موزه رضا عباسی، خیابان شریعتی تهران و نرسیده به پل سید خندان قرار گرفته. این موزه سال 1356 افتتاح شد. اسم موزه هم به یاد نقاش مشهور دوره صفوی اهل کاشان، رضا عباسی نام گذاری شد.

ساختمان موزه رضا عباسی در اصل نمایشگاه مبلمان و طراحی داخلی بوده، چون ساختمان از نظر معماری ویزگی های خاصی داشته مورد توجه مسئولین قرار میگیره و خریداری میشه. در سال 56 هم موزه یه صورت رسمی افتتاح میشه ولی درست یک سال بعد و در ابان 1357 به تعطیلی کشیده شد.

در طی سال های 55 تا 58 که موزه بسته بشه، مدریت موزه با ایدین آغداشلو بود، در پایان سال 1358 مجددا موزه شروع به فعالیت کرد. در سال 1363 مشکلات داخلی در موزه باعث شد دوباره کار موزه به تعطیلی کشیده بشه و دوباره یک سال بعد فعالیت کنه. این بازگشایی عمر زیادی نداشت و در بهمن ماه 1379 دوباره برای پنجمین بار فعالیت خودش رو آغاز کرد.

این موزه در حال حاضر نیر نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره میشه.

موزه رضا عباسی از غنی ترین موزه های تاریخی و فرهنگی کشوره که نمونه ای از موزه ایران باستانه. ساختمان موزه رضا عباسی سه طبقه و تالارهای زیادی داره: تالار دوره پیش از اسلام، تالار هنرهای اسلامی، تالار نگارگری، تالار خوشنویسی و تالار نمایشگاه موقت.

آثار ایرانی و دوره های ماقبل تاریخ و پیش از اسلام در تالار پیش از اسلام موزه رضا عباسی به نمایش گذاشته شده. ظروف سفالی، اشيای فلزی، عناصر معماری، جواهرات و منسوجات دوره‌های سلجوقی، تيموری و صفوی هم در تالارهای دوره اسلامی موزه رضا عباسی عرضه شده.

خوشنویسی های دوران اسلامی هم در تالار خوشنویسی موزه رضا عباسی ارائه شده. این موزه هم از کتابخونه مستثنا نیست و طبقه سوم این ساختمون کتابخونه 6000 جلدی داره. موزه قسمت انتشارات هم داره، که متاب های زیادی در مورد هنر و تاریخ ایران به ثبت رسونده.