روستای کردان که پیشینه تاریخی مفصلی هم داره از توابع شهرستان ساوجبلاغه. این روستا از شمال با جاده کوهسار و برغان، از غرب با اراضی سیف آباد و بانو صحرا، از جنوب با اتوبان کرج – قزوین و از شرق با شهرستان کرج مجاوره. کردان آب و هوای بسیار دلپذیری داره که به همراه بیشینیه تاریخیش مقصد گردشگری پایتخت نشین ها رو تشکیل میده. کردان 65 کیلومتری غرب تهران قرار داره و فقط 25 کیلومتر از کرج فاصله داره.

وقتی پا به کردان میزارین چیزی که توجه شما رو بیشتر از همه چیز به خودش جلب میکنه آب و هوای خوش و زیبایی سر سبز این منطقه هست و آب و هوایی که تهرانی ها رو می تونه جذب خودش بکنه. نه از ترافیک خبریه و نه از دود و دم آزار دهنده. آرامش محض رو می تونین اینجا تجربه کنین.

جمعیت اولیه کردان کم بوده که به مرور زمان با وقوع جنگ و مهاجرت از پایتخت و همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، استقرار صنایع مهم و جاذبه های گردشگری و طبیعی و گردشگری و مذهبی و همینطور نزدیکی به پایتخت و کلانشهر کرج به مرور مهاجرت به این روستا زیاد شده و جمعیت کردان در حال حاضر رو به افزایشه.

با افزایش جمعیت و مهاجرت شهرنشین ها، روستای کردان از خونه های ویلایی پر شد و الان ظاهری ویلایی داره، علاوه بر این کارخونه های آلومینیوم سازی، کارتن سازی، ریسندگی و بافندگی و مرغداری نزدیک کرج این روستا رو بخش اقتصادی منطقه تبدیل کردن.

رودخونه ای به همین اسم جاریه که از ارتفاعات کهار بزرگ سرچشمه میگیره و از شمال شرق به جنوب غرب جاریه و باعث سرسبزی و شادابی منطقه شده. برج مقبره رو تو این روستا به عنوان اثر تاریخی می تونین ببینین که در فاصله 800 متری روستا و در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ استان البرز قرار داره.

مسیر دسترسی به روستای کردان

از هر نقطه ای که هستین باید خودتون رو به کرج برسونین و از اونجا به سمت آزادراه و سپس سمت قزوین ادامه مسیر بدین. حدود بیست کیلومتر که طی میکنین به تابلوی خروجی کردان میرسین. از خروجی وارد جاده ی روستای کردان میشین و با طی چند کیلومتر به این روستای تاریخی و گردشگری میرسین.

کردان باغ های بسیار بزرگ و زیبایی داره که کم کم دارن جای باغ های شمیران رو در زیبایی و سرسبزی میگیرن. سفر به این منطقه در هر فصلی جذابیت های خاص خودش رو داره. اما در فصل بهار که زیباترین فصل گردشگری سال هم هست با طبیعتی بکر و زیبا و باغ های میوه روبرو میشین. رودخونه های جاری در دل دره ها و ارتفاعات منظره های طبیعی بینظیری هستن. تابستون هم مسافرای این منطقه با انواع میوه و باغ های میوه روبرو میشن. پاییز هم فصل عاشقی و برگ های زرد و قرمزه و کوچه باغ ها تو این فصل برای قدم زدن خیلی مناسب هستن.

جاذبه های طبیعی این منطقه به قدری خیره کننده و زیباست که عکاس های زیادی برای ثبت بهترین تصاویر و کارهای هنری هر فصل سال به این منطقه سفر میکنن تا لحظات زیبای این منطقه رو به تصویر بکشن.

از دیدنی های این منطقه و اطرافش میشه به امام زاده سلیمان، تپه ها و دره دو چنار، امام زاده برچشمه یا زبیده خاتون، برج باروی قلعه خور و چنار 800 ساله اش اشاره کرد.

safar724.com