کتابخانه و موزه ملی ملک از کتابخانه های تهرانه که در خیابان امام خمینی و جنب ساختمان امور خارجه واقع شده. این موزه سال ۱۳۱۶ و توسط حسین اقا ملک راه اندازی شد. البته حاج حسین سال ۱۳۲۳ قطعه بزرگی رو در باغ ملی تهران برای ساختمان جدید کتابخانه و موزه وقف کرد.

سال ۱۳۴۰ مرحوم حاج حسین ملک به فکر راه اندازی موزه ای کنار کتابخانه افتاد و تصمیم گرفت اشیای ارزشمندی رو به مجموعه کتابخونه اضافه کنه تا هنر و تمدن ایران رو به نمایش بزاره.

مرحوم ملک برای خرید اشیای موزه ای ابتدا سراغ اهل هنر رفت و نظر اون ها رو جویا شد و پس از اون شروع به خرید کرد. فروردین سال ۱۳۴۸ کلیه اموال و اشیای نفیس موزه ای رو وقف آستان قدس رضوی کرد.

موزه در طبقه همکف کتابخونه قرار داره و زیر همکف هم شش سالن سکه، آثار هنری، قلمدان، تمبر، فرش و سالن اشیای اهدایی خانم ملک قرار گرفته. البته اشیایی تو این موزه پیدا میشه که در نوع خودشون بی نظیر هستن.

موزه ملی ملک از مجموعه های سکه، مجموعه آثار هنری، مجموعه هنر لاکی، مجموعه تمبر، مجموعه فرش مجموعه بانو ملک، مجموعه اثار خوشنویسی تشکیل شده.

کتابخانه ملک هم از جمله کتابخونه های معتبر ایران و جهانه. محققای زیادی تو مطالعاتشون از این کتاب ها استفاده میکنند.

این مجموعه فرهنگی در کل از هشت طبقه تشکیل شده که طبقات چهارم و هشتم به کتابخونه اختصاص داده شده. طبقات ششم و هفتم و هشتم هم به مخازن کتب خطی و چاپ سنگی و چاپ سربی و کتاب لاتین و مطبوعات اختصاص داده شده.

سیستم کتابخونه به صورت قفسه باز به بازدیدکنندگان خدمات رسانی میکنه. علاوه بر کتابخونه و مخزن مجلات، تالار مطبوعات و بخش رایانه ای و فهرست نویسی موزه ارزش بازدید داره.

از قدیمی ترین نسخه های خطی این مجموعه به قران منسوب به امام حسین میشه اشاره کرد که روی پوست آهو نوشته شده.

این کتابخونه ۱۳ جلد کتب خطی نفیس داره که سال ۱۳۴۴ و به سفارش مرحوم حاج آقا ملک تهیه شده.

آدرس موزه و کتابخانه ملک:

خیابان امام خمینی، جنب ساختمان امور خارجه

بازدید از کتابخانه همه روزه به غیر از جمعه و تعطیلات رسمی از ساعت ۸ تا ۱۶ و پنجشنبه ها تا ساعت ۳ بعد از ظهر برای بازدید کننده ها ممکنه.

نزدیک ترین  ایستگاه مترو به این موزه، ایستگاه مترو امام خمینیه که می تونین برای دسترسی آسون ازش استفاده کنین.