پیاده‌روی اربعین، یکی از مراسم دینی و مذهبی بزرگ در ایران است که هر ساله میلیون‌ها زائر طی آن از تمامی نقاط ایران به سمت کربلا حرکت می‌کنند. قبل از شروع حرکت به سمت پیاده روی اربعین و خرید بلیط اتوبوس اربعین، بهتر است در رابطه با مرزهای عراق و ایران که در اربعین هر سال مطابق با نیاز تعدادی از آن‌ها بازگشایی می‌شود، اطلاعات مختصری داشته باشید. همچنین با داشتن اطلاعات کافی درباره مرزها، می‌توانید بلیط اتوبوس کربلا را به یکی از مرزهای نزدیک شهر خود خریداری کنید و سفر به کربلا برایتان از لحاظ تهیه بلیط بی دغدغه باشد.

مرزهای عراق با ایران 

با اینکه تعداد مرزهای ایران با کشور عراق زیاد است اما هر ساله در اربعین معمولاً تعداد محدودی از آن‌ها برای تردد زائران بازگشایی می‌شود. مرزهای مهران، چذابه، خسروی و شلمچه جز مرزهایی هستند که معمولاً هر ساله در ایام اربعین برای زائرین عزیز بازگشایی می‌شوند. البته دو مرز تمرچین و باشماق نیز در سال جاری به مرزهای پرتردد در اربعین تبدیل شده‌اند. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما، به توضیح هر یک می‌پردازیم.

مرز مهران و مسیر حرکت از مهران به کربلا

مرز مهران جز مرزهای با امکانات است که به عنوان اولین مرز بر روی زائران بازگشایی می‌شود. اغلب افراد نیز تنها این مرز را می‌شناسند و برای رفتن به عراق، مهران را انتخاب می‌کنند. مرز مهران در استان ایلام و شهرستان مهران قرار دارد. افراد می‌توانند در ابتدا خود را به ایلام و یا مهران رسانده و سپس به سمت مرز حرکت کنند. همچنین افراد می‌توانند بلیط اتوبوس مستقیمی از شهر خود به مهران خریداری کنند. زائرانی که از این شهر وارد عراق می‌شوند، پس از عبور از منطقه زرباطیه و شهر کوچک بدره وارد شهر کوت، نعمانیه، شوملی، دیوانیه و شامیه وارد شهر نجف خواهند شد.

فاصله مهران تا کربلا ۲۶۲ کیلومتر، کاظمین ۲۲۲، سامرا ۳۴۹ و نجف ۳۰۴ کیلومتر است و علاوه بر نزدیکی، امنیت بسیار بالای این منطقه و مسیرهای این مرز تا شهرهای زیارتی عراق باعث شده زائران بیشتر از مرز مهران در ایام اربعین استفاده کنند.

نقشه زیر مسیر مرز مهران تا شهرهای زیارتی عراق را نشان می‌دهد.

مرز مهران

مرز شلمچه و مسیر حرکت از شلمچه به کربلا

یکی دیگر از مرزهای ایران و عراق در استان خوزستان، شلمچه است. مرز شلمچه در غرب شهرستان خرمشهر قرار داشته و نزدیک‌ترین نقطه مرزی ایران به شهر بصره عراق است. پس اگر می‌خواهید هر چه سریع‌تر خود را به یکی از شهرهای عراق برسانید، می‌توانید از این مرز عبور کنید. زائرانی که از این مرز وارد عراق می‌شوند پس از عبور از منطقه شلمچه و تنومه وارد شهر بصره شده و پس از آن به سماوه و نجف می‌رسند. طول مسیر از شلمچه تا نجف تقریباً ۵۹۲ کیلومتر است.

نقشه زیر مسیر مرز شلمچه تا شهرهای زیارتی عراق را نشان می‌دهد.

مرز شلمچه

مرز چذابه و مسیر حرکت از چذابه به کربلا

مرز چذابه در استان خوزستان و  ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز قرار دارد. این مرز نیز اغلب همانند مرز مهران برای تردد مسافران اربعین بازگشایی می‌شود. مرز چزابه، که تنگه چزابه در ۱۷ کیلومتری شمال غربی شهر بستان قرار دارد. زائران پس عبور از منطقه چزابه و شیب، مشرح، وارد شهر العماره، سپس شهر فجر و منطقه عفک، دیوانیه، شافعیه، شامیه و پس از بازرسی ابوصخیر وارد شهر نجف می‌شوند.

نقشه زیر مسیر مرز چزابه تا شهرهای زیارتی عراق را نشان می‌دهد.

مرز چذابه

مرز خسروی و مسیر حرکت از خسروی به کربلا

مرز خسروی در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر قصر شیرین از توابع کرمانشاه قرار دارد. مرز خسروی در شهرستان قصر شیرین استان کرمانشاه قرار دارد. اگر بلیط اتوبوس مستقیمی از شهر خود به مرز خسروی پیدا نکردید و محل زندگی شما به استان کرمانشاه نزدیک‌تر است، می‌توانید خود را به کرمانشاه و یا قصر شیرین برسانید و سپس راهی مرز خسروی شوید. این مرز نیز در اغلب سال‌ها هنگام اربعین بر روی مسافران بازگشایی می‌شود. زائران پس از خروج از ایران وارد منطقه مرزی منذریه و سپس شهر خانقین، مقدادیه، منطقه بعقوبه و سپس وارد بغداد و پس از آن به زیارت کاظمین مشرف می‌شوند. فاصله این مرز رسمی تا  نجف ۳۶۰، کربلا ۲۹۷، کاظمین ۱۷۵ و تا سامرا ۲۲۲ کیلومتر فاصله دارد.

نقشه زیر مسیر مرز خسروی تا شهرهای زیارتی عراق را نشان می‌دهد.

مرز خسروی

مرز تمرچین و مسیر حرکت از تمرچین به کربلا

مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، و در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد. این مرز نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق است. در اربعین امسال مرز تمرچین نیز به عنوان یکی از گذرگاه‌های رسمی عبور زائران اربعین معرفی شده است.  این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارند.

نقشه زیر مسیر مرز تمرچین تا شهرهای زیارتی عراق را نشان می‌دهد.

مرز تمرچین

مرز باشماق و مسیر حرکت از باشماق به کربلا

مرز باشماق واقع در شهر مریوان استان کردستان یکی از مرزهای شش گانه تردد زائرین اربعین ۱۴۰۲ است. این مرز امسال برای اولین بار توسط هیئت دولت برای تردد مسافران انتخاب شده است. برای سفر به عراق از مرز باشماق زائران از شهر مریوان توسط وسایل حمل و نقل عمومی تدارک دیده شده به صورت رایگان از پارکینگ‌ها به مرز باشماق منتقل و از آنجا راهی زیارت عتبات عالیات می‌شوند. ناگفته نماند که فاصله مرز باشماق تا شهر نجف از مسیر سلیمانیه، کرکوک و بغداد حدود ۶۵۰ کیلومتر است. به این ترتیب بعد از حرکت از مرز باشماق، کاروان در موکب بزرگی که در سلیمانیه تدارک دیده شده استراحتی کوتاه داشته و پس از عبور از کرکوک و بغداد به سمت نجف اشرف عزیمت خواهد کرد.

نقشه زیر مسیر مرز باشماق تا شهرهای زیارتی عراق را نشان می‌دهد.

مرز باشماق

پیاده روی اربعین از کجا آغاز می‌شود؟ 

پیاده‌روی اربعین معمولاً از شهر نجف ‌اشرف آغاز می‌شود. در طی مسیر راهنمایان محلی و ایرانی مستقر هستند تا در طی این پیاده روی همراه شما باشند. پس شما برای شرکت در پیاده روی اربعین، باید در ابتدا خود را به شهر نجف عراق برسانید و پس از آن از نجف تا کربلا را پیاده طی کنید. البته افرادی که توانایی پیاده رفتن را ندارند، می‌توانند به صورت مستقیم به کربلا سفر کنند. 

نکات مهم درباره مرزهای عراق در پیاده روی اربعین

داشتن اطلاعات مفید درباره مرزهای ایران و عراق در اربعین، به شما کمک می‌کند تا بتوانید نزدیک‌ترین مرز به محل زندگی خود را شناسایی کرده و در صورت باز بودن مرز، از طریق آن راهی کربلا شوید. 
پس بهتر است قبل از راهی شدن به سمت مرز و سفر به کربلا، از طریق اخبار مربوطه پیگیر شوید و از لیست مرزهای بازگشایی شده، مطلع شوید. همچنین اگر نتوانستید بلیط مستقیمی به هر یک از پایانه‌های مرزی ایران و عراق پیدا کنید، می‌توانید به یکی از شهرهای نزدیک این پایانه‌های مرزی بلیط اتوبوس تهیه کرده و سپس از آن‌جا به سمت مرز بروید.