حمل و نقل جاده ای و عمومی در ژاپن (قسمت اول)

حمل و نقل در ژاپن بسیار مدرن، وسیع و هزینه ایجاد خطوط جاده ای در ژاپن هم بسیار پر هزینه می باشد. حدود 1.5 میلیون كیلومتر از خطوط جاده ای آسفالته در ژاپن از مهمترین زیر ساخت های حمل و نقل در این كشور می باشد. عبور و مرور در ژاپن از سمت چپ صورت می گیرد و شبكه ی عظیمی از خطوط جاده ای كه عبور و مرور با سرعت در آن جریان دارد، از طریق پرداخت عوارض بخش خصوصی اداره می شود، شهرهای اصلی را در این كشور به هم متصل می كند. دهها شركت خط آهن در امر حمل و نقل مسافری در مناطق محلی با یكدیگر رقابت می كنند كه بزرگ ترین شركت ها كینتسو و كیو می باشند. اغلب شركت های خصوصی، آژانس های معاملات ملكی و همچنین فروشگاه های بزرگ در ایستگاه های خطوط راه آهن فعالیت دارند. تمام این قطارها بخاطر وقت شناسی و بموقع رسیدن در این كشور معروف هستند. همچنین ۱۷۳ فرودگاه در این كشور وجود دارد كه نام دارد شلوغ ترین فرودگاه در "هاندا" بزرگترین فرودگاه محلی كه آسیا می باشد. بزرگترین ورودی های بین المللی این فرودگاه كه ناریتا نام دارد در توكیو و كانزای در اوزاكا قرار دارد.

حمل و نقل جاده ای در ژاپن

ژاپن دارای ۱۱۵۲۲۰۷ كیلومتر بزرگ راه، ۸۶۳۰۰۳ كیلومتر جاده ی آسفالته،  ۶۱۱۴كیلومتر شاهراه و حدود ۲۸۹۲۰۴ كیلومتر جاده غیر آسفالته می باشدشبکه ای عظیم از جاده های پر سرعت در ژاپن وجود دارد كه شهرهای اصلی هونشو، شیكوكو و كوشو را به یكدیگر متصل می كند. شهر هوكایدو شبكهی عبور و مرور جداگانه ای دارد و جزیر ه ی اوكیناوا هم دارای بزرگ راه های مشابهی می باشد. در سال ۲۰۱۵ شركت های اخذ عوارض كه زیر نظر دولت بودند به شركت های خصوصی تبدیل شدند و هدف از این سیاست ها ایجاد رقابت بین این شركت ها و كاهش سطح عوارض در كل كشور است. حمل و نقل مسافر و كالا طی دهه  ۱۹۸۰ بطور قابل توجهی توسعه پیدا كرد و در این راستا مالكیت خصوصی وسایل نقلیه بسیار گسترده شد و این همه به همراه گسترش كیفیت وضعیت جاده ای در سراسر كشور تحقق پیدا كرد. بعلاوه اتوبوس ها بخاطر كرایه نسبتا ارزان و صندلی های دولوكس بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند و به طور شبانه روزی خدمت رسانی می كردند چرا كه دسترسی به خطوط هوایی و ریلی در این زمان بسیار محدود و نامناسب به نظر می رسید. همچنین در دهه ۱۹۸۰ بخش حمل و نقل تجاری و بازرگانی توسعه چشمگیری نمود. حمل بار توسعه وسایل نقلیه موتوری بخصوص كامیون در سال ۱۹۹۰ بالغ بر ۶میلیارد تن گردید كه این میزان حدود ۹۰ درصد حمل بار محلی و۵۰  درصد حمل بار بین المللی است. از پروژه های عظیم زیر بنایی اخیر پل بزرگ سیتو و راه آبی خلیج توكیو می باشد. از سال۲۰۰۴  تلفات جاده ای به دلیل اجرای قانون محدودیت رانندگی بسیار كاهش یافته است.

سفر724 در قسمت بعدی به معرفی سیستم حمل و نقل عمومی در ژاپن، پایانه های مسافربری و سیستم خرید بلیط اتوبوس خواهد پرداخت. سیستم حمل و نقل عمومی بسیار منسجم و یکپارچه ژاپن و همچنین سیستم فروش اینترنتی بلیط اتوبوس از ویزگی های برجسته سیستم می باشد که این کشور را به یکی از بهترین های سیستم حمل و نقل تبدیل کرده است. 

safar724.com