پارک جنگلی لویزان بزرگترین پارک پایتخته که مساحتی بالای هزار هکتار داره. این پارک در قسمت شمال شرقی تهران واقع شده و سال احداث پارک جنگلی لویزان به 1346 میرسه.

پارک جنگلی لویزان از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از غرب به شهرک امید، از شرق به ده لویزان ختم میشه.

از ویژگی های بارز این پارک میشه به وجود درختای بلند و سرسبز و آب و هوای مطبوع و خنکش اشاره کرد. پوشش گیاهی عمده این جنگل زیبا رو درختای کاج، سرو خمره ای، چنار، اقاقیا، توت، عرعر و گز تشکیل دادن. البته انواع دیگر درخت ها هم دیده میشه ولی بیشترین درصد مربوط به این درختاست.

فضای استراحت و اسکان در قسمت بالایی پارک تعبیه شده و شما می تونین آلاچیق، کباب پز و سطل آشغال و نیمکت برای نشستن رو به راحتی پیدا کنین. البته خود فضای سبز برای اتراق و پیک نیک هم موجوده!

img-responsive

برای ورود به پارک چند در تعبیه شده که همه درها امکان تردد وجود نداره. فعلا دو در این امکان رو در اختیار مسافرا گذاشتن. برای عبور از درب اصلی باید از سمت بزرگراه هنگام وارد بشین که پس از طی کردن مسیر پر پیچ و خم و طولانی که اصراف جاده رو درختای قدیمی و کهنسال پوشوندن، با قسمت بالای جنگل میرسین. درب دیگه پارک جنگلی لویزان هم از طرف ده لویزان هست. از هر دری که وارد بشین به یک مسیر مشترک میرسین. در قسمت بالایی پارک لویزان چندین هتل ساخته شده که در کنار اون مسجد و کافی شاپ و تالار هم وجود داره. اگه به سرویس بهداشتی نیاز داشتین سرتاسر مسیرتون میتونین ازشون استفاده کنین.

پارک جنگلی لویزان گفته میشه بزرگ ترین پارک تفریحی و فضای سبز تهرانه که برای گردش های اخر هفته و ایام تعطیل مناسبه. به بالای پارک لویزان که برسین شهر بزرگ تهران زیر پاتون هست و تماشای شهر ازلا به لای درختا حال و هوای دیگه ای داره. به ویژه اگه شب باشه منظره دیدنی تری رو می تونین شاهد باشین.

پارک جنگلی لویزان امکانات دیگه ای هم داره که میشه به زمین بازی کودکان، استخر، سونا، آبشار، قهوه خانه سنتی، میزهای پینگ پونگ، سالن بیلیارد و سالن بولینگ و زمین های ورزشی اشاره کرد.

بزرگ ترین باغ پرندگان در جهت جذب گردشگر در حال ساخت هست که وسعتی نزدیک به 84 هکتار داره و در دو فاز شمالی و جنوبی واقع شده.  22 هکتار از این زمین ها به باغ پرندگان اختصاص داده شده که بالای هزار و پونصد گونه پرنده اینجا نگهداری و حفاظت میشه.

توری به ارتفاع 30 متر نصب شده که پرنده ها می تونن تا این ارتفاع بالا برن و پرواز کنن و زندگی طبیعی داشته باشن. شرایط اب و هوایی هم برای پرندگان گرمسیری آفریقایی و آسیای جنوب شرقی کاملا مطابقت داره. شرایط زیستی این پرنده ها با توجه به تکنولوژی روز ساخته شده.

علاوه بر باغ پرندگان باغ گل ها تعبیع شده که در قسمت ورودی این مجموعه قرار داره، ایستگاهی به نام تاکسیدرمی که همون خشک کردن حیوانات هست کنار این مجموعه در حال ساخت و سازه.

کسایی که به کبوتر خلی علاقه دارن میتونن از کبوترخانه ای که به سبک قدیمی و دوران صفوی طراحی شده بازدید کنن. نخستین کبوترخانه ایران از نظر سبک صفوی هست و از نظر بزرگی هم در کشور دومین کبوترخانه بزرگ محسوب میشه. مساحت این کبوترخانه 140 متر مربع هست و در قسمت شمال غربی باغ پرندگان و در محدوده خیابان کوهستان قرار گرفته. جالبه بدونین دو هزار کبوتر با هم تو این کبوترخونه خوش و خرم زندگی میکنن!

ورود خودرو به پارک پرندگان ممنوع هست و شما باید ماشین رو پار کنین و از خودرو  های برقی برای وارد شدن به این مجموعه استفاده کنین. کالسکه هایی هم در مسیر تردد تعبیه شده که میتونین ازشون استفاده کنین و لذت بیشتری هم از مسیر ببرین.

safar724.com