شهر همدان یکی از شهرهای غربی کشور است. کوه‌ها و دشت‌های اطراف این شهر جلوه‌ی خاصی به آن بخشیده و جاذبه‌های گردشگری جالبی را خلق کرده‌ است. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که سفر به این شهر زیبا خالی از لطف نیست. 

برای توضیح بیشتر در این مقاله قصد داریم، راهنمای مفید و مختصری از سفر به همدان را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. در همین ابتدای کار نگاهی به برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا و تاریخی می‌اندازیم. همچنین در ادامه راه‌های ممکن برای سفر به همدان را بررسی خواهیم کرد. در نهایت امیدواریم تا با مطالعه‌ی این مطلب اطلاعات جامعی از جاذبه‌های گردشگری و چگونگی سفر به این شهر زیبا را به دست بیاورید. تا انتهای این مطلب از سفر۷۲۴ با ما همراه باشید.

 

همدان، شهری برای همه‌ی سلیقه‌ها

از شهر همدان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران یاد می‌شود. بدون شک انتخاب چنین عنوانی برای یک شهر بی‌دلیل نیست! یکی از ویژگی‌های شهر همدان تنوع بالای جاذبه‌های گردشگری برای هر نوع سبک و سلیقه‌ای است. این شهر به لحاظ طبیعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی جاذبه‌های فراوانی دارد که هر مسافری را مجذوب خویش می‌کند. پس بدون شک سفر به همدان می‌تواند یک تجربه‌ی تکرارنشدنی و خاص در میان خاطرات زندگی شما باشد. برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های دیدنی این شهر در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • غار علی‌صدر: یکی از مشهورترین جاذبه‌های توریستی شهر همدان، غار علی‌صدر است. شگفتی‌ها و زیبایی‌های این غار تاریخی به ‌قدری است که نگاه هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. اگر به جاذبه‌های طبیعی علاقه‌مندید، در هنگام سفر به همدان تجربه‌ی بازدید از غار علی‌صدر را از دست ندهید. بازدید از تالارها و دهلیزهای طبیعی و مسحورکننده‌ی این غار به وسیله‌ی قایق صورت می‌گیرد. بنابراین پس از تهیه بلیط یک راهنما با یک قایق شما را همراهی می‌کند تا به معرفی شگفتی‌های طبیعی این غار بپردازد.


     
  • آرامگاه بابا طاهر عریان: اگر اهل شعر و ادبیات باشید قطعا با دو بیتی‌های ناب باباطاهر عریان آشنا هستید. آرامگاه این شاعر توانمند ایرانی نیز یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شهر همدان است. که بسیار مورد استقبال اهل شعر و ادب قرار می‌گیرد. همچنین در کنار مزار بابا طاهر یک بازارچه دائمی صنایع دستی مردم همدان نیز برپاست که در صورت علاقه می‌توانید از این نمایشگاه نیز بازدید نمایید.


     
  • تپه‌های هگمتانه: شهر همدان (با نام تاریخی هگمتانه) نخستین پایتخت ایران کهن بوده است. تپه‌های هگمتانه آثار به جا مانده از کاخ‌های اولین پایتخت ایرانیان را در دل خود جای داده است. این تپه‌ها شگفتی‌های تاریخی بسیاری را دارا هستند که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به شبکه پیشرفته‌ی آب‌رسانی به قسمت‌های مختلف کاخ اشاره کرد. این آثار نشان‌دهنده دانش بالای مهندسی ایرانیان از گذشته تا به امروز است. این مکان برای همه مسافران و به ویژه برای آن دسته از افرادی که به تاریخ علاقه‌مندند، جذاب و دیدنی است.


     
  • سد اکباتان: سد و دریاچه اکباتان که در ۱۱ کیلومتری این شهر قرار دارد، به یکی از جاذبه‌های تفریحی و طبیعی همدان تبدیل شده است. در کنار این سد علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی آن، می‌توانید به تفریحات آبی مانند اسکی روی آب و قایق‌رانی نیز بپردازید.


     
  • مقبره امام‌زاده حسین: زیارتگاه امام‌زاده حسین واقع در خیابان شهدای شهر همدان نیز یکی دیگر از جاذبه‌های فرهنگی و هنری این شهر به شمار می‌‌آید. معماری فوق‌العاده چشم‌نواز این زیارتگاه در حقیقت بیانگر استعداد ایرانیان در هنرهای اسلامی است.


     
  • آرامگاه ابوعلی‌سینا: ابو‌علی‌سینا، پزشک و عارف ایرانی و یکی از بزرگترین اسطوره‌های ملی ایران است. آرامگاه این دانشمند توانا در دل شهر تاریخی همدان جای گرفته و تبدیل به یکی از جاذبه‌های توریستی برای علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ ایران شده است.

 
تا اینجا به معرفی چند مکان تاریخی شهر همدان به نمایندگی از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و هنری این شهر پرداختیم اما زیبایی‌های پایتخت فرهنگ و تمدن ایران به همین چند گزینه محدود نمی‌شود. اگر قصد سفر به همدان را دارید، در کنار بازدید از این جاذبه‌های گردشگری می‌توانید از مکان‌های دیگری ازجمله دهکده تفریحی و گردشگری گنجنامه، بازار تاریخی همدان، گنبد علویان، حمام تاریخی قلعه و دیگر جاذبه‌های این شهر نیز بازدید نمایید.

 

نکاتی درباره آب‌وهوای شهر همدان

همان‌طور که گفته شد، همدان یکی از شهرهای غربی ایران است. در بخش غربی کشور نیز کوه‌ها و دشت‌های بسیاری وجود دارند که آب‌وهوای این منطقه را کوهستانی کرده‌اند. از این رو همدان نیز دارای آب و هوای کوهستانی است و اغلب در این شهر شاهد هوای سرد و کوهستانی هستیم. 

کوه الوند همانند خطی از شمال غربی تا جنوب شرقی این شهر کشیده شده است و همدان را تبدیل به شهری مرتفع کرده است. در کناره‌های کوه الوند اراضی پست و دشت‌های هموار قرار دارد. به خاطر وجود این دشت‌ها، بادهای شدیدی در این منطقه می‌وزند و باعث شده‌اند تا همدان به شهر بادخیز مشهور شود. بنابراین اگر قصد سفر به این شهر کوهستانی را دارید بهتر است که در تمام فصول سال لباس گرم با خود به همراه داشته باشید

 

بهترین راه‌های سفر به همدان 

اگر قصد سفر به همدان با اتوبوس را دارید، بهتر است بدانید که از اغلب شهرهای ایران می‌توان مستقیما بلیط اتوبوس به مقصد همدان را تهیه کرد. برای این منظور می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت سفر ۷۲۴ از تاریخ و ساعات حرکت اتوبوس‌ها از مبدا دلخواه خود به مقصد همدان اطلاع یافته و بلیط مورد نظر خود را با تخفیف‌های مناسب تهیه کنید.

برای سفر به همدان با اتوبوس می‌توانید با توجه به برنامه‌ی سفر، مدت زمان مورد نظر و همچنین بودجه‌ی تعیین شده خود مناسب‌ترین زمان را انتخاب کنید. سپس تنها کاری که باقی می‌ماند، تهیه بلیط اتوبوس است که آن را هم می‌توانید از طریق سایت سفر۷۲۴ تهیه کنید.

 

اکنون که با ما همسفر و با شهر همدان آشناتر شدید؛ کدام‌یک از آثار تاریخی شهر همدان جذابیت بیشتری برای شما داشت؟ به نظر شما چه موارد دیگری را می‌توان به لیست ارائه شده در این مطلب افزود؟ شما کدام فصل را برای سفر به همدان ترجیح می‌دهید؟ پاسخ‌ها و تجربیات خود را با ما از طریق صفحه‌های اجتماعی مختلف سفر۷۲۴ به اشتراک بگذارید.