برای داشتن یک سفر خوب عوامل زیادی هستند که باید دست به دست هم بدهند. در واقع سفر شما از زمانی که تصمیم می‌گیرید چمدان‌تان را ببندید و بلیت بخرید شروع می‌شود و تا زمانی که دوباره به خانه برمی‌گردید ادامه پیدا می‌کند. علاوه بر نکات مشترکی که میان تمام انوع سفر و با هر وسیله‌ی نقلیه‌ای وجود دارد، سفر زمینی و به خصوص سفر با اتوبوس هم دارای جزئیات و نکات مهم و بعضا کوچکی است که توجه‌کردن به آن‌ها باعث می‌شود لذت هرچه بیشتری از سفرکردن را تجربه کنید و به مشکلات و ناراحتی‌های احتمالی دچار نشوید.

1.بلیط اتوبوس‌تان را اینترنتی بخرید.

به جای آنکه زمان زیادی را برای مراجعه‌ی حضوری به ترمینال یا دفاتر فروش بلیت اختصاص بدهید، می‌توانید با خرید آنلاین بلیط اتوبوس، علاوه بر صرفه‌جویی که در وقت و هزینه می‌کنید، از امکاناتی مثل حق انتخاب صندلی‌ها، نوع اتوبوس و آگاهی از ساعت‌های حرکت و بهره‌بردن از تخفیف‌های اینترنتی و بسیاری مزایای دیگر بهره‌مند شوید.

2.در انتخاب صندلی‌ها دقت کنید.

اگر تنهایی سفر می‌کنید و یا آرامش و امنیت بیشتر اولویت زیادی برایتان دارید، در انتخاب صندلی‌ها دقت کنید. معمولا ردیف‌های میانی برای تجربه‌ی خواب آرام‌تر مکان‌هایی بهتری هستند و در تصادفات نیز امنیت بالاتری دارد.

3.بلیط‌های تخفیف‌دار را از دست ندهید.

شرکت‌های مسافربری بعضی از بلیت‌هایشان را در سایت‌های اینترنتی مثل safar724.com به صورت تخفیف‌دار عرضه می‌کنند. اگر ساعت حرکت به خصوصی مد نظرتان نیست می‌توانید با کمی جابه‌جایی در برنامه‌هایتان از این بلیت‌ها خریداری کنید و بدین‌ترتیب پول کمتری بپردازید، به‌خصوص اگر قصد گروهی سفر کردن را دارید.

4.برای راحتی بیشتر سراغ وی‌آی‌پی‌ها بروید.

صرفه‌جویی خوب است اما برای مسیرهای طولانی که ساعت‌ها باید روی صندلی بنشینید، شاید باید در اصول اقتصادی‌تان کمی تجدید نظر کنید. در سفرهای طولانی‌تر از پنج ساعت-به‌خصوص در شب- تجربه‌ی صندلی‌های معمولی می‌تواند آزاردهنده باشد.

4.در انتخاب شرکت‌ها دقت کنید.

اتوبوس‌های فرسوده و نا ایمن، تاخیرهای زیاد در موقع حرکت و راننده‌های نامطمئن می‌تواند شرایط خطرناک و دشواری را در سفر اتوبوسی ایجاد کند. بهتر است از تعاونی‌های شناخته‌شده و یا سایت‌هایی که قبلا حساسیت‌های لازم را در گزینش شرکت‌ها به خرج داده‌اند (همچون سفر 724)، بلیت خریداری کنید.

5.فاصله‌ی پایانه از مقصدتان را در نظر بگیرید.

در شهرهای بسیار بزرگ ( مثل تهران) ترمینال های متعددی وجود دارند که حق انتخاب شما را در انتخاب سرویس‌ها بیشتر می‌کنند. در شرایط مشابه، به پایانه‌ی مقصد دقت کنید تا آنچه که به محل کار یا اقامت‌تان نزدیک‌تر است را برگزینید. فراموش نکنید ترافیک در چنین شهرهایی عامل بسیار مهمی در اتلاف زمان شما است.

6.اشیاء مهم را در یک‌جا نگه ندارید. 

چیزهایی مثل کارت ملی، کارت‌های بانکی و دانشجویی و وجه نقدتان را در یک کیف یا جیب قرار ندهید. گم‌شدن این کیف یا افتادن آن‌ها از جیب‌تان می‌تواند دردسرهای جدی را برایتان به وجود بیاورد.

8.از روش‌های خلاقانه برای چیدن چمدان استفاده کنید.

رول‌کردن (تا کردن به صورت مارپیچ) لباس‌ها یکی از راه‌های سریع برای چیدمان لباس‌ها در چمدان و کم‌کردن از حجم آن‌ها است. همین‌طور جا دادن لباس‌های زیر در داخل چکمه‌ها. از این دست روش‌های خلاقانه برای کم‌کردن از حجم چمدان‌هایتان بهره ببرید.

9.قبل از سوارشدن به اتوبوس حتما دستشویی بروید.

هیچ‌وقت به اُمید توقف اتوبوس از رفتن به دستشویی صرف نظر نکنید. احتمال شرایط غیرمترقبه در هر سفری وجود دارد. شاید برف راه جاده را بست و مجبور شدید چند ساعتی داخل اتوبوس بمانید، پس به هر شرایطی فکر کنید.

10.تا حد امکان غذا بخورید.

آن‌قدری پرخوری نکنید که در طول سفر دچار مشکل شوید، اما هیچ‌وقت با معده‌ی خالی تصمیم به مسافرت‌ نگیرید. بهتر است قبل از سفر سراغ غذاهای کم‌چرب، کم‌نمک و سرشار از پروتئین و نشاسته بروید.

11.آب و غذا همراه داشته باشید.

همان‌طور که گفته شد شرایط همیشه قابل پیش‌بینی نیست. مقداری غذای فاسدنشدنی و یک بطری آب همراه خود ببرید، به‌خصوص اگر حدس می‌زنید رستوران‌های قابل اعتمادی در سر راه‌تان وجود نخواهند داشت.

12.اگر به بیماری خاصی دچار هستید، بطری خالی همراه داشته باشید.

افراد دیابتی یا مبتلا به تکرر ادرار نمی‌توانند ساعت‌های طولانی را بدون اجابت مزاج پشت سر بگذارند. در این مواقع اگر راننده در کنار جاده توقف کرد، بهتر است بطری خالی به همراه داشته باشید.

13.چشم‌بند و کوسن همراه داشته باشید.

استفاده‌ از چشم‌بند تاثیر مهمی بر خواب شما در اتوبوس دارد. همراه داشتن کوسن‌هایی که قابلیت باد شدن دارند هم برای پیشگیری از خشک‌شدن گردن و راحت‌ خوابیدن موثر است.

14.کتاب و موسیقی را فراموش نکنید.

همراه داشتن دستگاه پخش موسیقی و یک کتاب جیبی و خوش‌دست می‌تواند به شما کمک کند تا طولانی‌بودن سفر را راحت‌تر تحمل کنید.

15.دستمال کاغذی نکته‌ی مهمی است!

چه وقتی که دست‌تان آغشته به مواد خوراکی می‌شود، یا خون‌دماغ می‌شوید و یا چای روی لباس‌تان می‌ریزد؛ در تمام این وقت‌ها دستمال کاغذی به کار شما خواهد آمد. پس آن را فراموش نکنید!

16. به هیچ‌وجه کمربند ایمنی را فراموش نکنید.

بستن کمربند ایمنی تاثیر مهمی بر حفظ سلامت شما و وارد نشدن ضربه به ارگان‌های حیاتی‌تان دارد. همین‌طور خیلی بد می‌شود اگر افسر به خاطر کمربند نبستن شما راننده را جریمه کند و او متوجه این قضیه شود!

17. لوازم گران‌قیمت را در ساک قرار ندهید.

علی‌رغم تمهیدات مهمان‌داران اتوبوس در حفظ وسایل شما، تضمین صد در صدی برای گم‌نشدن یا به سرقت‌نرفتن ساک‌تان وجود ندارد. بنابراین تا حد امکان اشیاء گران‌قیمت را در کیف دستی‌هایی همراه خود ببرید.

18. تا حد امکان سراغ رستوران‌های بین راهی نروید.

بسیاری از رستوران‌های بین راهی فاقد غذاهایی بهداشتی و باکیفیت مناسب هستند. بهتر است خوراکی‌هایی مثل آجیل و انواع نان و غلات همراه خود داشته باشید تا مجبور به استفاده از این غذاها نشوید.

19.نسبت به حقوق‌تان پیگیر باشید.

شما به عنوان مشتری شرکت‌های حمل‌ونقل دارای حقوقی (حقوق مسافران از شرکتهای اتوبوس)هستید که در صورت عدم رعایت آن‌ها باید پیگیرشان باشید. مواردی چون تعویض راننده‌ها هر هشت ساعت یک‌بار، توقف برای اقامه‌ی نماز و حفظ امنیت وسایل شما جزو این حقوق‌اند.

20.قرص خواب به همراه داشته باشید اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

گاهی اوقات شما واقعا نیاز به کمی استراحت دارید و این به دلایل مختلف در داخل اتوبوس ممکن نیست. مصرف نصف یک قرص یا یک عدد قرص خواب می‌تواند حساسیت شما را نسبت به تنش‌های بیرونی کم کند و کمک کند تا خواب راحتی را تجربه کنید.

21.کیسه‌ی تهوع را فراموش نکنید.

اگر مسیر پر پیچ و خمی را پیش رو دارید و خودتان را مستعد حملات استفراغ می‌دانید، کیسه‌ای را از قبل برای مواقع اضطراری در دسترس خودتان قرار دهید.

22. از مشاجره بپرهیزید.

کمی کوتاه آمدن و همکاری در سفر می‌تواند آرامش روحی شما و دیگران را حفظ کند. با این‌حال به هیچ‌وجه زیر بار خواسته‌های غیر موجه نروید.

23.لباس مناسب بپوشید.

در زمستان همراه داشتن یک پتوی مسافری کوچک یا لباس گرم می‌تواند جلوی سرماخوردگی یا شرایط ناراحت را بگیرد. همین‌طور در فصول گرم پوشیدن لباس‌های نخی و خنک به آسایش شما کمک زیاد می‌کند.

24.با شارژ پُر سفر کنید.

در سفرهای طولانی یا سفرهای زمستانی که احتمال بسته‌شدن جاده و یا معطلی بیش از حد دور نیست، اینکه تلفن همراه‌تان در دسترس باشد مسئله‌ی مهمی است. همیشه قبل از سفر گوشی‌تان را تا بیشترین حد ممکن شارژ کنید. همراه‌‌داشتن پاوربانک هم می‌تواند خیال شما را از بابت شارژ گوشی راحت کند.

25.مقداری پول نقد همراه خود داشته باشید.

اگرچه امروزه اکثر فروشگاه‌ها به دستگاه‌های کارت‌خوان مجهز هستند، با این‌حال به دلایل فنی مختلف ممکن است این دستگاه‌ها خارج از سرویس باشند و یا شرایط اضطراری نیاز به پول نقد را ایجاب کند.

26. اوراق شناسایی را فراموش نکنید.

اینکه همیشه بتوانید از هویت‌تان دفاع کنید مسئله‌ای ضروری است! به‌خصوص در مسیرهایی که پلیس به دلایل امنیتی اقدام به بازرسی از اتوبوس می‌کند. مطمئنا هیچ‌کس نمی‌خواهد وقتی مورد سوء ظن قرار گرفت مدرکی برای دفاع از خودش نداشته باشد.

27. سراغ دفاتر آژانس و تاکسیرانی بروید.

زمانی که به مقصد رسیدید، شاید در ابتدا راننده‌های خطی قیمت‌های ارزان‌تری را به شما بگویند، اما اعتماد به آن‌ها کار آسانی نیست. بهتر است کمی هزینه‌ی بیشتری را متقبل شوید و در عوض با خیال آسوده سوار تاکسی شوید.

28. در داخل ترمینال منتظر بمانید.

گزارش‌هایی از سرقت و یا تجاوز در تاریکی محوطه‌ی ترمینال‌های بزرگ وجود دارد. بهتر است اگر تنها هستید از ایستادن در نقاط تاریک و خلوت-به‌خصوص در شب- خودداری کنید و در داخل سالن ترمینال منتظر دوست یا آشنایتان بمانید.

29.از قبول مواد خوراکی از غریبه‌ها خودداری کنید.

در وقت‌های انتظار و یا حتی در داخل اتوبوس، ممکن است افرادی بخواهند با بهانه‌های مختلف نوشیدنی و یا خوراکی به شما تعارف کنند. مودبانه این تعارف را رد کنید و اگر با اصرار آن‌ها مواجه شدید، سعی کنید تا جای خودتان را عوض کنید.

30. کیسه‌ی اضافه همراه داشته باشید.

گاهی شما چند ساعتی زودتر به مقصد رسیده‌اید، به‌خصوص اگر صبح خیلی زود به ترمینال شهری که در آن قصد اقامت ندارید رسیده باشید، حتما دنبال جایی برای استراحت می‌گردید. در این شرایط ممکن است قفسه‌ای برای قراردادن کفش‌هایتان وجود نداشته باشد یا به دلایل امنیتی ترجیح بدهید آن‌ها را در کیسه‌ای کنار خودتان نگه دارید.