لازمه سفر به کشورهای خارجی داشتن گذرنامه و ویزا (روادید) می باشد. اما در این میان دولت های کشورهای مختلف بسته به مناسبات و روابط میان خود قراردادهایی را تنظیم می کنند تا امکان سفر بدون ویزا را برای ساکنان خود فراهم آورند. این بدان معنی است که دارندگان گذرنامه از یک کشور خاص بدون ویزا می توانند به کشور دیگری وارد شوند و برای مدتی در آن اقامت داشته باشند.

گذرنامه های صادره در ایران نیز دارای امتیاز ورود بدون ویزا به برخی کشورها هستند و امکان سفر را برای شما فراهم می کنند.پس اگر برای سفرهای بعدی خود تصمیمی نگرفته اید و گذرنامه ای با حداقل اعتبار ۷ ماه دارید می توانید یکی از این کشورها را انتخاب کرده و بدون دردسر صدور ویزا به آنها سفر کنید. البته در این میان کشورهایی هم وجود دارند که در مرزهای ورودی برای شما ویزا صادر می کنند و کمی از دردسرهای شما می کاهند.

در این مطلب قصد داریم شما را با این کشورها آشنا کنیم تا انتخاب های متنوع تری برای سفر پیش روی شما قرار گیرد. پس با سفر724 همراه باشید.

آسیا

اگر هوس گشت و گذار در قاره ی آسیا را دارید و می خواهید بدون ویزا این کار را انجام دهید می توانید یکی از کشورهای زیر را برای سفر انتخاب نمایید:

1.ارمنستان

ارمنستان نام کشوری هم مرز با ایران می باشد که به تازگی سفر به آن بدون ویزا ممکن است و پایتخت آن، ایروان نام دارد. از جمله جاذبه هایی که در این  کشور قرار دارند می توان به معبد گارنی، کلیسای گغارت، شهر مذهبی اجمیازین، طبیعت کم نظیر شهر جرموک، دره گلها، شهر سوان و…. اشاره نمود. علاوه بر این جاذبه های رنگارنگ، جریان گشت و گذار در شب و لذت بردن از جلوه های فرهنگی این کشور از دیگر دیدنی های آن به شمار می روند. برای آنکه برنامه ریزی مناسبی برای سفر به این کشور داشته باشید به شما خواندن مطلب راهنمای سفر به ارمنستان را پیشنهاد می کنیم. البته باید به این نکته اشاره نمود که این کشور از نظر سیاسی جزء قاره ی اروپا به شمار می رود.

2. مالزی

مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا می باشد که پایتخت آن کوالا لامپور است. یکی دیگر از کشورهای آسیایی که برای سفر به ان نیازی به صدور ویزا نیست. این کشور در واقع یک شبه جزیره است که به دلیل وجود سواحل متنوع و گوناگون یکی از بزرگترین و مهم ترین اماکن غواصی در دنیا به شمار می رود. با سفر به این کشور می توانید از محدوده ساراواک که به سبب داشتن آبهای شفاف و گوناگونی ماهی‌ها مشهور است نیز دیدن کنید. طبیعت چشم نواز و استوایی مالزی همچون تامان نگارا (جنگل ملی مالزی ) که از قدیمی‌ترین جنگل های جهان است، لحظات خوبی را برایتان رقم می زند. در میان سازه های مدرن این کشور می توان به برج‌های دوقلوی پتروناس اشاره کرد که در حال حاضر عنوان بلندترین برجهای دوقلوی جهان را به خود اختصاص داده اند.

3. مالدیو

مجمع الجزایر مالدیو نام کشوری است که به صورت جزیره ای در اقیانوس هند و جنوب غربی هند واقع است و نام پایتخت آن ماله می باشد. سواحل زیبای مرجانی با ماهی های رنگارنگ و رقصان، مرداب های صاف و زلال و درختان نارگیل، آرامشی واقعی را برایتان به ارمغان می آورند و خاطره ای خوش را از سفر به این سرزمین برایتان رقم می زنند. در کنار جاذبه ها و مواهب طبیعی، این کشور مکان هایی همچون مسجد جامع ماله، موزه ملی و ساختمان مولی آگه را نیز در خود جای داده است.

4. کردستان عراق

کردستان عراق یک منطقه ی خودمختار در بخش شمالی کشور عراق است که با نام های اقلیم کردستان یا حریم کردستان نیز شناخته می شود و از شرق به ایران از شمال به ترکیه و از غرب به سوریه محدود می شود. مرکز این کشور اربیل نام دارد و بیشتر جاذبه های منطقه را در خود جای داده است. ارگ تاریخی اربیل، طبیعت شقلاوه، پارک آبی، موزه منسوجات کردی، مناره مظفریه، بازار قیصری، پارک شهید سامی عبدالرحمن و … از جاذبه هایی هستند که در این منطقه انتظار شما را می کشند.

اروپا

 اروپا قاره ای است متفاوت که به دلیل قرار گیری در منطقه معتدل شمالی به قاره ی سبز شهرت دارد و سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران می باشد. به تعدادی از کشورهای این قاره نیز می توانید بدون ویزا وارد شوید و خوش بگذرانید.

1.  ترکیه

ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه کشوری است که به دلیل قرارگیری در اروپا و آسیا به عنوان یک کشور اوراسیایی شناخته می شود. این کشور گزینه های بسیاری را برای تفریح و لذت سفر به شما ارائه می دهد از سواحل زیبا و پارک های آبی متفاوتی که در جای جای آن وجود دارد و یا جاذبه های تاریخی همچون آمفی تئاتر آسپندوس، مساجد تاریخی، کاخ ها و موزه ها و جاذبه های طبیعی مانند پاموک کاله و یا دهکده توریستی اولودنیز همه و همه می توانند اوقات شما را در سفر پر کنند. در کنار همه ی اینها چشیدنن طعم غذا ها در رستوران های رنگارنگ این کشور از دیگر سرگرمی هایی است که می تواند رنگ تازه ای به سفر شما بدهند.

2.  گرجستان

گرجستان کشوری اوراسیایی و گردشگرپذیر است که در بین دریای خزر و دریای سیاه قرار دارد. در سفر به این کشور می توانید گشت و گذاری متاوت را در  شهرهای کوتایسی، زوگدیدی، باتومی، سیغناغی، بورجومی، تفلیس،پوتی، سوخومی و روستاوی تجربه کنید. از جاذبه هایی که می توانید به آنها سر بزنید می توان به شهر سنگی اوپلیستیخه،سواحل زیبا، کلیسای صخره ای، باغ گیاه شناسی باتومی، حمام های سولفور و … اشاره نمود.

آمریکا

 آمریکا نام یکی از قاره های جهان می باشد که سه بخش  آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی را در خود جای داده است. در این قاره نیز گزینه هایی برای سفر بدون ویزا پیش روی شما قرار دارند:

1. بولیوی

بولیوی کشوری است در مرکز آمریکای جنوبی که با نام رسمی جمهوری بولیوی شناخته می شود و در جوار کشورهایی همچون برزیل، آرژانتین و شیلی قرار گرفته است. در این کشور می توانید در  کوه های کوردیلرا به پیاده روی و کوهنوردی بپردازید و یا راهی جاده یونگاز به عنوان خطرناک ترین جاده جهان شوید، پارک ملی مادیدی، رصد خانه ریکو، دریاچه تیتیکاکا، سالار دِ اویونی ( یکی از مسطح ترین مکان های جهان ) نیز گزینه های دیگری برای شما هستند.

۲. کاستاریکا

کاستاریکا با نام رسمی جمهوری کاستاریکا، کشوری در آمریکای مرکزی است که پایتخت آن شهر سان خوزه می باشد و از نظر سیاسی یکی از با ثبات ترین کشورهای منطقه به شمار می رود.آبشار ولیو، آبشار لا فورتونا، آبشار لا فرتونا، آبشار لاپاز، پارک ملی کورکووادا، موزه ملی و … از جمله جاذبه های این کشور هستند.

۳.  دومینیکا

دومینیکا نام کشوری جزیره‌ای در دریای کارائیب است که نام رسمی آن کشور همسود (مشترک‌المنافع) دومینیکا می باشد و پایتخت آن روسو نام دارد. به خاطر طبیعت بکر و چشم انداز های طبیعی تماشایی این کشور به جزیره طبیعت کارائیب شهرت دارد. جاذبه های طبیعی متفاوتی در این کشور انتظار شما را می کشند که از میان آنها می توان به سواحل پونتاکانا، پارک ملی دل استه، خلیج عقاب، جزیره بهشت و کرنازارا، آبشارهای داماجاکوآ، دریاچه جوشان و …. اشاره نمود.

۴. اکوادور

اکوادور کشوری در شمال غربی آمریکای جنوبی است که پایتخت آن کیتو می باشد. این کشور سرزمینی غنی از جاذبه های فرهنگی و تاریخی می باشد که با جنگل های سرسبز گرمسیری و آتشفشان ها درآمیخته اند. کلیسای لا کومپانیا، کوه آتشفشانی کوتوپاکسی، خط راه آهن ناریز دل دیابلو، منطقه ی جنگلی تنا، سواحل مُنتانیتا، بازار  اُتاوالو، کلیسای سان فرانسیسکو، جزایر گالاپاگوس و تعدادی جاذبه ی دیگر در اکوادور میزبان خوبی برای شما خواهند بود.

۵.  گویان

گویان با نام رسمی جمهوری تعاونی گویان کشوری در شمال شرقی آمریکای جنوبی است که پایتخت آن جورج‌تاون می باشد و تنها کشور انگلیسی زبان آمریکای جنوبی به شمار می رود. این کشور به سرزمین آب های فراوان شهرت دارد و طبیعتی بی نظیر از جنگل های انبوه تا آبشارهای تماشایی را در خود جای داده است.

۶. هائیتی

کشور هائیتی در جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب قرار دارد و پایتخت آن پورتو پرنس است. این کشور سرزمینی کمتر شناخته شده می باشد که جلوه های تماشای بسیاری را برای گردشگران دارد. قله ی کوهی سیتادل لفریر، آبشار باسین بلو، کلیسای جامع نوتردام، منطقه ی بهشتی لِیبِدی با سواحل سفید و کاخ سان سوسی تنها گوشه هایی از این کشور هستند.

۷. نیکاراگوئه

جمهوری نیکاراگوئه  بزرگترین کشور آمریکای مرکزی است که پایتخت آن ماناگوآ می باشد. تنوع حیات وحش، آب‌وهوای گرمسیری و آتشفشان‌های فعال در این کشور گردشگران زیادی را به سوی این سرزمین می کشاند. از میان جاذبه های رنگارنگی که در تاریخ، فرهنگ و طبیعت این کشور وجود دارند می توان منطقه بیولوژی مایز، کلیسای جامع نیکاراگوئه، سواحل دیدنی و آرامش بخش، کلیسای جامع لئون، جزایر گرانادا، تالاب آپویو و … را نام برد.

8.  ونزوئلا

ونزوئلا یا جمهوری بولیواری ونزوئلا نام کشوری در شمال آمریکای جنوبی است که پایتخت آن کاراکاس می باشد.جالب است بدانید که کاشفان این سرزمین در حالی به آن راه پیدا کردند که بومیان خانه هایی بر روی آب داشتند و از این رو آن را ونزوئلا به معنای ونیز کوچک نامیدند. تنوع زیست محیطی منطقه و مشخصه‌های طبیعی آن به حدی منحصر به فرد و چشم نواز است که کریستف کلمب با قدم گذاشتن به این دیار نامش را سرزمین زیبایی نهاد و تا به امروز این لقب برای ونزوئلا حفظ شده است. بلندتری آبشار جهان به نام آنجل از بارزترین جاذبه های طبیعی این کشور است که سالانه مورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار می گیرد. پارک ملی موچیما، دشت بزرگ لاگران سابانا، جزیره ی مارگاریتا، شبه جزیره صخره ها و بسیاری از جاذبه های دیگر نیز در ونزوئلا وجود دارند.

آفریقا

شاید چیزی که از آفریقا در ذهن دارید تنها تصاویری از فقر و کمبود امکانات باشد اما با کمی جستجو درمی یابید که این قاره با همه ی کم و کاستی ها در زمینه ی تسهیلات سفر، به دلیل داشتن مناظر و حیات وحش متفاوت سالانه بسیاری از گردشگران را از اروپا، آمریکا و آسیا به سوی خود جلب می کند. اگر می خواهید بدون ویزا به آفریقا سفر داشته باشید می تواند یکی از کشورهای زیر را انتخاب کنید:

1.  جمهوری دموکراتیک کنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو یا کشور کنگو دموکراتیک کشوری در مرکز آفریقا است که پایتخت آن کینشازا می باشد. این کشور جاذبه های خطرناکی همچون دریاچه ی کیوو که با داشتن گاز دی اکسید کربن و متان موجب مرگ جانداران می شود و کوه آتشفشانی نیراگونگو با بزرگترین گودال گدازه دنیا را در خود جای داده است. در کنار این جلوه های ماجراجویانه می توان به دیدن پارک های ملی ویرونگا و مایکو نیز سر زد و یا به تماشای آبشارهای بویوما نشست.

۲. سیشل

سیشل با نام رسمی جمهوری سیشل کشوری جزیره‌ای در اقیانوس هند می باشد که پایتخت آن ویکتوریا است. ۱۱۵ جزیره ی کوچک و بزرگ در این کشور وجود دارند که به دلیل آب های زلال و سواحل دیدنی به سرزمین بهشتی آفریقا شهرت یاته است. مقصدی رمانتیک و آرامش بخش که سالانه بسیاری از گردشگران را از سراسر جهان راهی سفر می کند. لمس آرامش در کنار اقیانوس هند بزرگترین ارمغان سفر به سیشل است که در طبیعت زیبا و آرام، ساحل سفید، آب های کریستال و شفاف، گیاهان و جانوران جالب و نادر ممکن می شود.

اقیانوسیه

کوچکترین قاره ی جهان نیز مقاصدی را برای شما دارد. اقیانوسیه از جزایر گوناگونی در میان آب های اقیانوس آرام تشکیل شده است و می تواند یکی از گزینه های شما برای سفر باشد. شما بدون ویزا می توانید به تعدادی از کشورهای این قاره وارد شوید و تعطیلات خود را سپری کنید:

۱.  جزایر کوک

جزایر کوک در میان اقیانوس آرام جنوبی قرار گرفته است که تنها ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و پایتخت آن، شهر آواروآ می باشد. برخی به دلیل موقعیت این سرزمین به آن لقب آخر دنیا را داده اند. گردشگران ایالات متحده آمریکا و کاناد از مسافران عمده ی جزایر کوک به شمار می روند و سالانه تعداد زیادی از آنها روانه ی جزایر زیبای آن می شوند.

۲.  نیووی

نیووی یک کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی و در همسایگی جزایر کوک است. این کشور  با لقب صخره پلی‌نزی هم خوانده می شود و بومیان به صورت اختصار به آن صخره می‌گویند. در این کشور می توانید از تجربه ی یک غواصی متفاوت لذت ببرید و یا شنا در میان آبهای فیروزه ای را تجربه کنید.

۳. پالائو

کشور پالائو یا جمهوری پالائو جزیره‌ای در میان آب های اقیانوس آرام است که پایتخت آن شهر نگرولمود در ایالت ملکئوک می باشد. وجود آب‌های گرمسیری در این کشور سبب شده  تا طبیعت زیر آب های آن زیبا و متنوع باشد و غواصان بسیاری را به سوی خود بکشاند. متفاوت ترین جاذبه ای که در این کشور وجود دارد دریاچه ی ماهی های ژله ای است که گونه ی متفاوتی از آبزیان در آن زندگی می کنند.

۴. ساموآ

ایالات مستقل ساموآی باختری که اختصارا با نام ساموآ از آن یاد می شود کشوری در اقیانوس آرام جنوبی است که نام پایتخت آن آپیا می باشد. شاید در نگاه اول این کشور تنها یک جزیره ی دورافتاده در اقیانوس آرام باشد اما گردشگران از آن غافل نشده اند و همه ساله راهی آن می شوند.

۵. تووالو

تووالو کشوری است که تنها سه جزیره ی صخره‌ای و شش جزیره مرجانی را شامل می شود و پایتخت آن فونافوتی است. این کشور کوچک با داشتن آب های شفاف و آرام، سواحل کم نظیر و پوشش گیاهی و جانوری خاص خود، پذیرای بسیاری از گردشگران علاقمند به طبیعت است. کسانی که به جستجوی تاریخ در سفر علاقه دارند به این کشور می روند و از سایت های جنگ جهانی دوم دیدن می کنند.

۶. ایالات فدرال میکرونزی

۶۰۰ جزیره بزرگ و کوچک در کنار هم جمع شده و کشوری را به نام ایالات فدرال میکرونزی در میان آب‌های اقیانوس آرام تشکیل داده اند. این کشور خشکی کمی دارد اما ۵ برابر مساحت فرانشه را در اقیانوس آرام اشغال کرده است.

کشورهای با ویزای مرزی

علاوه بر کشورهایی که از آنها نام بردیم، مقاصد دیگری هستند که در سراسر جهان برای ورود به آنها به ویزای مرزی احتیاج دارید. برای سفر به این کشورها کافیست گذرنامه ای معتبر به همراه داشته باشید و در مبادی ورودی آنها درخواست صدور ویزا نمایید.

* آسیا: لائوس، ماکائو، نپال و تیمور شرقی

* آفریقا: کیپ ورد، کومور، جیبوتی، ماداگاسکار، موزامبیک، تانزانیا، توگو، اوگاندا، سومالی و ماداگاسکار

safar724.com