درباره توچال

قله توچال و کوهستانی که این قله رو در برگرفته در دامنه جنوبی رشته کوه های البرز مرکزی و به صورت خط الراسی شرقی – غربی در شمال شهر تهران قرار گرفته. این کوهستان از شمال به رودخانه های جاجرود و شهرستانک و از غرب به قله های شمالی کوه های کرج متصله.

توچال بلندترین قله شمال تهرانه که از طریق شانه غربیش به اسم هومند با ارتفاع 3900 متربه گردونه 3700 متری شهرستانک و پس از اون به قله شاه نشین به ارتفاع 3850 متر متصله. از سمت شرق هم به قله های پیازچای و لزون ارتباط داره.

قله توچال از ضلع شمالی هومند به قله قزقونچال و یال های فرعی منطقه آهاربشم و شهرستانک منتهی میشه. این خط شمال توچال رو از طریق قله قلعه دختر و سی چال به گردنه دیزین و بلندی های البرز مرکزی وصل میکنه.

کوهستان توچال که که در دامنه جنوبی البرز واقع شده مکان بسیار مناسبی رو برای ورزشکارای تهرانی و همچنین کوهنوردا فراهم کرده. درسته این کوهستان مرتفع و صعب العبوره اما به دلیل امکانات و جاذبه هایی که داره به یکی از شلوغ ترین و پر ترافیک ترین جاهای تفریحی ایران و تهران تبدیل شده.

توچال چند تا قله داره که بلندترین اون قله توچاله و بیشترین چشم انداز رو به شهر تهران داره. ارتفاع این قله به 4000 متر میرسه.

مسیرهای دسترسی به قله توچال

خوبی این کوهستان هم تو اینه که شما از هر نقطه تهران به راحتی می تونین خودتون رو به اونجا برسونین و از طبیعت زیبا و بکر لذت ببرین.

بهترین مسیر برای فتح قله توچال دربند و ولنجک هست. مسیر دربند رو اگه انتخاب کنین زیبایی های بیشتری رو تو راه مشاهده میکنین ولی در عوض مسیر مشکلی رو پیش رو دارین، ولی با انتخاب مسیر ولنجک راه رو راحت تر طی میکنین ودر مقابل منظره های دیدنی رو کم تر می تونین ببینین.

پناهگاه های توچال

پناه گاه های زیادی رو به دلیل استقبال بالای کوهنوردا و صخره نوردا می تونین پیدا کنین ولی مشهورترینشون از شرق به غرب  کلک‌چال، شروین، شیرپلا، جان پناه قله توچال، امیری، هتل اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین، اسپیدکمر و پلنگ‌چال هستن که همگی مشرف به تهران هستن.

پیش بینی آب و هوای توچال

بیشتر روی قله توچال باد شدید وجود داره. اگر زمستان و بهار قصد صعود به قله رو دارین به دلیل ناپایداری شرایط آب و هوایی حتما آب و هوای منطقه رو با دقت چک کنین.

پیست اسکی و صخره نوردی توچال

پیست اسکی همیشه طرفدارای خودش رو داره. علاقمندان میتونن از پیست اسکی توچال که نزدیک ایستگاه شماره 5 و شماره 7 تله کابینه استفاده کنن.

صخره نوردا هم از این قله ها بی نصیب نموندن و از وجود صخره های طبیعی و عالی در منطقه "بند یخچال" بهره مند شدن. وجود این منطقه باعث شهرث فراوانش میان ورزشکاران علاقمند به صخره نوردی شده. صخره های متعددی رو میتونین تو توچال پیدا کنین، صخره های آلبرت، کلاهک، قارچ، چکمه و مریم وبسیاری صخره های دیگه که به دست صخره نوردها، نوردیده شدن و البته فتح هر کدوم متخصص مربوط به خودش رو نیاز داره.

بهترین مسیر همون مسیر دربند هست که بسیار زیبا و دیدنیه. از همون اول مسیر به سه قسمت تبدیل میشه که پس از یه مسافت کوتاه هر سه تا مسیر به هم وصل میشن و یه مسیر رو تشکیل میدن. مسیر اول که ساده ترین مسیر هم هست، تله سیژ دربنده، با استفاده از تله سیژ تا ارتفاع چند ده متری رو هم میتونین طی کنین. مسیر دوم هم جاده آسفالته در دست احداثه، یه مسیر راحت ولی بدون هیچ گونه منظره ای. مسیر سوم هم راه قدیم توچاله. مسیری که مغازه ها و رودخونه کوچیکی منظره اون هستن. مسیر اول که همون دربنده و راه سوم که راه قدیمیه توچاله طرفدارای زیادی داره و تعطیلات اغلب شلوغ ترین مسیر رو تشکیل میده.

راه مناسب برای فرود از قله توچال

 میتوانین به ایستگاه 7 تله کابین توچال برین و از اونجا با تله مستقیم تا ولنجک برین. این راه بهترین و سریع ترین راه برگشت شما از قله توچال میتونه باشه. کوتاه ترین مسیر هم اینه همون مسیری رو که صعود کردین رو برگردین. یا اینکه از ایستگاه 7 تا ایستگاه 5 رو با تله کابین برین و از دره اوسون به دربند خودتون رو برسونین. دقت کنین که این مسیر نیاز به راهنما داره.


اگر فصل زمستون اقدام به صعود میکنین، بدلیل کوتاهی روز، امکان بسته شدن تله کابین (حدود ساعت 3 بعدازظهر)، سرمای شدید روی قله و همچنین دلتون رو به جانپناه روی قله خوش نکنین و نسبت به آگاهی، توانایی و زمان تصمیم لازم به صعود بگیرین و در صورت مشکل و به خطر افتادن با 125 (آتش نشانی) تماس بگیرین. قله توچال یکی از پرخطرترین قله های ایران محسوب میشه.
safar724.com