کمتر از یک قدم تا نو شدن طبیعت فاصله داریم. بنابراین احتمالا همه شما عزیزان و همراهان همیشگی سفر۷۲۴ نیز سفره هفت سین خود را با عشق چیده‌اید و منتظر آمدن عروس فصل‌ها هستید.

اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که فلسفه سفره هفت سین چیست و هر یک از المان‌هایی که در سفره هفت سین ما ایرانیان قرار می‌گیرند، چه معنا و مفهومی دارند؟ اصلا چه چیزی باعث شده است که به پای ثابت سفره‌های هفت سین تبدیل شوند؟ از این‌رو در این مطلب از سفر۷۲۴ تصمیم داریم در مورد معنا و مفهوم هر یک از اجزای سفره هفت سین با شما عزیزان سخن بگوییم.

اصلی‌ترین اجزای سفره‌ی هفت سین

قبل از این‌که بخواهیم در مورد نمادهای هفت سین صحبت کنیم. بهتر است اصلی‌ترین اعضای این یادگار ایران باستان را بشناسیم. زیرا سین‌های معروف (سیب، سنجد، سیر، سرکه، سبزه، سماق و سمنو) تنها اعضای این سفره زیبا نیستند. بلکه اجزای دیگری هم به عنوان نمادی از فرهنگ غنی ما ایرانیان عهده‌دار زیباسازی این سفره عیدانه می‌شوند. که در ادامه با نماد هر یک از آن‌ها آشنا می‌شویم.

آینه

آینه نماد پاکی و آرامش است. بنابراین چیدن سفره هفت سین بدون آینه لطفی ندارد. چرا که پاکی و یک دلی لازمه دمیدن روح بهاری در هر خانه‌ای است. بنابراین فراموش نکنید که قبل از هر چیز آینه را در سفره هفت سین بهاری خود قرار دهید. زیرا بانوی بهاری روح لطیف و شکننده‌ای دارد.

قرآن

قرآن نماد حضور خداوند است. خداوند اول و آخر هر چیزی است. بنابراین بهتر است در فصل نو شدن و آمدن سال نو در ابتدا به خدا توکل کنیم و سالی پر از برکت و سلامتی از او بخواهیم.

ماهی

ماهی نماد تکاپو و شادابی است. به همین دلیل است که معمولا سفره‌های هفت سین ما ایرانیان به کمک ماهی گلی‌های کوچک و پر جنب‌وجوشی زیبا می‌شود. هر چند عمر این ماهی‌ها چندان طولانی نیست. اما سفره هفت سین بدون دلبری این زیبارویان چنگی به دل نمی‌زند.

شمع

شمع نماد روشنایی است. به همین دلیل است که خانم‌های خانه معمولا از شمع به عنوان دلبر سفره هفت سین استفاده می‌کنند. شمع علاوه بر زیباتر کردن ظاهر سفره هفت سین، روح و دل ما را هم روشن می‌کند و به ما کمک می‌کند تا با دلی روشن به استقبال بهار برویم.

سنبل

سنبل نماد بهاری شدن است. سنبل دلبرترین دلبر سفره‌ی هفت سین است که با ناز و عشوه گوشه دنجی را برای خود انتخاب می‌کند و به ما یادآور می‌شود که بهار زیبا در راه است. با توجه به این‌که سنبل در رنگ‌های مختلفی قابل تهیه است. می‌تواند به راحتی خود را با سفره هفت سین شما وفق دهد.

سکه

سکه نماد برکت است. بنابراین گوشه‌ای از هفت سین را برای خود انتخاب می‌کند و برکت و روزی را به سفره هفت سین هدیه می‌کند.

اسپند

در فرهنگ ما ایرانیان دود کردن اسپند راهی برای دور کردن انرژی‌های منفی است. بنابراین در اکثر سفره‌های هفت سین اسپند نیز قرار داده می‌شود تا انرژی‌های مثبت به سمت آن خانه جذب شوند.

سین اول : سبزه

سبزه نماد سرزندگی و شادابی است. با نو شدن فصل و آمدن بهار زیبا شادابی و سرزندگی نیز مهمان خانه‌ها می‌شود. بنابراین سبزه به عنوان نماینده‌ای از تمامی خوشی‌ها و شادابی‌ها مهمان سفره هفت سین می‌شود و آرامش را به اعضای آن خانه هدیه می‌دهد.

سین دوم : سمنو

سمنو سمبل خیر و برکت است. اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده سمنو، گندم است. بنابراین قرار دادن آن در سفره هفت سین به معنای آرزوی داشتن سالی پر برکت و پر روزی است. با توجه به این‌که سمنو بسیار مقوی و مغذی است، از آن به عنوان نمادی از قدرت نیز یاد می‌شود.

سین سوم : سنجد

سنجد نماد سنجیده عمل کردن و عشق است. از این رو برای داشتن سالی پر از عشق و محبت و رفتارهای سنجیده مهمان سفره‌های نوروزی ما ایرانیان می‌شود. در فرهنگ ایران باستان آمده است که سنجد سبب افزایش عشق و محبت بین انسان‌ها می‌شود.

سین چهارم : سیر

سیر میکروب زدایی قوی است . همچنین نماد تندرستی، سیرچشمی و قناعت است. بنابراین برای تمرین مناعت طبع و داشتن سالی پر از تندرستی و سلامتی در سفره هفت ‌سین قرار داده می‌شود.

سین پنجم : سیب

سیب نماد زیبایی و سلامت است. از این رو برای گریز از هر گونه آسیب و بیماری بر سر سفره قرار داده می‌شود و زیبایی خاصی به سفره هفت سین می‌بخشد. هر چند فرقی ندارد که چه رنگ سیبی در سفره هفت سین قرار داده شود، اما با توجه به این‌که سیب قرمز زیبایی سفره هفت سین را دو چندان می‌کند، بیش‌تر از سایر رنگ‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد.

سین ششم : سماق

در حالت کلی سماق سمبل صبر و بردباری است. اما برخی آن را نمادی از آغاز و طلوع نیز می‌دانند. بنابراین قرار دادن آن در سفره هفت سین را راهی برای آغازی زیبا می‌دانند. هر چند دعوت به صبر و بردباری برای داشتن زندگی بهتر را نیز می‌توان از سماق الهام گرفت.

سین هفتم : سرکه

سرکه نماد تسلیم و رضا است. بنابراین قرار دادن آن در سفره هفت سین به معنای تحمل ناملایمات زندگی برای رشد و تعالی است. زیرا سال جدید بهترین بهانه برای تغییر خط مشی زندگی و حرکت به سوی رشد و تعالی روحی است.

سین هشتم : سفر۷۲۴

و اما از هر چه بگذریم سخن از سفر خوش‌تر است. سفر۷۲۴ به عنوان هشتمین سین از سفره هفت سین شما عزیزان همراه، نمادی از سفر و گشت و گذار است. سفری با اتوبوس به رویایی‌ترین مکان‌هایی که شوق دیدارشان همواره در یاد و خاطرات می‌ماند. بنابراین اگر در نوروز امسال قصد سفر دارید، استفاده از سایت سفر۷۲۴ برای خرید بلیط قدمی برای تکمیل سفره هفت سین امسالتان خواهد بود. به یاد داشته باشید که هدف تیم سفر۷۲۴ شادی و راحتی سفر شما است.

در این مطلب سعی کردیم نماد هر یک از اجزای سفره هفت سین را به اختصار با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. امیدواریم آشنایی با این نمادها برای شما هم جذاب باشد و بتواند دید جدیدی را نسبت به سفره هفت سین در شما عزیزان ایجاد کند.

بهارتان سبز!

دلتان شاد!

سال نو مبارک!