بازار تهران بین خیابان های مولوی در جنوب، سیروس (مصطفی خمینی) در شرق، بوذرجمهری (پانزده خرداد) در شمال و خیام در غرب قرار گرفته و در تقاطع این خیابان ها میدان محمدیه، چهارراه مولوی و چهارراه سیروس قرار گرفتن.

بنای بازار بزرگ تهران به دوره شاه تهماسب صفوی برمیگرده که با ساخت برج و بارو و دروازه های شهر تهران همزمان بوده. این بناها به حدود سال های 930 تا 948 تعلق دارن.

طبق شواهد تاریخی، چهار سوق بزرگ و کوچک بازار در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده، در زمان فتحعلی شاه بازار در راسته شمال غرب و غرب توسعه یافت، و با این اتفاق حد فاصل بین ارک و مسجد جامع رونق گرفت، تا جاییکه معروف ترین تیمچه ها و سراها در این محدوده فعالیتشون رو شروع کردند.

دوره ناصرالدین شاه که رسید، تعداد راسته ها و رسته های بازار زیاد شد و تیمچه های معروفی هم اون زمان بنا شدن. اون زمان هم هر راسته و تیمچه فعالیت منحصر به فرد خودش رو داشت.

در دوره ناصرالدین شاه، بخش های اصلی بازار عبارت بودند از: بازار کفاشان، بازار فرش‌فروشان، بازار عباس‌آباد، بازار امیر، بازار زرگرها، بازار ساعت‌فروشان، بازار بین‌الحرمین (سلطانى جعفری)، بازار چهار سوق بزرگ، مسجد جامع، بازار چهار سوق کوچک، بازار چهل تن (که از قدیمى‌ترین بخش‌هاى بازار و مربوط به دوره فتحعلى‌شاه است)، بازار آهنگران، بازار مسگران و بازار پاچنار.

بازارها و بازارچه هایی هم در خیابان ناصر خسرو در ان زمان ساخته شده بود که امروزه فقط بقایایی ازونا مونده، مثل بازارچه مروی که متعلق به دوره فتحعلی شاهه و تیمچه صدر اعظم.

به مرمر زمان که معماری شهر تهران دچار تغییراتی شد، بازار هم از این تغییرات دور نموند و دچار اشفتگی زیادی شد. قسمت های زیادی از بازار نوسازی شدند و دیگه چیزی از اون تناسب سابق باقی نموند.

از بخش های قدیمی و جالب بازار میشه به سردر بازار، در سمت سبزه‌میدان، بازار امیر، چهار سوق بزرگ، تیمچه‌هاى حاجب‌الدوله، علاءالدوله، قیصریه و مهدیه و همچنین بخش‌هایى از بازار که در ارتباط به مسجد امام، مسجد جامع و بناهاى تاریخى دیگه قرار داره، اشاره کرد.

سبزه میدانی که در قسمت شمالی مجموعه بازار قرار گرفته، به اوایل دوره صفویه مربوط میشه که در سال 1268 و به دستور امیکبیر، تغییرات عمده ای در سبزه میدان داده شد.

ضلع جنوبی میدان هم سر در زیبایی دراه که از اونجا میشه به راسته های مختلف بازار دسترسی پیدا کرد. این سردر از دهانه های اطراف هم کاربردی تره و دسترسی بیشتری رو به قسمت های مختلف میتونه فراهم کنه.

فضای هشت ضلعی به نام چهارسوق رو در بازار میتونین ببینین که با یه گنبد مدور نسبتا کوتاهی پوشیده شده و سطح داخلیش گچ کاری بینظیر و زیبایی داره.

تیمچه حاجب الدوله کنار مسجد قرار گرفته و جزو بناهای با ارزش بازاره که در دوره ناصرالدین شاه ساخته شده. اخیرا در فضای داخلی این بنا مجموعه تجاری جدیدی ساخته شده که متاسفانه بنا رو از اون حالت اصیل خارج کرده.

بازار تهران بازاری قدیمیه که در مرکز شهر و در منطقه 12 شهرداری تهران قرار گرفته. میدان پانزده خرداد در بیرون از محدوده بازار و سبزه میدان در محدوده بازار واقع شده.