زندگی رویایی در پر باران ترین شهر ساحلی ایران

تماشا كردن شهر باران خورده و تميز شما را شاداب مى كند؟ دوست داريد غرق در مه شويد و زمانى را در مه بگذرانيد؟ اگر به دنبال تجربه چنين شرايطى هستيد به بندر بارانى انزلى سفر كنيد.

سفر 724 امکان خرید اینترنتی بلیط اتوبوس از شهرهای همدان، مشهد، اصفهان، تهران، شاهین شهر، کرج، گرگان، تهران و کرمانشاه را برای مسافران فراهم نموده است. در متن زیر اطلاعات جامعی از جاذبه های گردشگری و اطلاعات عمومی بندر انزلی را در اختیارتان قرار خواهیم داد. همراه سفر724 باشید. 

بنابر آمارهاى سازمان هواشناسى، پرباران ترين شهر در ايران شهر ساحلى بندر انزلى است كه در گيلان قرار دارد و از نخستين و بزرگ ترين بندرهاى حاشيه درياى مازندران است. انزلى همچون جزيره اى مابين بزرگ ترين درياچه جهان و يكى از بزرگ ترين مرداب هاى دنيا مى درخشد. اين بندر يكى از مهم ترين بندرهاى تجارى ساحل درياى خزر است كه در كنار تجارت، به جهت داشتن ساحل ماسه اى، منطقه اى مناسب براى جذب گردشگر و مسافر است.

آب و هواى اين شهر معتدل، مرطوب و ساحلى است كه در فصل هاى مختلف هوايى مناسب سفر دارد و شما مى توانيد در هر زمانى كه دوست داريد به اين شهر سفر كرده و از ديدنى هاى آن لذت ببريد. اين بندر به واسطه مرداب انزلى كه يكى از بزرگ ترين مرداب هاى دنياست شهرت دارد. مرداب انزلى قدمتى چند هزار ساله دارد كه بنا به بررسى هاى واژه شناختى، ممكن است انزلى از واژه هاى يونانى انزليوس و انزليا گرفته شده باشد كه به معناى مرداب است.

علاوه بر مرداب، اين شهر به خاطر جاذبه هاى طبيعى خود ازجمله دريا، ساحل و چمنزارهاى بسيار زيبايش شناخته شده است كه همه اينها در كنار هم چشم اندازى  بی نظير را آفريده اند تا گردشگران و مسافران را از داخل و خارج از كشور به تماشاى خود بكشانند. درخت هاى نارنج و پرتقال، چهره شهر را زيبا و عطرآگين كرده است و هر مسافرى را جذب خود مى كند.

منطقه حفاظت شده سياكشم، منطقه حفاظت شده سرخانكل از ديگر اماكن طبيعى ديدنى شهرستان بندرانزلى هستند كه بسيار ديدنى بوده و به دليل داشتن گونه هاى مختلف گياهى و جانورى در منطقه نقش مهمى ايفا مى كند.

نماد بندر انزلى برج ساعت آن است كه براساس منابع تاريخى و سفرنامه هايى كه از آن سخن گفته اند، توسط خسروخان گرجى حاكم گيلان در 1194 خورشيدى از آجر بنا شده است. هدف از ساخت اين بنا ديده بانى از دريا و كاربرى فانوس دريايى بود تا دريانوردانى كه شب هنگام راه را گم كرده اند با ديدن روشنايى خود را به ساحل برسانند. سال 1307 خورشيدى اين برج را مرمت كردند و در چهارسوى آن ساعت هايى كه از كشور آلمان خريدارى شده بود، كار گذاشتند. از ديگر ديدنى هاى اين بندر دو پل انزلى و غازيان است كه رفت و آمد از انزلى به غازيان را آسان كرده است. درگذشته وسيله رفت و آمد بين اين دو بخش توسط قايق بود.

دوستداران اشياى قديمى و باستانى نيز مى توانند به موزه شهر كه  در كاخ ميان پشته قرار گرفته، بروند و از آن ديدن كنند. در اين موزه كه يك موزه نظامى است گونه هاى مختلف سلاح هاى گرم و سرد از زمان صفوى تا امروز به نمايش گذاشته شده است.

كاخ ميان پشته در ميان باغى بسيار زيبا با درخت هاى نارنج و سرو قرار دارد كه سال 1310 به دستور رضاخان و به دست مهندسان ايرانى ساخته شد. اين كاخ با مجسمه هاى كوچك گچى و نيز گچبرى هاى نفيسى تزئين شده است. اين كاخ از سال 1367 به موزه نظامى تبديل شد. در نگاه نخست چند تانك و توپ و سلاح هاى سنگين و نيمه سنگين در حياط موزه جلب توجه مى كند كه گردشگران را برمى انگيزد تا به داخل رفته و به تماشاى اشياى ديگر موزه بپردازند. تفنگ هاى بزرگ قلعه اى، تفنگ هاى سنگ چخماق، سپر، كلاهخود و نيزه از سلاح هاى قديمى است كه در اين موزه ديده مى شود.

طبقه دوم كاخ هنوز فرم و شكل كاخ بودن خود را حفظ كرده است. در اين طبقه مبلمان، قفسه هاى چوبى زيبا، شمعدان ها و ساعت هاى برنزى و ظروف چينى و كريستال متعددى وجود دارد. برخى از اين اشيا از سوى سران كشورهاى خارجى به رضاخان هديه شده بود. يكى از جالب ترين آثار به نمايش درآمده در اين موزه، راديو ضبط مبله اى است كه هيتلر به رضاخان هديه داده بود. تابلوى كبك آويز اثر كمال الملك و تابلوى نقاشى كار ناصرالدين شاه ازديگر آثار زيبا و شناخته شده اين موزه است. در اين موزه همچنين لوسترى وجود دارد كه از چوب يكپارچه تراشيده شده و بر سقف يكى از اتاق ها نصب شده است. اين كاخ داراى پنجره هاى بزرگى است كه تماشاى طبيعت زيباى پيرامون كاخ را براى بازديدكنندگان ميسر مى كند و شما مى توانيد از ديدن آن لذت ببريد.

اگر به انزلى سفر كرديد بازديد از شنبه بازار را فراموش نكنيد كه تجربه اى خاص را در بر دارد. دستفروشان از اطراف به خيابان كنار رودخانه جنوبى شهر مى روند تا اجناس خود را به فروش برسانند. قدمت اين شنبه بازار به 100 سال پيش برمى گردد كه امروز همچنان پررونق برقرار و پابرجاست. اگر خريد را دوست داريد گشت و گذار در اين بازار را در برنامه سفر خود به انزلى قرار دهيد. سوغاتى هم يادتان نرود.

گروهى از مردم كوشا و زحمتكش بندر انزلى به كارهاى كشاورزى و ماهيگيرى مشغول هستند كه از شغل هاى سنتى منطقه به حساب مى آيند. در انزلى مى توانيد از نزديك به تماشاى مزارع برنج و شاليكاران بپردازيد. تماشاى ساقه هاى برنج كه پاى در آب و سر در آتش دارند، بسيار جالب و شگفت انگيز است.

در گذشته رسم مردم انزلى همانند ديگر شهرهاى استان گيلان اين گونه بود كه اصلى ترين خوراك آنها برنج بود و مردم در وعده هاى صبحانه، ناهار و شام برنج مى خوردند و اگر زمانى آبگوشت درست مى كردند و دوست داشتند كه آن را با نان بخورند، پدر خانواده مجبور بود نان را مخفيانه به خانه بياورد تا مبادا كسى ببيند و بگويد فلانى وضعش خوب نيست و بناچار نان مى خورد. سرد پلا يا پلوى سرد يكى از غذاهايى بود كه بيشتر در وعده هاى چاشت یا عصرانه خورده مى شد و هميشه در كنار اين پلوى سرد، مغز گردو، پياز، سير، باقلاى مازندرانى تازه و اشپل ماهى شور صرف مى شد. كشاورزان بيشتر از اين غذا استفاده مى كردند و امروزه در برخى خانواده ها هنوز ديده مى شود.

يكى از بهترين رسم هاى ديرينه در شمال و جنوب كشورمان، خوردن ماهى است. در همه فصل ها در انزلى و شهرهاى ديگر شمال كشور ماهى وجود دارد و مردم اين رسم را كماكان حفظ كرده اند. از ماهى هاى بندرانزلى مى توان به ماهى سفيد، سوف، كپور، كنال، اردك ماهى، كولى، كولمه و ماهى اوزون برون اشاره كرد. در كنار ماهى، مشهور ترين غذاهاى محلى اين منطقه عبارت اند از باقالا قاتق، سبزى قورمه، آلومسما، قيمه، ترشى تره، ميرزاقاسمى، مرغ ترش، سيرقليه و... .

گونه هاى مختلف ماهيان خزرى، سبزيجات محلى، زيتون، سير، برنج و ترشيجات محلى از سوغات منطقه است. فراموش نكنيد آنها را تهيه كرده و به عنوان سوغات به شهر خود ببريد. ماهى را مى توانيد از بازار ماهى فروشان تهيه كنيد.

در كنار اين خوراكى ها شما مى توانيد سرى به بازارهاى صنايع دستى شهر نيز بزنيد و از صنايع دستى اين شهر ازجمله صنايع چوبى و مرواريدبافى آن براى خود تحفه و يادگارى ببريد. سبدبافى، حصيربافى و سفال گرى از ديگر صنايع دستى اين شهر است كه كاربرد بسيار دارد. سبد، كلاه، حصير، زيرانداز و كفپوش از محصولات حصيربافى است كه مى توانيد در شنبه بازار تهيه كنيد.

با خرید اینترنتی بلیط اتوبوس علاوه بر صرفه جویی در زمان در هزینه های خود نیز صرفه جویی خواهید کرد. سفر 724 سرویس هایی برای سفر به بندر انزلی از شهرهای همدان، مشهد، اصفهان، تهران، شاهین شهر، کرج، گرگان، تهران و کرمانشاه را فراهم کرده است. کافیست وارد سامانه سفر724 شده و مبداء و مقصد و تاریخ حرکت به این بندی زیبای ساحلی را انتخاب کرده و با خرید بلیط اتوبوس به صورت اینترنتی سفری متفاوت را تجربه کنید.

safar724.com