بیشتر مردمی که اهل سفر هستند جاذبه های طبیعی و تاریخی کرمانشاه را می شناسند. و برای دیدن این اماکن راهی کرمانشاه می شوند. شهری که مردمانش نیز فرهنگ میزبانی و گردشگر پذیری را به خوبی بلد هستند.

وجود آثار باستانی فراوان در این منطقه اهمین کرمانشاه را در دوره های مختلف تاریخی نشان می دهد. مجموعه طاق بستان و شکارگاه خسروپرویز که قبل تر ها بیرون شهر وبد و با گسترده شدن شهر کم کم به شهر نزدیک شده است، از شاهکارهای اثار باستانی هستند. 

در طاق بستان که از شاهکار های معماری نیز به شمار می رود سنگبری و حجاری هایی را می بینید که صحنه تاجگذاری شاهان را نشان می دهد. این اثر متعلق به زمان ساسانیان است. 

آثار باستانی دیگری نیز هستند که مربوط به جوانرود، اسلام آباد غرب، معبد آناهیتا در كنگاور، سرپل ذهاب، سنقر، صحنه، قصرشیرین و گیلان غرب می شوند و اگر سری به آن ها بزنید از مسافران دائمی و همیشگی آن ها خواهید شد. 

 

داستان بیشتون را همه شنیده اند، بزرگ و کوچک، و همه طعم نان های شیرینی کرمانشاهی را نیز بلدند. اغراق نیست اگر بگوییم فقط در داخل کشور نیست که این ها را مردم می شناسند، در خارج از مرزها نیز گردشگران خارجی را به خود جلب کرده است. 

فکر نکنید فقط بیشتون و طاق بستان تمام آثار تاریخی این شهر را تشکیل می دهد. کرمانشاه مناطق تاریخی و باستانی فراوانی دارد که به دلیل بیشتر دیده شدن طاق بستان و بیشتون به چشم بیننده نیاوده است. 

کافیست یک بار سراغ این آثار بروید، خودتان خواهید دید که شیرینی دیدن این آثار نیز همانند شیرینی و لذت آثار دیگر کرمانشاه است. کرمانشاه تا چند سال پیش دروازه بازرگانی بین ایران و عراق بود. شهری تجاری و نیرومند که با داشتن بازارهایی بزرگ و پر رونق باعث ایجاد جریان های اقتصادی منسجم و منظم در منطقه می شد.

 

سری به بازار قدیمی کرمانشاه بزنید. تجربه رفتن به این بازارها و قدم زدندر ان ها و خرید هایی که از روی شوق و عدم نیاز است تجربه ای شیرین برای شما را رقم می زند. اطراف بازار نیز بافت های قدیمی را می توانید ببینید که از دوره قاجار بر جای مانده است. اما کمی که از این بافت قویمی فاصله می گیرید جلوه های معماری جدید در مقابل شما اشکار می شود. که مهمان خانه ها، هتل ها، عمارت ها به معابر و گذرگاه های شهر جلوه ای خاص بخشیده اند.

با توجه به اینکه می توان حدس زد اولین عمارت و سکونتگاه در روزکاران بسیار دور ساخته شده اما زمان دقیق نخستین سازه را نم توان به صورت دقیق گفت. طبق بررسی هایی که صورت گرفته این گمان می رود که اولین یازه مسکونی در نزدیکی طاق بستان بوده است. که بر روی سنگ هایی که نوشته هایی حک شده این گواهی و شواهد وجود دارد. و همچنین از تصاویر و نگاره ها مشخص است شهر حاکم نشینی بوده است.

 

كاروانسرای بیستون و كاخ خسرو بیستون و كتیبه مشهور چند هزار سال هاش جزو دیدنی هایی هستند که بی شک گردشگران را به سمت خود می کشند. کاروانسرایی قدیمی در نزدیکی کتیبه قرار گرفته که قدمتی 800 ساله دارد. کم تر کسی این را می داند و سری به آنجا می زند. در صورتی که بسیار به کتیبه نزدیک است. و می تواند گردشگران و علاقمندان زیادی را به این قسمت جذب کند.

این کاروانسرا جنب ساختمان میراث فرهنگی و در محوطه بیشتون قرار گرفته است. با توجه به بررسی های صورت گرفته توسط کاوشگران باستان شناس سن این مجموعه به دوره ساسانی بر می گردد. اما ساخت این مجموعه در همان دوره ساسانی ها به اتمام نرسیده و در دوره ایلخانی مجددا این مجموعه مورد بازسازی قرار گرفته است. 

به کرمانشاه که سفر می کنید حتما به پل کهنه سری بزنید. این پل روی قره سو قرار گرفته است. البته رود قره سو از کرمانشاه وارد ایلام شده و پس از آن در کارون سرازیر می شود. پل ها همیشه برقرار کننده راه های ارتباطی هستند. پل کهنه نیز در زمان های قدیم ارتباط بین کرمانشاه همدان و همچنین کرمانشاه اصفهان را ایجاد می کرده است. در حال حاضر پل کهنه برای عبور و مرور کامیون ها سنگین و جهت امور تجاری و بازرگانی استفاده می شود.

بقعه بابایادگار و قلعه یزدگرد

از آثار تاریخی که بگذریم باید به زیبایی های طبیعی کرمانشاه هم سر بزنیم. دالاهو از کوهستان های اطراف کرمانشاه است که نمی توان به این منطقه سر نزد و سفر را به پایان رساند. کوهنوردانی که به این سهر سفر می کنند، توصیه میکنیم کوهنوردی در دالاهو را فراموش نکنند، بی شک تجربه ای تکرار نشدنی برایشان رقم خواهد خورد. همچنین پس از بالا رفتن از دالاهو بابایادگار و قلعه یزدگرد را می توانید ببینید که حتما خستگی کوهنوردی را از جان شما به در خواهد کرد.

 

ماهی دشت که پلی هم روی رود ان واقع شده طبیعتی سرسبز و بکر دارد. که اگر به کرمانشاه رفتید حتما سری به این شهر بهاری زنید. پل بر روی رودخانه ای به نام رودخانه مرگ واقع شده که در مسیر کرمانشاه به اسلام اباد قرا ردارد. اگر سری به این پل زدید به کاروانسرایی که در نزدیکی این پل قرار دارد بروید. وجود این دو کنار هم مجموعه ای تاریخی را در دل طبیعت گرد هم اورده است. هنوز به دستی مشخص نشده است که زمان ساخت پل به کی می رسد ولی در آن زمان حتما کاروانسرا را ساخته بودند. فاصله کاروانسرا و پل بسیار کم است و پیاده هم می توان آن را طی کرد. 

 

سفر با اتوبوس را بسیاری از افراد تجربه کرده اند. برای بازدید از جاذبه های گردشگری کرمانشاه کافیست بلیط اینترنتی اتوبوس را از سایت سفر724 خریداری کرده و علاوه بر دیدنی ها و جاذبه های گردشگری مقصد از مسیر سفرتان نیز نهایت لذت را ببرید. خرید اینترنتی بلیط اتوبوس از سامانه سفر724 به آسانی برای مسافران امکان پذیر است.