاری شده هستن. روی اینه ها طرح های گل و گچ تزئینی دیده میشه. فرشی زیبا با قدمت دوران رضا شاه داخل اتاق چشم نوازی میکنه.

کاخ شهوند یا همون کاخ سبز رو میتونین در ضلع شمال غربی مجموعه سعدآباد پیدا کنین. نخستین کاخی که در زمان پهلوی به بهره برداری رسید، کاخ سبز بود. از بالای این کاخ میشه شهر تهران رو به خوبی دید. این کاخ دو طبقه و زیرزمین داره. طبقه اول تالار زیبای آینه کاری شده، اتاق کار، پذیرایی و ناهار خوریه. زیرزمین هم اتاق خواب، ناهارخوری و پذیراییه. این کاخ میزبان مهمان های خارجی مثل  جیمی کارتر،ملک حسین و کنستانتین بوده.

زمان بازدید از سایت

کاخ موزه سعداباد همه روزه به جز ایام سوگواری باز هست. ورودی مجموعه سه هزار تومان و هزینه ورودی کاخ شهوند 500 تومانه. ساعت کاری گیشه ها از 9 صبح تا 4 بعد از ظهره ولی موزه از 8:30 صبح تا 5 بعداز ظهر برای بازدید عمومی بازهست.