سفر به کربلای معلی و زیارت حضرت سیدالشهدا آرزوی همه شیعیان و محبان اهل بیت است. حرم پاک این امام معصوم در تمام ماه‌های سال پذیرای زائرانی از سراسر ایران است. اما در این میان، هر سال اربعین حال و هوای دیگری دارد، آنگاه که زائران فوج فوج خود را به گرداگرد مزار نورانی اباعبدالله می‌رسانند تا برای شهادت مظلومانه او عزادارای کنند.

در اربعین پارسال بیش از دو میلیون زائر از ایران عازم کربلا شدند و انتظار می‌رود امسال شمار عزاداران اربعین حسینی باز هم افزایش پیدا کند.

طبیعتاً برقراری امنیت هزاران هزار زائر که با پای پیاده از مرز می‌گذرند تا خود را به کربلا برسانند از اولویت‌های نخست مسئولان کشورمان و نیز مسئولان عراقی است. به همین جهت سخت‌گیری و الزام در خصوص اخذ ویزای عراق در ایام اربعین به‌ویژه طی دو سال اخیر شدت گرفته است.

سازمان حج و زیارت، سامانه «سماح» به آدرس samah.hsj.ir را برای همین منظور راه‌اندازی کرد تا زائران بتوانند صرفا با مراجعه به سایت و پر کردن فرم مربوطه، به‌راحتی و ظرف تنها چند دقیقه ویزا یا همان روادید خود را دریافت کنند. کسانی که به هر علت نمی‌توانند یا نمی‌خواهند شخصاً نسبت به ثبت نام در سامانه سماح اقدام کنند می‌توانند ثبت نام خود را از طریق دفاتر مجاز زیارتی سراسر کشور انجام دهند.

پس زائرانی که قصد دارند در راه‌پیمایی اربعین امسال به مقصد کربلا شرکت کنند حتما به یاد داشته باشند که باید پیش از اتمام موعد مقرر در سامانه سماح ثبت نام کنند.

لازم است قبلا فایل عکس تمام‌رخ خود را به ابعاد 200 در 300 پیکسل آماده کرده باشید. توصیه می‌شود، مدارک شناسایی خود را نیز در دسترس قرار دهید تا هنگام پر کردن قسمت‌های مختلف فرم، اطلاعات را دقیق و درست وارد کنید.

برای ثبت نام در این سامانه، به آدرسsamah.haj.ir مراجعه کنید. در کادر سمت راست صفحه، پس از تیک زدن گزینه «با شرایط ثبت نام موافق هستم» و تایپ عبارت امنیتی در بخش مربوطه، روی دکمه سبز «شروع ثبت نام» کلیک کنید تا وارد صفحه فرم مشخصات شوید.

 

بهتر است پیش از پر کردن فرم، یک بار فایل «راهنمای ثبت نام در سامانه سماح» را از این آدرس دریافت و مطالعه کنید. توصیه پایانی اینکه حتی‌الامکان ثبت نام خود را به روزهای پایانی موکول نکنید.

تازه‌ترین خبرها در خصوص خدمات اعزام زمینی زائران اربعین حسینی و خرید بلیط اتوبوس مرتباً از طریق سایت safar724 اطلاع‌رسانی خواهدشد.