سد لتیان در منطقه جاجرود و شمال غرب تهران قرار داره. آب و هوای خوش این منطقه باعث جذب تهرانی های علاقمند به طبیعت شده. این منطقه قدمت زیادی داره و از مناطق مهم تفریحی به حساب میاد.

رودخونه جاجرود که در فاصله 30 کیلومتری تهران قرار گرفته از شمال غرب به جنوب شرق جریان داره و از کوه های البرز جریان پیدا میکنه و پس از اون وارد سد لتیان میشه. منشاء اصلی این رود کوه های کلون بستک در شمال روستای دربند سر هست. البته لازم به ذکره شعبه های فشم، میگون، دماوند و اهار وارد جاجرود میشن. طول رودخونه 40 کیلومتر و مساحتش 710 کیلومتره.

سد لتیان

لتیان اسم روستای زیر آب رفته ای  در لواسان کوچک بود که به دیواره سد لتیان هم خیلی نزدیک بود. ساکنین این منطقه اراض خودشون رو فروختند و کم کم در منطقه لواسان ساکن شدن.

سد لتیان یکی از سدهای بزرگ کشوره که روی رودخونه جاجرود بنا شده. این سد در 10 کیلومتری شمال شرقی تهران و لواسانات قرار داره. سد لتیان بتنی هست و با تامین 30 درصد از آب شرب شهر تهران بدون شک جزو منابع اصلی تامین آب شهر محسوب میشه. دریاچه این سد توسط دو تا پارک جنگلی به اسم های لتیان و تلو احاطه شده. این سد در دره واقع شده و در شمال سد کوه الون قرار گرفته.

در قسمت جنوبی دیواره بتنی سد مجتمع مسکونی کارکنان سد قرار داره و در جنوب غربی دریاچه هم روستای نصرت اباد واقع شده که به دلیل غیر مجاز بودن این روستا در سال 91 کلا تخریب شد و همه اعضای بومی روستا به ورامین انتقال داده شدن.

به دلیل آب و هوای مطبوعی که داره سد لتیان همیشه مورد توجه گردشگرها و علاقمندان به طبیعت بوده. جالبه بدونین انواع ماهی تو این دریاچه پرورش داده میشه. در حال حاضر ماهی های کپورکراس، ماهی سفید و زردپر رو می تونین تو این رودخونه ببینین. چند سالل پیش ماهی قزل آلا تو این رودخونه پر بود و این دریاچه به داشتن این ماهی شهرت داشت.

یکی دیگه از تفریحاتی که می تونین تو این دریاچه ازش لذت ببرین قایقرانی و اسکی هست. ایستگاه های قایقرانی و اسکی روی آب این دریاچه زیر نظر نیروی هوایی و شهرداری لواسان انجام میشه. تفریح لذت بخشی که علاوه بر هیجان می تونه شادی و نشاط وصف ناپذیری رو براتون به ارمغان بیاره.

راه های دسترسی به سد لتیان

این سد 5 کیلومتری شمال جاجرود قرار داره و اگه از تهرانپارس حرکت کنید در عرض کم تر از 45 دقیقه میرسید. این منطقه علاوه بر جاجرود از سمت لواسان هم دسترسی داره.

از تهران برای رسیدن به سد لتیان دو تا راه وجود داره. از سه راهی تهرانپارس به سمت جاده دماوند و از اونجا به سمت جاجرود حرکت کنین. وقتی به پل جاجرود برسین، جاده ی سمت شمال و به موازات جاجرود رو ادامه بدین. بعد از 5 کیل.متر مسافت به ورودی سد لتیان میرسین.

گزینه دیگه ای هم دارین، از انتهای لواسان بزرگ حرکت کنین، جایی که به دو راهی میرسین، مسیر رو به سمت جنوب شرقی ادامه بدین، یعنی به دست راستتون بپیچین.

تاریخچه سد لتیان

مطالعات اولیه برای ساخت سد لتیان سال 1338 شروع میشه. سال 1342 عملیات احداث سد شروع میشه و سال 1346 به بهره برداری میرسه. سد لتیان از دو بخش بتنی و خشکه چین تشکیل شده. هدف از احداث سد تامین آب شرب تهران، تامین آب زراعی دشت ورامین و همچنین تولید انرژی برق – ابی جهت شبکه سراسری.

از ویژگی های مثبت این سد میشه گفت که به محل اصلی دفع فاضلاب شهر لواسان تبدیل شده و ویلاهای گسترده ای که بالادست دریاچه ساخته شده باعث تغییر کاربری این سد شده.

رودخانه جاجرود

این رودخانه از رشته کوه های البرز سرچشمه میگیره و حدود 40 کیلومتر طول داره. نام جاجرود از روستایی قدیمی به نام جاج گرفته شده که در نزدیکی گلندوک لواسان قرار داره. جالبه بدونین که دریاچه سد لتیان تا نزدیکی لواسان ادامه پیدا میکنه. البته روایتی هم هست که گفته میشه نام جاجرود از نام سلطانی به اسم سلطان جاج گرفته شده که در برهه ای از زمان بر این منطقه حکمرانی میکرده.

safar724.com