می گویند سفر بیشتر از کتاب خواندن به آدم درس یاد می دهد. اصلا سفر خودش استادی ماهر و زبردست است. در زمان کوتاه هم می توان بیشترین تجربه و لذت را از سفر برد. زیبایی ها را دید که مختص همان شهر است. به سنندج اگر بروید و در چشمان مردم سنندج خیره شوید زیبایی های پنهان را در ان میبینید. در این سفر یک روزه بهترین جاها را به شما معرفی خواهیم کرد که زمان زیادی هم برای رفتن از یک مکان دیدنی به مکان دیگر سپری نکنید. 

سفر های کوتاه را در برنامه خود قرار دهید. نیازی نیست حتما برای سفرهای کوتاه به مکان های نزدیک بروید. می توانید صبح زود بیدار شوید وبا طی مسافتی به جایی برسید که تجربه ای بزرگ و شیرین انتظار شما را در آنجا می کشد.

پیشنها سفر724 سفری یک روزه به سنندج دیار دلیران و نام داران است. شهری که داستان هایی تاریخی در دل خود جا داده است.همراه ما باشید تا از چند و چون سفر یک روزه به سنندج به شما بگوییم تا دلتان راهی این شهر تاریخی شود. با زیبایی های سنندج آشنا شوید!

به خیابان امام بروید تا زیبایی های جمع شده را ببینید!

هرجای ایران که بروید با مهربانی و مهمان نوازی مردمان آن منطقه روبرو می شوید. همه این رفتار و حس را تجربه کرده اند. به سنندج که می رسید این وازه و این حالت پر رنگ تر است و سیرت مردمانش را در نیکی کردن می توان بی غل و غش و ساده دانست. لباس هایی که پوشیده اند همچنان حال و هوای لباس های محلی را دارد. مخصوصا زنان مسن که عجیب در این لباس ها به دختران زیبارو شبیه می شوند.

شما را به کوچه بازار ها و جاهای دیدنی این شهر می بریم. اولین خیابان که حتما باید از آنجا شروع کنید، خیابان امام خمینی است که موزه ها و خانه های تاریخی را در دل خود جای داده است. خانه کرد یا همان موزه مردم شناسی سنندج برای شروع گزینه مناسبی می باشد. 

خانه کرد یا همان موزه مردم شناسی سنندج ساختمانی قدیمی است که حوضی فیروزه ای در وسط حیاط جای گرفته است. ساختمان کلا دو طبقه است و در هر اتاق به معرفی فرهنگ کردستان و لباس های محلی و نحوه زندگی مردم این شهر و دیار پرداخته شده است. 

این ساختمان در عین قدیمی بودن، بسیار اعیانی است که تا حال حاضر هم ساختمانی به این عظمت و شکوه را نمی توان در سنندج پیدا کرد. 

زمان احداث و ساخت این عمارت به دوره صفویه بر می گردد. تا جاییکه اتمام ساخت خانه کرد تا زمان پهلوی به درازا کشیده است. اگر گردشتان را از این مکان دیدنی شروع کنید می تواند جاذبه های بیشتری را در این منطقه ببینید. خانه های تاریخی و موزه ها به فاصله بسیار کمی از هم واقع شده اند.

برای همین اگر زمان کمی را برای گشت و گذار در این شهر کنار بگذارید می توانید اماکن گردشگری زیادی را در این شهر ببینید. 

اگر خانه کرد یا همان موزه مردم شناسی را تماشا کردید به آن طرف خیابان بروید. 500 مت طی کنید و وارد کوچه ای به نام کوچه حبیبی شوید. در این کوچه می توانید از موزه شهر سنندج بازدید کنید. این بنا به دوران صفویه متعلق است و معماری و مهندسی آن به گونه است که دست کمی از بناهای تاریخی اصفهان و یا دیگر شاهکارهای معماری ندارد. پس از بازدید از موزه به مسیر خود در همان راسته ادامه دهید.

به مسجدی می رسید که کاشیکاری آبی فیروزه ای از دور چشم را خیره می کند. این مسجد اسلیان درازی مرکز اموزش و یادگیری بوده است. 42 ستون موجود در شبستان مسجد از آن نگهداری می کنند و بنا بر روی این ستون ها پابرجا مانده است. مسجد هم اثری هنری و تاریخی و هم اثری مذهبی برای بازدیدکنندگان است. وجلوه ای خاص به این قسمت از شهر داده است. و هویت این خیابان و کوچه ها به این مسجد است. 

میبینید که این آثار به فاصله پنج دقیقه ای از همدیگر قرار دارند. برای همین است که ی گوییم در فرصت یک روزه می توانید به تماشای این شهر بپردازید. بین مسجد جامع و خانه کرد یک خیابان فرعی واقع شده است. راسته ای که هنر را در گوشه گوشه آن می توان دید. برای خرید و یا بازدید از صنایع دستی شهر می توانید از این خیابان یا فرعی دیدن کنید. و دست خالی به خانه خود برنگردید.

پیشنهاد ویژه پس از بازدید اثار تاریخی

حتما برایتان جالب است چه پیشنهادی برای شما داریم. به ظرمان آمد که دیگر گشت و گذار تاریخی بس است و اگر بیشتر ازین باشد کمی دل آدم را می زند. برای همین می خواهیم پرسه در کوچه ها و خیابان های قدیمی را تمام کنیم و سری به قطارچیان بزنیم. کوچه های پیچ در پیچ که با مردمانی با حافظه تاریخی جاذبه ای بیشتر به شهر داده اند. 

زیبایی محله به شیب های تندی است که دارد و گاهی تا انتهای کوچه ای می روی و میبینی که به بن بست رسیده ای. از این محله هنرمندان بزرگ و نام آشنایی بر خاسته اند. خاندان اهل موسیقی کامکارها گذشته ای متعلق به همین کوچه ها دارند!

 

یکی در میان از پیشنهاد ما استقبال کنید!

ما به شما همه مکان های تاریخی را که در یک روز می توانید ببینید پیشنهاد دادیم. تصمیم با خود شماست که به کدام سر بزنید و کدام را نروید و برای بازدید های بعدی بگذارید. اگر زمان تان خیلی هم کوتاه باشد که دیگر فرصت سر زدن به همه این ها را نخواهید داشت. ولی اگر زمان کافی دارید یک پیشنهاد ویژه برایتان داریم.

حالا که تا سنندج آمده اید نام پل قشلاق را بشنوید که از دوره صفویه برجای مانده است. زمانی که نیاز دارید تا به این خطه سر بزنید حداقل 2 الی 3 ساعت است. پس اگر زمانتان کوتاه است صرف نظر کنید. 

اگر زمان بیشتری دارید توصیه های بهتر و وسوسه انگیزتری می توان برای شما داشته باشیم. پیشنهادی که برای رفتن و بازدید از آن منطقه باید نفسی برای کوهنوردی داشته باشید. برای رفتن و گشتن دست کم فقط یک روز نیاز دارید.

اگر از محلی ها و اهالی سنندج بپرسید جای باصفایی را به شما معرفی کند حتما کوهستان ابیدر را به شما پیشنهاد خواهد داد. پارک جنگلی ابیدر را هم به شما پیشنهاد می دهند و هم خودشان در تعطیلات و روزهای آخر هفته سری به به این پارک جنگلی می زنند. از بالای کوه چشم اندازی به سوی شهر دارید که می توانید به تماشای شهر بپردازید. 

این پارک جنگلی چشمه و منابع طبیعی بکری دارد که مجموعه ای زیبا را برای استراحت و گذراندن زمانی خوش فراهم ساخته است. 

 

گزینه ای که نمی توان از آن فرار کرد!

نه تنها سنندج که هر کجای ایران و دنیا بروید راه فراری از بازار و خرید کردن ندارید. اگر در اکیپ سفری تان خانوم همراهتان هست که چاره ای جز رفتن به بازار ندارید! سعی کنید مخالفت نکرده و با روی گشاده پیشنهادشان را قبول کنید و تلاش کنید که برایتان ساعاتی مفرح فراهم شود.

فقط انتخاب کنید که بازار سنتی می خواهید بروید یا بازار مدرن؟

ما به شما ادرس هر کدام را می گوییم. حق انتخاب با شما و همراهانتان است. برای رفتن به بازار مدرن باید به خیابان پاسدارن بروید. ولی اگر انتخاب شما بازار سنتی است حتما به بازار سرپوشیده سر بزنید. بازاری که رنگ های به هم آمیخته چشمانتان را به بازی در خواهد آورد. برای رفتن به این بازار باید خود را به خیابان آزادی برسانید. قدیمی ترین بازار سنندج همین بازار سرپوشیده است که در دوره پهلوی به خاطر عبور خیابانی از وسط ان و سهولت دسترسی به دو نیم شد. رنگ رنگ رنگ! خلاصه آنچه در این بازار خواهید دید!

 

سنندج فقط همین مکان هایی که گفتم نیست. دیدنی های فراوان دیگری هم در این شهر برای رفتن و تجربه کردن هست. عمارت وكیل، حمام خان، عمارت مشیردیوان، عمارت خسروآباد همه اینها وقت خالی و کافی می خواهد برای گشتن و لذت بردن. پیشنهاد ما به شما در صورتیکه وقت اضافی داشتید بازدید از عمارت خسروآباد است. 

عمارتی که مانند قصر ساخته شده و هنوز شکوه زمانی را دارد که ادم هایش در آن عصا قورت داده راه می رفتند. علاوه بر فضای داخلی عمارت، فضای بیرونی عمارت هم جایی تماشایی است. که در زمان فرمانروایی خسروخان اردلان این بنا بنیان گذاری شده است. در بلوار شبلی می توانید این عمارت را به راحتی پیدا کنید. 

سنندج پر از مجسمه های خوش تراشی است که چشم شما با گشت و گذار در این شهر به ان ها عادت خواهد کرد. مجسمه میدان آزادی، مجسمه كوهنورد ، بانوی كرد و بسیار مجسمه های دیگر را سر چهار راه و میدان های شهر می توانید ببینید. بی دیلیل نیست که به سنندج شهر مجسمه ها نام داده اند.

برای سفر به این شهر دیدنی و تاریخی می توانید بلیط اتوبوس خود را به صورت انلاین تهیه کنید. خرید بلیط اتوبوس به صورت اینترنتی می تواند قدم اول سفر شما به سنندج را بسیار آسان و سفر را دلچسب و شیرین تر کند. خرید اینترنتی بلیط اتوبوس از سامانه سفر724 بسیار آسان بوده و برای خرید بلیط اتوبوس نیازی به ثبت نام نیست.