مشهد مقدس، شهری هست که توریست ها و گردشگرا بیشتر به خاطر آستان قدس رضوی به اونجا سفر میکنن و احتمالا از وجود تعداد کثیری از دشت و ییلاق های سرسبز اطراف اون بیخبرن اما باید به شما بگیم که اطراف شهر پرگهر امام رضا مکان های جذاب بسیار زیادی وجود داره که میتونین پس از سفر به مشهد به این مکان های دیدنی هم برید.

بدلیل اینکه در شهر و دیار امام رضا رشته کوه بینالود، از شمال شهر نیشابور تا جنوب غربی شهر قوچان کشیده شده، نزدیک کوهپایه ها شهر های کوچیک و روستاهای زیادی بوجود اومده که هزار ماشاللا هم خیلی جاهای فوق العاده و مسحور کننده ای هستن، هم اینکه آب و هوای بسیار معتدلی دارن. یکی از اون مناطق بسیار زیبا روستای ییلاقی جاغَرق هستش که در این مطلب میخوایم راجع بهش توضیح بدیم، ایشالا که این توضیحات ومطالب بتونه برای شما مفید واقع بشه.

موقعیت شهر

جاغرق، یک روستای ییلاقی حدودا توی ۲۱ کیلومتری شمال غربی مشهده. همچنین این روستا حوالی ۷ کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده. دور و برش رو هم روستاهای عنبران، طرقدر، کردینه، تغاره و شاندیز احاطه کرده. همچنین طبق سرشماری سال۹۵  این روستا تقریبا در حدود ۲٬۴۱۲ نفر جمعیت داره.

آب و هوای شهر

جاغرق آب و هوای خیلی تمیز،عالی و محشری داره. نه چندان گرم و نه چندان سرده، مثل همه ی روستاهای اطراف مشهد آدم دوس داره فقط هوای اونجارو جاسازی کنه توی ریه هاش و ذخیره کنه برای روز مبادا!!! هوای  روستای جاغرق در فصل تابستون بسیار معتدل و خوش آب و هواست. همین آب و هوای معتدلم هست که باعث شده کلی باغ میوه و دره‌هایی که پوشیده از گیاه های سبزن و کلی چشم‌اندازهای زیبا و قشنگ و دلربای دیگه، توی این شهر کوچیک ییلاقی بوجود بیاد. پیشنهاد ما به شما اینه که سعی کنین توی فصل زمستون به این منطقه سفر نکنین، چون ممکنه هوای سردش اذیتتون کنه ولی بهار و تابستون  اصولا بهترین موقع برای رفتن به اونجا هستن. تا نیمه های پاییزم اگه  سفر کنین هوا خوبه، البته شاید یه کم سوز داشته باشه.

در جاغرق چه امکاناتی برای مسافران در نظر گرفته شده؟

جاغرق مشهد، علاوه براینکه رودخونه ی زیبایی هست، چند رشته قنات و یه چشمه و آبشارهای متعددی هم داره که اطراف اونا چندین رستوران وجود داره. همچنین یک سری اقامتگاه هم اطراف رودخونه، یا اطراف دره وجود داره که تابستونا جای خیلی خوب و دنجی رو برای مسافرها فراهم میکنه که هم بتونن استراحت کنن و هم از طبیعت اطراف نهایت لذت رو ببرن!

نماد و نشانه ی مشهور روستای جاغرق

در کل وقتی که صحبت از روستای جاغرق مشهد میشه دوتا چیز به ذهن آدم میاد، یکی درخت چنار جاغرق، یکی ام قبرستان جاغرق. اولین مورد ما که درخت چنار باشه، یک درخت قطور و قدیمی هست که وسط روستای جاغرق قرار داره.  قطرش تقریبا 2 متره و قدمتش به چیزی حدود 700 سال میرسه، ینی 7 قرن پیش( حدودا ابتدای حکومت مظفریان یا ایلخانیان)

دومین مورد هم میرسه به قبرستان جاغرق، که مربوط میشه به اواخر دوره تیموریان تا دوره قاجار. بهتره بدونین این اثر تاریخی ۵ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۹۴۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران توی مشهد به ثبت رسیده.

راه های دسترسی به جاغرق

برای رفتن به جاغرق 3 تا راه وجود داره.

1.از طریق بلوار وکیل آباد( که این مسیر، وقتی که ترافیکی وجود نداره، سریعترین راه برای دسترسی به اونجاست.)

2: از طریق بزرگراه وکیل آباد

3:بزرگراه شهید چراغچی

آدرس: انتهای بلوار وکیل آباد، جاده سمت چپ( دقت کنین که دوتا جاده در انتهای بلوار وکیل آباد وجود داره، که سمت چپی میره به طرقبه و سمت راستی میره به شاندیز)، کیلومتر 17 طرقبه، طرقبه، سه کیلومتر بعد از عنبران.

بله! رسیدیم به روستای جاغرق. امیدواریم که بسیار بسیار بهتون خوش بگذره و اوقات خوشی داشته باشین.

همراهان عزیز و دوست داشتنی سفر724، در مطلب راهنمای سفر مشهد، سری زدیم به مشهد و با خود شهر و جاذبه های گردشگری اون آشنا شدیم. همچنین فهمیدیم که برای  سفر با اتوبوس به مشهد چه کارهایی رو باید انجام بدیم. اینبار هم با همراهی شما روستای جاغرق رو شناختیم. امیدواریم که مطابلمون براتون مفید واقع شده باشه.