وردیج، روستایی در دهستان سولقان از توابع بخش کن استان تهران هست که اخیرا جزو منطقه ۲۲ شهری تهران محسوب می‌شه. شمال غرب تهران در دل دامنه‌ی کوه البرزِ پیر، طبیعت، سنگ های دامنه کوه رو به شکل عجیب و ترسناکی درآورده و منظره حیرت‌انگیزی رو ایجاد کرده، انگار یک نفر باظرافت خاصی اون ها رو مثل مجسمه درست کرده و کنار هم گذاشته. این مکان دیدنی با اینکه به شهر تهران نزدیکه ولی نسبتاً بکر مونده و کمتر کسی می دونه که کوه ارواح دقیقاً کجاست.

مسیر دسترسی به روستای وردیج

وردیج و واریش دو روستا هستن که در دره نسبتاً تنگ و پرپیچ‌وخم وردیج، سمت غرب دره کن قرار گرفتن. مسیر دسترسی به هر دو روستا آسفالته هست ولی به خاطر شیب نسبتاً تند و پیچ‌های تندتر از اون و شانه خاکی نامناسب؛ دسترسی چندان آسونی ندارن.

مسیر اول؛ انتهای اتوبان همت غرب (خرازی) ، بعد از بلوار پژوهش و در خیابان شهید اردستانی است که به هنگام گذر از کنار دریاچه تابلوی روستای وردیج و واریش به چشم می‌خوره. پیدا کردن آدرس کار سختی نیست، ولی برای اینکه مسیر رو گم نکنین و اطمینان از اینکه جاده درست رو انتخاب کردین؛ لازمه بدونین که تو صد متر اول راه با سرعت‌گیرهای متعدد و نگهبانی شهرداری مواجه خواهید شد. با طی حدود ۱۰ کیلومتر و حدود ۵۰۰ متر ارتفاع گرفتن به روستای وردیج در سمت راست خواهید رسید و با ادامه مسیر در حدود ۵ کیلومتر و ۲۰۰ متر ارتفاع گرفتن به روستای واریش و انتهای جاده ماشین‌رو می‍رسین. تو این مسیر دو کافه با امکانات نسبتاً خوب یکی تو وسطای راه وردیج و اون‌یکی چند متری بعد از خروجی وردیج هست.

مسیر دوم، از اتوبان تهران-کرج، از پشت پمپ بنزین وردآورد (ورودی از پمپ بنزین) به سمت خیابان شهید اردستانی برید و وارد جاده کوهستانی این منطقه ییلاقی بشین. جاده تا انتها (روستای واریش) آسفالت است.

 از جاذبه های گردشگری این روستا می‌شه به آبشار لت‌مال و دامنه ارواح سنگی به عنوان دو جاذبه منحصربه‌فرد منطقه اشاره کرد.

اگر وارد روستای وردیج نشید و ازش عبور کنین؛ به منطقه‌ای می‌رسین که به دامنه ارواح سنگی یا آدمک‌جیان شهرت داره. سنگ‌هایی با شکل های خاص و جالب؛  که بیش‌تر شبیه جمجمه انسان و بدن جانوران وحشی هستن.

آبشار لت‌مال، سنگ‌هایی که زیر مشت و لگد آب هستن

رودخانه‌های فصلی این منطقه تنها از اواسط زمستان تا اواخر بهار جریان دارن. برای رسیدن به آبشار لت مال حدود یک ساعت پیاده روی از جاده اصلی لازمه.

 این آبشار از سه آبشار کوچک و فرعی تشکیل شده که زیبایی خاصی را به وجود آورده‌اند. آبشار اول ۵ متر ارتفاع داره و آبشار دوم کمی بلندتره، اما آبشار سوم در واقع آبشار اصلی لت‌مال هست که ۳۵ متر ارتفاع داره و به صورت پله مانند به پایین می‌ریزه.

آب و هوا و امکانات رفاهی روستای وردیج

به دلیل قرارگیری روستا تو منطقه کوهستانی، آب‌وهوا در فصول گرم سال خنک و مطبوع و در فصول سرد، سرد و خشک هست. امکاناتی مثل مسجد و سرویس بهداشتی و غیره هم تو خودِ روستا وجود داره.

بعد از هر بارش برف تو زمستون، جاده ها با ماشین‌های برف‌روب و نمک پاشی باز می‌شن. سفر 724 توصیه می‌کنه اگه تو فصلای سرد سال به این روستا می‌رین، حتما لباس گرم و تجهیزات همراهتون باشه.

هزینه ورودی روستای وردیج

برای ورود به روستای واریش پرداخت 5000 تومان ورودیه لازم هست که این مبالغ توسط دهیاری، صرف جمع‌آوری زباله‌ها و آماده‌سازی محیط، برای گردشگران می‌شه. برای دیدن آبشار و دامنه ارواح سنگی هزینه‌ای نمی‌پردازین.

کلام آخر اینکه یه جای بکر ولی نزدیک تهران! یه گزینه جالب برا آخر هفته‌هاست که سفر 724 توصیه میکنه از هر جای ایران به دیدن این جاذبه شگفت‌انگیز اقدام کنین.

شما می‌تونین با اتوبوس از هر شهرِ ایران به تهران سفر کنین و فقط کافیه به سایت سفر 724 مراجعه کرده و وارد بخش خرید بلیط اینترنتی اتوبوس شده و مراحل رو کامل کنین و در آخر فقط یه شماره بلیط رو داشته باشین و نیم ساعت قبل تو ترمینال، اون شماره رو به شرکت مسافربری نشون داده و بلیط کاغذی تونو تحویل بگیرین. سفر 724 از شرکت های متنوع مسافربری، سرویس داره و حتی می‌تونین لیست قیمت بلیط اتوبوس و تخفیف ها  رو هم ببینین.