نجف، شهر علم و عالمان دینی است؛ همچنین یکی از شهرهای مهم کشور عراق و سومین شهر مذهبی جهان اسلام است. این شهر که تا بغداد 160 کیلومتر و تا  کربلا 78 کیلومتر فاصله دارد؛ در تمامی اوقات سال پذیرای زوار می باشد؛ اما درایام خاص مانند شهادت امامان، ماه‌های محرم و صفر و اربعین تعداد زائرین به حداکثر تعداد خود می‌رسد. 

به یاد داشته باشید که امنیت سفرکربلا و نجف بسیار حائز اهمیت است؛ و به شما پیشنهاد می‌شود به هنگام سفر، همراه با گروه سفر کرده و ویزای گروهی  عراق را تهیه کنید. معمولا سفر زمینی با اتوبوس به عراق از شهرهای داخلی تا مرزهای ایران و عراق صورت می گیرد و پس از عبور از مرز، وارد شهر نجف، کربلا و سپس کاظمین می‌شود. سفر724 به شما پیشنهاد می‌کند که ویزای کربلا خود را به صورت گروهی تهیه کنید.

اماکن زیارتی نجف

حرم امیرالمومنین علی (ع)

بارگاه مطهر حضرت علی (ع) در مرکز شهر نجف قرار دارد. این حرم تا زمان حکومت هارون الرشید مخفی بود و پس از علنی شدن مکانِ آن، اولین بارگاه و ساختمان حرم را، هارون الرشید بنا کرد.

داخل حرم، سمت جنوبی صندوق نزدیک بالای سر، جای دو انگشت هست. داستان این معجزه در شیعیان بسیار شهرت دارد و شاعرانی مانند حکیم فردوسی و سنایی با آثاری در این زمینه، مهر تاییدی بر آن زده‌اند. خلاصه‌ی ماجرا این است: سید نصرالله حائری؛ طبق سندهای درست و معتبر آورده‌ است؛ که «مره بن قیس» که کافری ثروتمند بود؛ بسیاری از پدران و نیاکان قبیله‌اش توسط حضرت علی (ع) به هلاکت رسیده بودند. او سپاهی چند هزار نفره را راهی نجف می‌کند و مردم نیز در درون شهر بست می‌نشینند. پس از شش روز جنگ، سپاه توانست گوشه‌ی دیوار را ویران کرده، به شهر وارد شود. با ورود سپاه مردم می ‌گریزند. "مرًه"، سوی بارگاه آمده و گفت «علی! تو پدران و نیاکانم را کشته‌ای». سپس کوشید تا ضریح  را با شمشیر بشکافد. در این لحظه دو انگشت مانند ذوالفقار از درونش بیرون آمد و مره را دو نیم کرد و در جا به سنگی سیاه تبدیل کرد.

مشهور ترین مساجد و اماکن موجود در آستان مقدس امیرالمومنین

قبرستان وادی السلام، قبر حضرت آدم و نوح، موضع الاصبعین، مسجد الراس، آرامگاه کمیل، مسجد سهله

وسیله های حمل و نقل در  شهر نجف اشرف

وضعیت اتوبوس در شهر نجف: درنجف اشرف اتوبوس موجود نیست. فقط می‌توانید از مینی بوس‌های بنز و هیوندا استفاده کنید.

وضعیت مترو در شهر نجف: به زودی سازمان قطار شهری نجف اشرف با سه خط مترو  افتتاح می‌شود. یک خط آن از نجف به کربلای معلی است.

وضعیت تاکسی در شهر نجف: در همه جای نجف تاکسی وجود دارد.

وضعیت اتومبیل در شهر نجف : می‌توانید با ماشین در شهر نجف اشرف گردش کنید.

هزینه حمل و نقل عمومی در نجف

هزینه‌ی تاکسی در نجف برای مسیرهای مستقیم و کوتاه حدود سه دینار (معادل هزار تومان) است و اگر بخواهید تاکسی دربست و ساعتی بگیرید، باید به ازای هر ساعت حدود ۳۰ هزار تومان بپردازید. اما به‌طور کلی برای مسافت‌های متوسط هزینه‌ی تاکسی حدود ۶ هزار تومان می‌شود.

خوراک و مواد غذایی در نجف

اگر به‌صورت انفرادی و یا گروهی با اتوبوس به این سفر مشرف می‌شوید، توصیه می‌شود در رستوران‌های بین راهی غذا نخورید چون به ‌دلیل کیفیت پایین و عدم رعایت کامل بهداشت، احتمال مسمومیت بسیار بالا است. بهتر است در این سفر همراه با خود مقداری خوراکی سبک مانند بیسکوییت و غیره همراه داشته باشید.

از بهترین رستوران‌های این شهر می‌توان به رستوران «سوباط» در خیابان «مصطفی جمال الدین» نجف اشاره کرد. هزینه‌ی هر وعده غذا در نجف به ازای هر نفر حدود ۲۰ هزار تومان است و با این قیمت می‌توانید غذاهای خوب و باکیفیت تهیه کنید.

یکی از غذاهای این کشور که بسیار مشهور است، خورشت قیمه‌ی نجفی است که به‌عنوان غذای نذری میان زائران و مسافران در ایام ماه  محرم بوده و در شهر پخش می‌شود. امکان ندارد که در این ایام کسی در نجف  گرسنه بماند. از دیگر غذاهای خوشمزه‌ و محلی عراق می‌توان به ته چین عراقی،  بامیه، البریانی، دولما، کباب، فاضولیا و حققا اشاره کرد.

وضعیت آب آشامیدنی در نجف

همیشه در بین راه و هتل، از آب بطری‌های پلمپ شده مصرف نمایید. (آب لوله کشی در عراق مناسب شرب نیست و فقط برای شستشو است.)

وضعیت بهداشتی نجف

وضعیت درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها در عراق

 به گفته نماینده مركز پزشكی حج و زيارت جمعيت هلال‌احمر در عراق  در روزهای اوج كار مانند عيد نوروز، عرفه و اربعين تعداد درمانگاه‌ها افزايش می‌یابد كه براین اساس در كربلا 5، در نجف 4 و در كاظمين و سامرا 2 درمانگاه وجود دارد. البته توصیه همیشگی سفر 724 این است که در صورتی که همه روزه داروی خاصی مصرف می کنید، برای مدت حدود 10 روز داروهای خاص خود همراه با نسخه های مربوطه و نظر پزشک معالجتان را همراه داشته باشید.

 

قبل از رسیدن به بازار و در ضلع جنوبی شارع امام علی(ع)، درمانگاه هلال احمر ایران خودنمایی می کند. درمانگاه هلال احمر ایران با نام «ولایت» خودنمایی می کند. البته این درمانگاه به دلیل مجاورت با هتل نبأ به درمانگاه نبأ نیز مشهور است. این درمانگاهی است که هر زائری ایرانی در نجف باید محل آن را بداند، چون هم شبانه روزی است، هم با ارائه گذرنامه خدمات آن رایگان است. البته کمی جلوتر و در شارع امام صادق(ع) جنب هتل قصر المولی، درمانگاه دیگری نیز وجود دارد با نام «غدیر» که از 8 صبح تا 11 شب به زائران ارائه خدمت می کند.

وضعیت آب و هوایی نجف (عراق)

به هنگام سفر، حتما از طریق برنامه های اطلاع از وضعیت آب و هوا، آب و هوای مدت زمانی را که قصد اقامت در آنجا را دارید  را چک کنید؛ در حالت کلی آب‌ و هواى‌ نجف‌ در تابستان‌ گرم‌ و خشک و در زمستان‌ سرد و سوزناك‌ است‌. در فصل تابستان‌ زمانی که گرما شدت‌ مى‌گيرد، مردم‌ به‌ سردابه‌‌هايى(دخمه)‌ حفر شده‌ در دل‌ زمين‌ پناه‌ می‌برند. اين‌ سردابه‌ها به ‌شكلى‌ بديع‌ و با عمق‌هايى‌ متفاوت‌ حفر شده‌اند. دلیل این اختلاف دما در نجف، موقعیت جغرافیایی آن است.

اطلاعات ضروری نجف

اختلاف ساعت عراق با ایران: یک ساعت و نیم

زبان رسمی: عربی و کردی

واحد پول: دینار عراق

نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز دو شاخه‌ی نوع (C/D/G)

کد کشور: ۹۶۴++

شماره تلفن‌های اضطراری نجف

پلیس: ۱۲۲۱۰۴

آمبولانس: ۱۲۲

آتش نشانی: ۱۲۲۱۱۵

جهت رانندگی: سمت راست

سركنسولگری جمهوری اسلامی ايران در نجف

 آدرس : عراق - نجف اشرف - منطقه حي السعد - خيابان 60

کد کشور عراق: 00964

کد شهر نجف: 33

 تلفن نمایندگی : 7814132821-7814132819

 

 هتل‌های نجف اشرف

بهترین هتل‌های نجف هتل «نورالعباس»، «الغالب»، « نجف الدولی» «نورالنجف» و «المروج» هستند.

بازارهای نجف

بازار بزرگ و اصلی شهر  که مسافران و زائران بسیاری برای خرید سوغات به آنجا می روند، باراز پر از تسبیح، مهر، جانماز و چادر است و مغازه های طلا فروشی هم بسیار، لباس، صنایع دستی و .. به اضافه شیرینی های محلی و چای هم فروخته می شود.

پاساژهای تازه احداث هم در شهر نجف میزبان زائران هستند. مثلا پاساژ نجف سیتی مال در خیابان محمدمهدی جواهری(الروان) در شهر نجف اشرف.

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

در ماه محرم و صفر و در آستانه‌ی اربعین حسینی، مردم نجف میزبان زائران و عاشقان اهل بیت هستند که برای زیارت و عزاداری به این کشور آمده‌اند. در پیاده‌روی اربعین، زائران برای رسیدن به کربلا از نجف عبور می‌کنند و اهالی این شهر با دادن نذری، نمی‌گذارند زائر حسین گرسنه بماند. همه جای شهر پر از مردمانی است که نذری پخش می‌کنند و به راحتی می‌توانید غذا پیدا کنید و نگران هزینه‌های مربوط به آن نباشید.

*اگر به زیارت حرم امام علی (ع) مشرف شدید، وقت خود را در بازارهای این شهر تلف نکنید زیرا پر از جنس‌های نامرغوب چینی هستند. سوغات نجف مهر، تسبیح است که بسیار مشهور است.

نکات مهمی که در این سفر باید رعایت شود:

 در صورت بروز هرگونه بیماری یا مصدومیت، خونسردی خود را حفظ کرده همراه داشتن کارت شناسایی زائر، به مراکز درمانی پیش بینی شده و درمانگاه‌های شبانه‌روزی مراجعه کنید.

 بر روی تمام ساک‌ها و حتی داخل کیف و چمدان، موبایل و دوربین حتما نام و مشخصات خود را بنویسید.

  بردن موبایل، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری به حرم‌ها و اماکن زیارتی ممنوع است.

در ایران و عراق حساسیت زیادی روی مواد مخدر و داروهای روان‌گردان وجود دارد و در صورت همراه داشتن مقادیر اندک نیز، موجب بازداشت دارنده‌ی مواد و حتی مدیر کاروان شده و برگشت همگی به ایران می‌شود!

همراه داشتن اسناد و مدارک (مانند شناسنامه، کارت ملی، کارت بسیج، کارت شناسایی شغلی، گواهی نامه رانندگی، دسته چک، دفترچه بانکی، دفترچه بیمه، کارت‌های اعتباری و نظایر آن) در سفر عراق- نجف به هیچ وجه ضرورت ندارد و احتمال مفقود شدن آن‌ها در سفر زیاد است، بدیهی است کارت شناسایی زائر و کارت هتل محل اسکان و گذرنامه کافی است.

از رفتن به شهرهای دیگر و نقاط ممنوعه اکیدا خودداری فرمایید، چون پوشش امنیتی در آن اماکن وجود ندارد. در صورت تامین امنیت در شهر مقدس سامرا یا سایر اماکن زیارتی، به‌طور رسمی اعلام می‌شود.

از تنها گذاشتن کودکان در هتل و بازی کردن آن‌ها با آسانسور جدا خودداری کنید تا خطری متوجه آن‌ها نشود.

از محل تجمع افراد و محل انفجارات احتمالی دور شوید و از عکس گرفتن یا فیلم برداری از این صحنه ها اکیداً خودداری کنید.

 وقت خود را در بازار و برای خرید اجناس نا مرغوب چینی تلف نکنید.

 با توجه به بزرگی قبرستان وادی السلام و مسائل امنیتی، به زائران توصیه می‌شود، تنها به قبرستان نروید و چند نفر کنارشان باشد.

نقشه کامل شهر نجف اشرف را دیر زیر مشاهده کنید:

 

 

جهت پیش خرید اینترنتی بلیط اتوبوس اربعین، و اطلاع یافتن از لیست شهرهایی که امکان خرید بلیط اتوبوس اربعین 96 روی لینک زیر کلیلک کنید:

چنانچه قصد سفر زیارتی در ایام اربعین به کربلای معلی را دارید، ولی هنوز سرویسی برای شهر مبداء شما فعال نشده و یا ظرفیت سرویس های موجود تکمیل شده است، سامانه پیش ثبت نام خرید بلیط اتوبوس مراسم اربعین به شما این امکان را می دهد تا بتوانید با ثبت نام و وارد کردن اطلاعات در سامانه پیش ثبت نام خرید بلیط اتوبوس مراسم اربعین 96 اقدام کنید، تا به محض باز شدن سرویس شهرها و یا در صورت ایجاد ظرفیت جدید، توسط سامانه سفر724، از طریق پیامک اطلاع رسانی شوید.