سفر اربعین تفاوتش با سفرهای دیگرِ اباعبدالله«ع» این است که علاوه بر مقصد، خود مسیر هم هدف است، یعنی هدف این است که در مسیر قرار بگیریم و اگر با این نگاه به این سفر بیندیشیم توفیقات بسیاری به دست می‌آوریم. این مسیرهمان مسیر بازگشت است که کاروان کربلا، از کربلا به سمت کوفه رفته‌اند وشما ازکوفه به کربلا بر می‌گردید؛ مسیری است که تاریخ در گذشته به اشتباه رفته است و از اهل بیت روگردانده شد. اگر با این دید به این سفر نگاه کنید توفیقات بسیاری به دست می‌آورید.

با توجه به امکان توقف ۱۵ روزه زوار ایرانی درعراق، بهتر است برای جلوگیری از بی نظمی و ازدحام جمعیت برای بازگشت عجله نکنید. مسئولین مربوطه نیز با اشاره به تشدید فعالیت های نیروهای مرزبانی و انتظامی جهت تامین امنیت زوار در مرز، از زائران در خواست کردند که حتی الامکان در مبدا اقدام به تهیه روادید کرده تا از ازدحام جمعیت جلوگیری شود. با توجه به اینکه زوار در مسیر رسیدن به کربلا از 4 مرز وارد عراق شده اند و همه در روز اربعین در کربلا گرد هم خواهند آمد، بازگشت همراه در طول سالیان متمادی مشکلات خاص خود را داشته است.

در طول مسیر برگشت از موکب ها خبری نیست

موکب‌ها، فردای اربعین جمع‌آوری می‌شود، وقتی که ما همین مسیر را بر می‌گردیم سکوتی که در این راه است باعث می‌شود گلویمان پر از بغض شود.

مشکلات حمل و نقلی که در راه برگشت وجود دارد

همچنین بر اساس برخی تجربیات سال های گذشته زوار، به هنگام رسیدن به مرز ایران 200 دستگاه اتوبوس در مرز مهران متوقف شده بود و با ادعای عدم وجود سوخت، انتقال زائرین به شهرهای مبداء را متوقف کرده‎ بودند و این در حالی است که وسایل نقلیه کافی برای انتقال سریع زائرین از مرز مهران به شهر مهران و طی مسافت تقریبا 5 کیلومتری نیز در نظر گرفته نشده بود.

از بازگشت در شب اربعین خود داری کنید

با توجه به بازگشت زائران عراقی در غروب روز اربعین و ازدحام جمعیت از بازگشت در شب اربعین و عجله خودداری نمایید و همچنین در طول مسیر بازگشت ممکن است چندین ساعت در صف ها و ترافیک های طولانی بمانید لذا صبر و حوصله داشته باشید و خونسردی خود را حفظ نمایید تا انشالله زیارت و سفری خوب را به پایان رسانید .

در ابتدا سازماندهی زائران بر عهده سازمان حج و زیارت بود؛ اما پس از آنکه جمعیت زیادی به سمت مرزها روانه شد، وزارت کشور وارد کار شد و ستاد هماهنگی در این وزارت تشکیل شد. در مجموع حدود 20 سازمان وارد کار شدند اما به دلیل اینکه زائران  در طی سال های گذشته ، بدون سازماندهی در حال بازگشت به کشور بودند ، خدمت رسانی کاملی به زائرین انجام نگرفته بود.

برخی از اخبار نیز ، حاکی از افزایش قیمت کرایه خودرو سواری از ایلام به تهران به یک میلیون تومان و فروش غیر رسمی بلیتهای اتوبوس با قیمت 400 الی 500 هزار تومان بودند.

مرز بین المللی مهران در جنوب باختری و فاصله 90 کیلومتری شهر ایلام کانون اصلی آمد و شد زائران و دیگر گردشگران عراق و ایران است به نحوی که در شرایط عادی به طور میانگین روزانه شش هزار زائر ایرانی و عراق از این گذرگاه مرزی سفر می کنند که در دهه اول محرم روزانه به بیش از 15 هزار نفر افزایش یافت ، این رقم در ایام پیاده روی زوار اربعین ، به چمدین برابر نیز خواهد رسید.

امنیت بالا و نزدیکی به شهرها و مکان های مقدس و بغداد پایتخت عراق از مهم ترین عوامل استقبال و انتخاب مهران به عنوان گذرگاه زائران عتبات عالیات عراق و ایران است.

انتظارمی رود در اربعین امسال شمار ورودی و خروجی زوار سوگوار ایرانی و غیر ایرانی برای شرکت در آیین راهپیمایی اربعین از راه مرز مهران به حدود 2.5 میلیون نفر برسد.

همچنین، شنیده ها حاکی از این است که خودروهای جمعی و حتی خودروهای ناوگان درون شهری نیز به اندازه نیاز برگشت زائران به مقصد، در پایانه های مرزی ایران و عراق مستقر خواهند بود.