باد آسايش گيتي نزند بر دل ريش       صبح صادق ندمد تا شب يلدا نرود ( سعدی )

آخر پاییز شد و جوجه های رنگی رنگی یواش یواش دارن آماده میشن که شمرده بشن! دیگه از این به بعد بجای خش خش برگ ها، باید منتظر صدای آروم برف ها باشیم. منتظر یه شهر سفید و تمیز!
و اما شب یلدا، طولانی ترین شب سال.

اما یه موضوع جالبی که هست، اینه که  شب یلدا تو کشور های دیگه چه خبره؟!

یلدا یا انقلاب زمستانی، اسم آخرین روز پاییز رو هر چی که بذارید؛ وجه اشتراک همه شون مراسمیه که مردم برای زنده نگه‌داشتن طولانی‌ترین شب سال برگزار میکنن. شبی که خورشید در بیش‌ترین فاصله از استوا قرار می‌گیره و در نتیجه زمستون نیمکره شمالی و تابستون نیمکره جنوبی از راه میرسه.

انقلاب زمستانی از هزاران سال قبل تا به الآن بهونه ای بوده برای برگزاری جشن ها و آئین‌های باستانی؛ در ایران باستان بهانه شب چله، در بین یهودیان بهانه حنوکا و در بین مسیحیان بهانه جشن کریسمس. اما به جز این آیین ها، در فرهنگ هر کشوری، رسم و رسوم خاصی برای زنده نگه داشتن طولانی‌ترین شب سال وجود داره که وقتی شما پای سفره یلداتون نشستین و با انار و خرمالو و دیوان حافظ به استقبال زمستان میرید‌، اونا هم در حال برگزار کردن رسم و رسوم های خاص خودشون هستن.

حمومی که از صبح تا عصر ادامه داره!

پاکستانی‌ها بر اساس آیین‌ قدیمیشون، تو شب یلدا بیشتر به دعا و نیایش مشغولند. به حموم زمستونی میرند و در حالی که یک تکه نون توی دستاشونه، روی سرشون آب میریزن! البته نکته ی بسیار مهمش اینه که این حموم باید ایستاده انجام بشه و از صبح تا بعد از ظهر آخرین روز پاییز ادامه داره! بعد از همه ی اینا هم مراسم آتش افروزی، جشن و خوردن غذایی که از شکمبه بز تهیه شده، آغاز میشه.

به جای هندونه و انار، تانگ یوآ؛ن و کوفته برنجی میخوریم!

مردم شرق آسیا، انقلاب زمستانیشون رو با مراسم دونگ ‌ژی جشن می‌گیرند. مراسمی که بین ژاپنی‌ها، چینی‌ها، کره‌ای‌ها و مردم فیلیپین و تایلند و ویتنام، یکی از مهم‌ترین مراسم آیینی به حساب میاد و از غروب روز آخر پاییز شروع میشه. خانواده‌ها در این روز دور هم جمع میشن و غذایی به اسم تانگ یوآن و کوفته برنجی میخورن؛ غذاهایی که در فرهنگ شرق آسیایی‌ها، نماد همبستگی و اتحاد خانواده ست.

ارواح خبیث رو از خودتون دور کنین!

در کره، غذایی به نام سائیلسیم خیلی معروفه که با برنج و لوبیا قرمز تهیه میشه. اونا مایع مخصوصی رو تو این روز اطراف خونه هاشون میپاشن تا ارواح خبیث و نیروهای شر رو از اطراف شون دور کنن. کاری که منشا اون به احتمال زیاد، افسانه قدیمی چینی‌ها باشه که بر اساس اون؛ در آخرین روز پاییز روح یک شکارچی به خونه ی روستاییا سرک میکشه تا طعمه فصل سرمای خودش رو پیدا کنه!

حموم مرکبات!

ژاپنی‌ها تو این روز حموم مرکبات میگیرن تا نه فقط نیروهای منفی رو از خودشون دور کنن، بلکه در زمستون پیش رو، از سرماخوردگی جون سالم به در ببرن! حموم مرکبات در گذشته به معنی غوطه ور شدن تو وان مرکبات بوده، اما امروزی‌ها اگه قرار باشه این رسم رو به جا بیارن، تو وانی حموم میکنن که داخلش چند تا لیمو و پرتقال شناور باشه؛ بالاخره توی این گرونی کی میاد کلی مرکبات بگیره و توش حموم کنه!!

در خونه رو بزن، کادو بگیر!

در اسکاتلند مراسمی به اسم هاگمانی برگذار میشه که در اون مراسم «اولین قدم» برگزار میشه. رسمی شبیه کاسه زنی نوروز ایرانی‌ها که در آن، یک نفر با موهای بلند و سیاه رنگ در خانه همسایه‌ها میره و از اونا هدیه‌هایی مثل نمک، نون، نوشیدنی، پودینگ میوه، شیرینی و شکلات و... می‌گیره. هاگمانی که از نیمه شب به بعد آغاز میشه، یکی از مهم‌ترین جشن‌های زمستانی اسکاتلندی‌هاست.

طناب پیچ کردن خورشید!

مردم بولیوی، پرو و اکوادور رسم مشترکی در طولانی‌ترین شب سال دارن: طناب پیچ کردن خورشید! اونا به ارتفاعات میرن و در یک مراسم آیینی، وانمود می‌کنن خورشید رو به سنگ‌ها بسته اند تا روزها رو طولانی‌تر کنن. ارتفاعات ماچوپیچو در اسپانیا یکی از مهم‌ترین نقاط باستانی طناب پیچ کردن خورشید بوده.

 

سفر724 شب یلدای شیرین و شادی رو براتون آرزو میکنه. برای سفر به شهرهای ایران توی این شب به یادماندنی می تونین خرید بلیط اتوبوس رو به صورت اینترنتی و از سامانه سفر724 انجام بدین.