با سفر724 همراه باشید تا به خیابان های استانبول (ترکیه) رفته و غذاهای خیابانی این کشور را به شما معرفی کنیم. از خوشمزه ترین های استانبول برایتان می گوییم تا چرب و چیلی و شیرین ترین هایش. بنابراین با ما همراه باشید ، در مهمانی که مغازه ها و دستفروش های استانبول ما را به آن دعوت کرده اند تا بهشت را برای دقایقی در دهانمان احساس کنیم.

استانبول به عنوان دروازه ی اروپا بر مشرق زمین، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از نقاط مختلف جهان است. این کشور علاوه بر جاذبه های فرهنگی تفریحی فراوانی که دارد از نظر گردشگری غذا (Food tourism) هم شهر غنی محسوب می شود. رستوران های استانبول همراه با منوهای وسوسه انگیزش همیشه محبوب گردشگران بوده و هست. اما اگر شما هم علاقه ای به نشستن در رستوران های مجلل و شیک ندارید و دلتان یک ماجراجویی خوشمزه می خواهد، بهتر است که این فهرست را دنبال کنید. غذاهای خیابانی یک ماجراجویی خوشمزه هستند به درون فرهنگ کشور میزبان.

در ادامه، محبوبترین غذاهای خیابانی استانبول را برایتان معرفی خواهیم کرد .

1.بورک

بورک صبحانه خوشمزه ای است که میان ورقه های نازک خمیر یوفکا را با مخلفات پر می کنند. بورک انواع مختلفی دارد که نوع سالم و مقوی آن با پنیر و سبزیجات و یا سیب زمینی و اسفناج پر می شود. کمی خوشمزه و هیجان انگیزترش را هم اگر دلتان بخواهد، می توانید با کالباس، گوجه، زیتون یا فلفل، گوشت چرخ‌کرده یا گوشت مرغ آن را سفارش دهید.

اطراف میدان تکسیم، میتوانید بهترین بورک ها را پیدا کنید. بنابراین هرموقع صبح نزدیک میدان تکسیم بودید، تردید نکنید و یک بورک سفارش بدهید.

2. لاه ماجون

لاه ماجون یکی از وسوسه انگیزترین غذاهای ترکیه است. خمیری برسته و نازک را تصور کنید که گوشت چرخ شده ای باطعم بی نظیر همراه با پیاز، جعفری و گوجه فرنگی روی آن قرار بگیرد. نتیجه اش می شود شاهکاری که از تنور بیرون آمده و همراه با دوغ برایتان سر میز آورده شود.

نان را باز گذاشته اند، تا شما به انتخاب خودتان سبزی تازه ، گوجه و یا پیاز را به آن اضافه ، لقمه کرده و نوش جان کنید. بعضی لاه ماجون را پیتزای ترکی می دانند ، بنابراین اگر همیشه پیتزا را با نوشابه خورده اید این بار باید آن را با دوغ میل کنید. در هر کدام از محله های استانبول که باشید می توانید لاه معجون را پیدا کنید. هرکدام هم ، آن را با کمی تفاوت طبخ می کنند. البته اگر بهترین آن را که در تنورهای سنگی پخته شده است بخواهید، باید به "لاه ماجون خلیل"، "برسام تاش فیرین" و "فیستیک کباب" بروید.

3. سیمیت

امکان ندارد در خیابان های استانبول قدم بزنی و صدای فروشندگانی را که داد می زنند سیمست تازه نشنوی. نان های گرد و طلایی رنگی که نمی توانید از کنار ان ها بی تفاوت عبور کنید. یک انتخاب ساده ولی خوشمزه برای صبحانه!

اولین گاز را که بزنی، تردی نان و طعم کنجد را حس خواهی کرد و بعد از آن طعم دلچسب شیره ای را که قبل از در تنور گذاشتنش بر روی آن مالیده اند. سیمیت را هم می توان به تنهایی میل کرد هم با پنیر، گوجه، گردو و زیتون سیاه. در واقع انتخاب با شماست که می خواهید صبحانه خود را ساده میل کنید یا کمی مفصل تر. در کنار سیمیت چای داغ نیز می چسبد.

4. بالیک اکمک

ماهی تازه ای که روی آتش کبابی کرده اند و بویی راه انداخت که به شما می گوید ناهار امروزتان می تواند یک غذای لذیذ باشد. ماهی کبابی را به صورت ساندویچ برای شما سرو می کنند به همراه لیموی تازه و نعناعی که لذتی ماهی را فراموش نشدنی ساخته است. حتی می توانید پیاز و فلفل تند و کاهو را نیز به ساندویچتان اضافه کنید.

5. دوروم

ساندویجی از مرغ یا گوشت کبابی است که توریست ها علاقه زیادی به آن پیدا کرده اند. این غذا به قدری طرفدار پیدا کرده که هم در خیابان ها و هم در رستوران ها می توانید ان را پیدا کنید.
مرغ و گوشت تکه تکه با سبزیجات را می گذارند درون نانی نازک و خوش طعم و به همین راحتی با روح و روان توریست های گرسنه بازی میکند.

6. تانتونی

شبیه به دوروم است ، با این تفاوت که داخلش را فقط با بیف پر می کنند، آن هم بیف تند!  این غذا این غذا به قدری تند است که  اشک از چشمانتان سرازیر  می شود و باید لیوان لیوان با آن دوغ میل کنید. اهالی ” شهر مرسین “ که ما این غذای خوشمزه را مدیون آن ها هستیم می گویند که : “ تانتونی اصل است که تند درست شده باشد. “

7. میدیه دولما

شاید خیلی ها صدف را غذایی لوکس بدانند، اما در ترکیه، صدف میان وعده ای دلچسب است که در خیابان های میدان تکسیم سرو می شود تا توریست ها سر از پا نشناخته خودشان را به چرخی ها و دکه هایی برسانند که فریاد می زنند ” میدیه دولما “ ! . تا به خودتان بیایید می بییند که ظرفی پر از صدف شکم پر را در دست دارید و فروشنده برایتان آب لیمو ترش بر روی آن می چکاند.

طعم صدف و برنج را که در دهانت حس کنی تازه می فهمی که هر چند که کمی گران اند، اما ارزش پرداخت چند لیر بیشتر را دارند.

8. کوکورچ

گوشت گوسفند را دور سیخ قرار می دهند و با روده ی گوسفند یا بز آن را می پیچانند. البته، قسمت های داخلی گوشت را هم قبلا با لیمو ادویه طعم دار کرده اند.

 9. کومپیر

در منطقه اورتاکوی “ استانبول اگر قدم بزنید، دست بیشتر افراد، سیب زمینی شکم پری را خواهید دید که بی نهایت وسوسه انگیز است، پر از مخلفات، با سس سفید و قرمز

سیب زمینی های داغی که شما انتخاب می کنید پس از آن از وسط به دو نیم شده و باز هم شما محتویات داخل آن را انتخاب می کنید. پنیر کاشار، سوسیس، ذرت، سالاد مایونز، نخود فرنگی و هویج و … جلوی فروشنده قرار دارد و کافیست تا با دست اشاره کرده و غذای خوشمزه خودتان را تحویل بگیرید.

10. تاووک پیلاو

همان مرغ و برنج است ، برای افرادی که تا برنج نخورند با سیب زمینی یا یک ساندویج کوچک سیر نمی شوند. حالا اگر هوس برنج و مرغ کرده باشید کافیست تا به دنبال چرخی های بگردید که محفظه ای شیشه ای را با برنج، مرغ و نخود پخته شده پر کرده اند. این غذا آماده و داغ منتظر شما است تا آن را میل کرده و انرژی لازم برای ادامه استانبول گردی را بدست آورید.

safar724.com