طبق اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی، زائران اربعین حسینی برای خروج از کشور و ورود به خاک عراق فقط باید از مرزی تردد کنند که بر حسب استان مبدأ حرکت‌شان تعیین شده است.

این تفکیک و تقسیم‌بندی، سرعت، سهولت و امنیت اعزام زائران را افزایش می‌دهد و از ازدحام جمعیت، اتلاف وقت و بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند.

در بیش‌تر مواقع چهار مرکز مرزی برای خروج از کشور در اربعین در نظر گرفته می‌شود:

مرز مهران، مرز خسروی، مرز چزابه و مرز شلمچه. زائران عزیز باید مرز خروجی خود را با توجه به جدول زیر و استانی که از آن عازم می‌شوند انتخاب کنند؛ با این توضیح که استثنائاً زائران اعزامی از اصفهان و خوزستان (که در جدول با علامت * مشخص شده‌اند) می‌توانند به انتخاب خود یا از مرز چزابه و یا از مرز شلمچه وارد خاک عراق شوند. 

اتباع خارجی کشورهای همسایه شمال‌ غرب نیز از مرز خسروی و بقیه اتباع خارجی از مرز شلمچه اجازه خروج از کشور را دارند. 

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی، مرزهای مجاز زمینی برای تردد زائران اربعین حسینی ۹۶ و چگونگی تقسیم بندی زائران استان های کشور برای تردد از طریق این مرزها را طبق تقسیم بندی جدید در تاریخ ۳۰ مهر اعلام کرد. در لیست جدید تغییراتی نسبت به خروجی مرزها دیده میشود. 

تقسیم‌بندی مرزهای خروج زائران اربعین حسینی (ع) در سال ۱۳۹۶ هجری شمسی (۱۴۳۹ ه. ق) به تفکیک استان

مرز مهران

تهران، البرز، قزوین ، قم ، مرکزی، گیلان، مازندران، گلستان، لرستان، ایلام و همدان

مرز خسروی

آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه 

مرز چزابه

اصفهان ، خوزستان، خراسان جنوبی ، فارس، کرمان، یزد، سمنان، تهران، خراسان رضوی ، خراسان شمالی

مرز شلمچه

اصفهان ، فارس، کهگیلویه وبویر احمد ،چهار محال وبختیاری، خراسان رضوی، سیستان وبلوچستان ، کرمان ، هرمزگان ،بوشهر ، خوزستان و تهران

 

گفتنی است، سایت سفر۷۲۴ جهت تسهیل هرچه بیشتر فرآیند اعزام به مرزهای تعیین‌شده، به‌زودی سامانه اینترنتی پیش‌فروش بلیت اتوبوس‌ بین‌شهری را برای زائران اربعین فعال خواهدکرد.

خبرهای آتی در خصوص خدمات مرتبط با اعزام زائران اربعین متعاقبا از طریق همین سایت به اطلاع‌تان خواهدرسید.