یکی از سوالات متداول مسافران حین خرید بلیط اتوبوس این است که اتوبوس های وی آی پی vip، نیمه vip و معمولی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ اگر شما نیز بلیط خود را به صورت آنلاین خریداری کرده باشید، احتمالا می‌دانید که پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، لیستی از تمامی سرویس‌های موجود برای این مسیر نمایش داده می‌شود. در بخش اطلاعات مربوط به سرویس‌ها نیز نوع اتوبوس و مشخصات اتوبوس های وی آی پی و معمولی ارائه شده برای هر سرویس مشخص است. مسافران نیز متناسب با شرایط خود میتوانند علاوه بر ساعت حرکت، نوع اتوبوس خود را نیز تعیین کنند.
اما برای این‌که مسافران عزیز بتوانند انتخاب درستی داشته باشند، باید اطلاعاتی در خصوص نوع اتوبوس‌های سرویس‌های ارائه شده داشته باشند. از این ‌رو ما در تیم سفر۷۲۴ قصد داریم اطلاعاتی در زمینه نوع اتوبوس و هر آنچه که باید درباره امکانات و ظرفیت اتوبوس های vip ، نیمه vip  و معمولی بدانید را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

خرید بلیط اتوبوس وی آی پی

تفاوت اصلی اتوبوس های وی آی پی و معمولی در چیست؟

تفاوت اصلی اتوبوس های vip و معمولی در ظرفیت اتوبوس مسافربری و نوع صندلی‌های موجود است. در سال‌های گذشته تمامی اتوبوس‌ها تنها یک نوع بودند و تعداد صندلی آن‌ها نیز زیاد بود. اما به مرور زمان متوجه شدند که مردم در هنگام سفر با اتوبوس در مسافت‌های طولانی بسیار اذیت می‌شوند؛ پس از آن اتوبوس های وی آی پی روی کار آمدند و در آن‌ها تعداد صندلی‌ها کاهش پیدا کرده و کیفیت آن‌ها نیز افزایش پیدا کرد. به همین دلیل نیز امروزه افراد می‌توانند حتی مسافرت‌های خارج از کشور خود را نیز با اتوبوس های وی آی پی انجام داده و با هزینه کمتر، سفر راحتی را تجربه کنند. مسافران عزیز نیز می‌توانند بسته به نوع مسیر و مسافتی که باید تا آن مسیر طی کنند، نوع اتوبوس مناسبی را برای خود خریداری کند.

مشخصات اتوبوس های vip

در حالت کلی ظرفیت اتوبوس های vip، 25 و یا 22 می‌باشد؛ به عبارتی اغلب اتوبوس های vip، 25 صندلی دارند. البته در این بین تعداد صندلی‌ها در برخی از آن‌ها مانند اتوبوس‌های مارال، به 22 عدد نیز می‌رسد. اتوبوس های VIP کامل بهترین نوع اتوبوس‌ها برای مسافرت‌های طولانی مدت هستند. البته امکاناتی مانند مانیتور و کابل شارژر در اتوبوس های نیمه وی آی پی و VIP کامل یکسان می‌باشد.
نحوه چیدمان صندلی‌های اتوبوس های VIP به این صورت است که یکی از ستون‌ها دو ردیف صندلی و ستون دیگر تنها یک صندلی در هر ردیف دارد. صندلی اتوبوس‌های VIP معمولا بزرگتر از سایر اتوبوس‌ها بوده و همین امر نیز منجر می‌شود تا مسافران در طول سفر خود کمتر اذیت شوند. البته فاصله بین هر صندلی با صندلی عقبی خود نیز استاندارد بوده و این امکان را برای مسافران فراهم می‌کند تا صندلی خود را تا 140 درجه به عقب بخواباند و در طول سفر خود با آسودگی خیال استراحت کنند.

مشخصات و ظرفیت اتوبوس های معمولی

اتوبوس های معمولی اغلب 40 عدد صندلی دارند. این صندلی‌ها به صورت دو ستونه چیده شده‌اند که هر ستون 2 صندلی دارد. به این ترتیب هر ردیف اتوبوس 4 صندلی را در خود جای داده است. تراکم صندلی‌ها منجر شده است تا فضای بین صندلی این اتوبوس‌ها کمتر باشد. بنابراین این نوع از اتوبوس‌ها فضای اندکی برای استراحت مسافران دارند و اغلب برای مسافت‌های طولانی مناسب نیستند.

مشخصات اتوبوس های نیمه vip

اتوبوس های نیمه وی آی پی حالت وسط در بین اتوبوس های معمولی و اتوبوس های vip هستند. یعنی امکانات و نوع صندلی‌های آن‌ها نه مثل اتوبوس های وی آی پی بسیار راحت و نه مانند اتوبوس های معمولی آزار دهنده هستند. اتوبوس‌های نیمه وی آی پی معمولاً 32 عدد صندلی دارند. نحوه چیدمان صندلی‌های این نوع اتوبوس ها به صورت یک ستون دو ردیفه و یک ستون تک صندلی است. به این ترتیب هر ردیف 3 صندلی را در خود جای می‌دهد. به جز ردیف آخر که در آن 4 صندلی در کنار هم قرار دارند.
با توجه به این‌که اتوبوس‌های نیمه vip نیز مانند اتوبوس های معمولی 11 ردیف صندلی دارند، بنابراین فاصله بین صندلی‌ها به صورت ردیفی کم است. اما فضای موجود بین دو ستون از صندلی‌های این اتوبوس باعث می‌شود که صندلی‌های اتوبوس‌های نیمه وی آی پی بزرگ‌تر از اتوبوس‌های معمولی باشند. بنابراین صندلی اتوبوس‌های نیمه وی آی پی راحت‌تر هستند.

امکانات و ویژگی های اتوبوس های vip 

بهتر است بدانید که اغلب امکانات اتوبوس های وی آی پی و نیمه vip شبیه به هم می‌باشد. بیشتر اتوبوس‌های VIP امکاناتی مانند مانیتور اختصاصی، کابل شارژ و ... نیز دارند. این امکانات باعث می‌شود تا مسافران به راحتی بتوانند در طول مسیر خود سرگرم شوند. 
در اتوبوس های وی آی پی و نیمه vip که هر فرد مانیتور مجزایی برای خود دارد، شما می‌توانید در طول مسیر به کمک هدفون خودتان یا هدفونی که در طول مسیر در اختیار شما قرار می‌دهد به آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش دهید، فیلم دلخواهتان را تماشا کنید و یا کتاب الکترونیکی بخوانید. اگر هم اهل بازی هستید، می‌توانید در طول مسیر از بازی‌های موجود در این مانیتورها استفاده کنید و سفرتان را لذت‌بخش‌تر کنید.

نتیجه گیری درباره تفاوت اتوبوس vip و معمولی

با توجه به مطالعه‌ی ویژگی های اتوبوس های  vipو معمولی، می‌توان نتیجه گرفت که اتوبوس وی آی پی خدمات و امکانات بیشتری از اتوبوس معمولی ارائه می‌دهد. این اتوبوس‌ها دارای صندلی‌های راحت‌تر و فضای بیشتری برای نشستن هر مسافر هستند. همچنین، خدماتی مانند مانیتور اختصاصی، سیستم صوتی، وای فای، پریز برق و ... نیز در اتوبوس های وی آی پی و نیمه vip ارائه می‌شود. با اینکه هزینه‌ی سفر با اتوبوس  vipو نیمه وی آی پی نسبت به  اتوبوس معمولی نیز بیشتر است؛ اما با این حال، مسافرانی که توجه بیشتری به راحتی و خدمات تفریحی دارند، ترجیح می‌دهند با اتوبوس VIP سفر کنند. در عوض، افرادی که به دنبال هزینه‌ی کمتر و بلیط با قیمت‌ ارزان هستند، از اتوبوس معمولی استفاده می‌کنند.
لازم به ذکر است که دسترسی به اطلاعات کاملی از قبیل نوع اتوبوس و امکانات آن، تنها در خرید اینترنتی بلیط اتوبوس میسر است. چرا که در خرید حضوری بلیط، هر شرکت تنها می‌تواند اطلاعات یکی از سرویس‌های ارائه شده توسط همان شرکت را در اختیار شما قرار دهد. در حالی که در هنگام خرید اینترنتی بلیط شما به اطلاعات تمامی شرکت‌های ارائه دهنده سرویس برای این مسیر دسترسی دارید. بنابراین می‌توانید متناسب با شرایط خود، بلیط اتوبوس سرویس مورد نظر خود را انتخاب کنید.