همه ی ما شهر مشهد رو به عنوان یک جای زیارتی میشناسیم، مواقعی هم که سفر میریم فقط به قصد زیارت میریم ، دو سه روزی میمونیم؛ بعد هم برمیگردیم. غافل از اینکه مناطق اطراف شهر مشهد، بسیار دیدنی هستن و ارزش این رو دارن که به همشون ، تک به تک سر بزنین. البه همه ی این مناطق شامل طیف یکسانی نمیشن، مثلا بعضیا شامل چشمه های آبگرم، بعضیا شامل مناطق تفریحی هستن، حتی در برخی موارد روستاهای بسیار دیدنی هم وجود دارن، بعضیاشون هم جاهایی هستن مثل آبشار و چشمه و رودخونه.  محلی که امروز قراره در زیر به معرفی اون بپردازیم؛ یکی از بهترین و بکرترین آبشارهای مشهده به اسم " آبشار قره سو".

این آبشار در جنوب غربی شهرستان کلات نادری و تقریبا در فاصله ده کیلومتری اونجا واقع شده. طبیعت زیبا وآب و هوای ییلاقی، وجود آبشارهای بلند با دره‌های تنگ، موقعیت آبشار قره سو رو ممتاز و صد البته که از بقیه متمایزتر میکنه. از سری عوامل جذب مسافرها و گردشگرا به سوی این آبشار؛ میشه به وجود هشت آبشار و چشمه‌های خنک و نردبان‌های فلزی تعبیه شده برای رفتن به بالای آبشار اشاره کرد.

موقعیت آبشار قره سو

آبشار قره سو در جنوب غربی شهرستان کلات نادری در روستایی بنام قره سو واقع شده و دارای ارتفاعی حدود ۱۲۵۰ متر از سطح دریاست و در قسمت غرب شهر کلات و درحدود ۱۶۰ کیلومتری شمال مشهد قرار گرفته. جاده آن پیش از تونل ورودی شهر از ابتدای جاده کلات – درگز جدا میشه و پس از ۵ کیلومتر در جهت جنوب غرب به روستای قره سو میرسه.

 قره سو یک اسم ترکی هست که به معنیه آب سیاهه، دلیل انتخاب این اسم برای آبشار اینه که کف رودخونه رو سنگ های سیاه پوشونده و وقتی آب روی اونا حرکت میکنه، مسیر رودخونه سیاه دیده میشه.   

 ابتدای دره با یال های چین دار و با عرض کمتر از چند متر و تماما صخره ای و اطرافش هم لایه های سنگی عمودی به قطر کم و به شکل دیوار دیده میشه. وجود دره های تنگ و پیچ در پیچ با دیواره هایی ۹۰ درجه و سر به فلک کشیده زیبایی های این مکان رو دو چندان میکنه. آبشار قره سو چند آبشار کوتاه و بلند دارد که حداکثر ارتفاع آن به هشت متر می رسد. آبشارهای این منطقه به مصرف باغات و آب شرب اهالی در پایین دست می رسد. پس از چند کیلومتر راهپیمایی، جنگل ارس که درختچه های بسیاری داره، دیده میشه.

سمت چپ ، دره ای فرعی و کوچک وجود داره که در ابتدای اون مسیر ، به خرابه های نانوا خانه نادرشاه می رسیم. در زمان نادر، بانوان در اینجا نان می پختند و به صورت زنجیره انسانی، دست به دست نان های داغ را تا عمارت خورشید حمل می کردن تا به دست شاهنشاه برسونن. هنگام بالا رفتن از آبشار، با توجه به فصل و میزان آب، گاهی نردبان درون آبشار قرار می‌گیره که بیشتر فصل بهار اتفاق میوفته. اما مواقعی که آب کمتر میشه  به خصوص در فصل تابستان، فقط باعث خیس شدن افراد میشه.

راه های دسترسی به آبشار قره سو

دو مسیر برای رسیدن به آبشار قره سو وجود داره. مسیر اول از شهر مشهد از طریق میدان امام حسین (ع) به سمت شهر کلات نادری، مسیری ۱۴۵ کیلومتری است که ۵ کیلومتر بعد از شهر کلات در حاشیه سمت چپ جاده، روستای قره‌سو واقع است.

 

مسیر دوم دسترسی به این منطقه تفریحی از طریق قوچان و درگز به کلات نادریه، به این صورت که از شهر قوچان مسیر ۱۱۰ کیلومتری به شهر درگز و از اونجا مسیر ۸۰ کیلومتری به سمت کلات طی بشه. اما این نکته رو هم باید خاطر نشان کرد که این مسیر ، بسیار پر پیچ و خم و دارای گردنه و سربالایی و سرازیریه. از این مسیر، ۵ کیلومتر مانده به شهر کلات، روستای قره‌سو قرار داره.

این مکان به دلیل زیبایی فوق العاده ای که داره در طول سال مسافران زیادی را به سمت خود می کشونه، به خصوص در فصل بهار و تابستون که طبیعت زیبا و چشم نواز این منطقه دو چندان میشه و میتونه یک روز عالی و دل انگیز رو برای گردشگرا رقم بزنه.

شما میتونید برای سفر مشهد و خرید بلیط آنلاین مشهد، همچنین خرید بلیط ارزان و با قیمتی مناسب به سامانه ی سفر724 مراجعه کنید. همچنید میتوانید علاوه بر خرید بلیط های اتوبوسی رفت مشهد، بلیت های برگشت خود را نیز از این سامانه تهیه کنید.