کاخ ملت که بزرگ ترین کاخ مجموعه سعدآباد هست و به دلیل رنگ سراسر سفیدش به کاخ سفید معروفه. امور اداری و تشریفاتی در این بنا انجام میشد و علاوه بر اون اقامتگاه تابستانی شاه و همسرش فرح بوده.

در سال 1310 خورشیدی رضاخان دستور احداث بنا رو صادر کرد و در سال 1315، کاخ سفید مورد بهره برداری قرار گرفت. البته کار احداث حدودا سه سال طول کشیده بود.

هنرمندان و صنعتگران و معماران نامی در بنای این کاخ همکاری داشتند، نقشه کاخ سفید رو مهندس خرسندی طراحی کرده بود و محاسبات فنی کاخ به عهده لئن طاووسیان و بوریس روسی بود.

درون کاخ گچ بری های بسیار زیبایی دیده میشه که هنرنمایی دست های اساتیدی چون غلامرضا پهلوان، عبدالکریم شیخان، حسین کاشی و رضا ملائکه هست. سنگ های مرمر سرسراها کار استاد لرزاده هست که از معادن یزد و تربت حیریه به اونجا اورده شده. البته نمای بیرونی کاخ به سبک معماری کاخ های سلطنتی آلمانه و معماری داخلی به سبک طرح ایرانیه.

در سال های 45 تا 49 کاخ بازسازی و مرمت شد و طراحان فرانسوی تزئینات داخلی کاخ رو کمی تغییر دادن. کاخ سفید در زمینی به مساحت 2164 مترمربع و در دو طبقه و زیرزمینی با زیربنای حدود 5000 مترمربع بنا شده. در مجموع این طبقه ها 54 واحد مختلف از جمله 10 تالار بزرگ تشریفاتی وجود داره که به پذیرایی از مهمان ه اختصاص داشته. البته وسیع ترین تالار کاخ، سفره خانه ای به وسعت 220 متر مربعه.

زیرزمین موزه از مجموعه هنری فرح، سالن سینما، آبدارخانه، انبار ظروف,انبار لباس و رختكن لباسشويي و تاسيسات تشکیل شده. طبقه همکف هم شامل سرسراي بزرگ ورودي ,اتاق محافظين,رختكن مراجعه كنندگان,تالار پذيرايي ,تالار غذاخوري كوچك يا تالار جلسات,دفتر كار شاه معدوم,دستشويي خصوصي وي,ورودي سينما و موزه هنري دفتر كار رئيس تشريفات,دفتر كار وزير دربار,اتاق انتظار,اتاق بيليارد و آرايشگاه اختصاصيه. طبقه اول سرسراي بزرگ اصلي,سفره خانه يا تالار غذاخوري تشريفاتي,تالار تشريفات يا پذيرائي رسمي ويژه سفرا,دفتر كار فرح,تالار موسيقي وپذيرايي فرح,اتاق نشيمن خانوادگي,دو آپارتمان جداگانه و اختصاصي شاه و فرح در دو سوي سرسرا شامل خوابگاه,حمام و رختكنه.

آثاری که در این کاخ میتونین مشاهده کنین شامل گنجینه ای ارزشمند از هنرهای ایران و جهانه. فرش های نفیس و بی نظیری از جمله آثار ارزشمند این موزه هستن. این فرش ها سفارشی بافته شده اند.

علاوه بر فرش های نفیس، دو تابلوی سوخت بر روی چرم به سبک مینیاتور مکتب اصفهان هست که کار هنرمندان اصفهانیه. و به رضاخان هدیه شده بود. تابلوهای ارزنده دیگه هم که حاصل کار دست هنرمندان ایرانی و خارجیه تو این موزه دیده میشه.