برای ماجراجویی آماده هستید؟ در وبلاگ سفر724 همراه ما باشید، تا سیر تا پیاز سفر زمینی به ارمنستان را با هم بررسی کنیم. چه یک فرد باتجربه باشید که قبلاً به ارمنستان سفر کرده‌اید و چه فردی باشید که اولین بار است که می‌خواهید سفر زمینی به ارمنستان را تجربه کنید، این مطلب برای شما مفید خواهد بود. اگر برای کشف کشوری با آب‌وهوای عالی و طبیعت منحصر به فرد آماده هستید و می‌خواهید سفر زمینی راحتی را از ایران به ارمنستان داشته باشید، تا انتهای مطلب همراهمان باشید. همچنین اگر میخواهید در تعطیلات نوروزی سفر زمینی به ارمنستان را انتخاب کنید، میتوانید بلیط اتوبوس نوروزی به این کشور را از سایت سفر 724 تهیه کنید.

مختصری درباره ارمنستان 

ارمنستان کشوری است که در منطقه قفقاز جنوبی اوراسیا واقع شده است. این کشور از شمال با گرجستان، از شرق با آذربایجان، از جنوب با ایران و از غرب با ترکیه همسایه است. ارمنستان دارای میراث فرهنگی غنی و تاریخی طولانی است که قدمت آن به قرون اولیه دوران مسیحیت برمی‌گردد. پایتخت این کشور یعنی ایروان، با معماری منحصربه‌فرد خود از جمله صومعه‌ها و کلیساهای قرون وسطایی و همچنین مشارکت‌هایش در زمینه‌های موسیقی و ادبیات شناخته شده است.

یکی از نمادهای ملی این کشور کوه آرارات است که در نشان ارمنستان نیز به تصویر کشیده شده است. آرارات همچنین بنا به روایت کتاب مقدس، محل استراحت سنتی کشتی نوح است. ارمنستان دارای مناظر طبیعی متنوعی است؛ از رشته کوه‌های مرتفع و فلات‌های آتشفشانی گرفته تا تپه‌های غلتان و دره‌های حاصلخیز آن همگی بر زیبایی شهرهای این کشور می‌افزایند. همچنین به خاطر چشمه‌های آب گرم و آب‌های معدنی‌اش که هزاران سال است برای مقاصد درمانی استفاده می‌شود، شهرت دارد.
در سال‌های اخیر، ارمنستان گام‌های مهمی در توسعه اقتصادی برداشته و به قطبی برای فناوری و نوآوری تبدیل شده است. این کشور همچنین یک مقصد توریستی محبوب است که با تاریخ غنی، طبیعت زیبا و فرهنگ پر جنب و جوش خود، توریست‌های بسیاری را از سراسر جهان و به ویژه از کشورهای همسایه مانند ایران و ترکیه به خود جذب می‌کند.

سفر زمینی به ارمنستان

روش های سفر زمینی به ارمنستان

مسافرانی که علاقه‌مند سفر زمینی به ارمنستان هستند، گزینه‌های مختلفی پیش روی خود دارند. اتوبوس، ماشین شخصی و قطار از جمله روش‌های سفر زمینی به ارمنستان هستند. برای آشنایی شما با هرکدام از این روش‌ها و انتخاب مناسب‌ترین راه، در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

سفر زمینی به ارمنستان با اتوبوس

فرقی ندارد که به تنهایی و یا با گروهی از دوستانتان قصد رفتن به ارمنستان را داشته باشید، سفر زمینی به ارمنستان با اتوبوس یک تجربه فراموش نشدنی است که برای یک عمر آن را به یاد خواهید آورد. بنابراین، چمدان‌های خود را ببندید و برای یک ماجراجویی فراموش نشدنی آماده شوید.

سفر به ایروان با اتوبوس یک گزینه محبوب و مقرون به صرفه برای بسیاری از مسافران است. سرویس اتوبوس از ایران به ارمنستان تنها از دو شهر تهران و تبریز ارائه می‌شود. در سفر خود اگر از تهران حرکت کنید، حدود ۲۰ ساعت در راه خواهید بود؛ اما اگر اتوبوس شما از تبریز حرکت کند، تقریباً ۱۲ ساعت برای رسیدن به مقصد زمان لازم دارید.

سفر به ارمنستان با قطار

بهتر است بدانید که هیچ خط ریلی از ایران به ارمنستان وجود ندارد. بنابراین مسافرانی که قصد سفر ریلی به ارمنستان را دارند تنها می‌توانند فاصله بین شهر خود تا جلفا و یا تبریز را با قطار طی کرده و بقیه راه را با اتوبوس و یا ماشین شخصی ادامه دهند. ارمنستان در حال حاضر سیستم راه‌آهنی ندارد که آن را به سایر کشورها متصل کند. این کشور دارای یک شبکه راه‌آهن محدود در داخل مرزهای خود است که عمدتاً برای حمل‌ونقل کالا از آن استفاده می‌شود. در نتیجه سفر به ارمنستان با قطار در حال حاضر امکان پذیر نیست.

سفر زمینی به ارمنستان با ماشین شخصی

برای کسانی که تجربه سفر خصوصی‌تر و انعطاف پذیرتری را ترجیح می‌دهند، سفر با ماشین شخصی گزینه مناسبی است. اجاره ماشین در ارمنستان و یا مسافرت با ماشین شخصی خود به ایروان برای مسافرانی که می‌خواهند در این کشور به راحتی بگردند، گزینه ایده‌آلی است. سفر جاده‌ای تهران به ایروان با ماشین شخصی بسته به مسیر و شرایط رانندگی حدود ۱۸ ساعت طول می‌کشد. 
برای راحتی در انتخاب مسیر با ماشین شخصی، بهتر است تا از هر کجای ایران که هستید، خود را به تبریز و یا جلفا برسانید و سپس از آنجا به مرز نوردوز بروید.

سفر زمینی به ایروان ارمنستان

مسیر سفر زمینی از تهران به ارمنستان با اتوبوس

مسیر زمینی مستقیم تهران به ایروان تقریباً ۱۱۹۵ کیلومتر است و معمولاً با اتوبوس حدود ۲۰ ساعت طول میکشد. اولین توقف شما پس از طی مسافت ۶۰۰ کیلومتری و در مدت زمان ۶ ساعت در تبریز است. 
اتوبوس سپس به سمت جلفا که ۱۳۵ کیلومتر با تبریز فاصله دارد، حرکت کرده و پس از آن نیز تا مرز نوردوز که ۸۰ کیلومتر از جلفا فاصله دارد، ادامه مسیر می‌دهد. پس از رسیدن به مرز نوردوز، در ایستگاه بازرسی تمامی وسیله‌های شما بررسی شده و ممکن است در حدود ۱ الی ۲ ساعت در مرز معطل شوید.
سپس اتوبوس از مرز ایران، رودخانه ارس و سپس از مرز ارمنستان عبور می‌کند تا به سمت ایروان و یا سایر شهرهای ارمنستان حرکت کند. در نهایت اتوبوس ۳۸۰ کیلومتر دیگر را طی می‌کند تا به شهر ایروان، پایتخت ارمنستان برسد.

مسیر زمینی تبریز به ارمنستان با اتوبوس

مسیر مستقیم زمینی تبریز به ایروان نسبت به تهران کوتاه‌تر بوده و در نتیجه مدت زمان کمتری نیز طول می‌کشد. سفر تبریز به ارمنستان با اتوبوس، یک سفر خوش منظره و راحت است. این سفر تقریباً ۱۲ ساعت طول می‌کشد و چندین توقف در طول مسیر دارد. اولین توقف در جلفا، شهری در ۱۳۵ کیلومتری تبریز است. پس از جلفا، اتوبوس به سمت مرز نوردوز که ۸۰ کیلومتر فاصله دارد به مسیر خود ادامه می‌دهد.

در مرز نوردوز مسافران بازرسی گمرکی را پشت سر می‌گذارند و ممکن است با ۱ الی ۲ ساعت تاخیر مواجه شوند. اتوبوس پس از عبور از مرز وارد ارمنستان می‌شود. تمامی اتوبوس‌هایی که از ایران راهی ارمنستان می‌شوند، مقصد نهاییشان ایروان است. این شهر در ۳۸۰ کیلومتری مرز نوردوز قرار دارد و کل مسیر تبریز تا ایروان نیز تقریباً ۱۲۰۰ کیلومتر است. این سفر فرصتی برای تحسین زیبایی‌های طبیعی منطقه و کشف فرهنگ غنی ارمنستان را فراهم می‌کند.

بررسی مسیرهای موجود از مرز نوردوز تا ایروان

سفر از ایران به ارمنستان به صورت زمینی تنها از طریق مرز نوردوز امکان پذیر است. از نوردوز، چندین مسیر برای رسیدن به پایتخت ایروان وجود دارد که این مسیرها از نظر مسافت، مدت زمان و زیبایی منظره متفاوت هستند. هر دوی این مسیرها فرصتی برای کشف زیبایی و فرهنگ ارمنستان و در عین حال لذت بردن از یک سفر زمینی دیدنی را فراهم می‌کنند.

مسیر اول به طول ۴۵۰ کیلومتر 

یکی از مسیرها از مرز نوردوز به ایروان، مسیری است که از شهرهای مغری، لهواز، لرنادزور، کاپان، اغوانی و آرپی می‌گذرد. این مسیر نسبتاً کوتاه بوده و مسافتی به طول ۴۵۰ کیلومتر دارد. در این مسیر می‌توانید از طبیعت زیبای ارمنستان لذت برده و پس از طی تقریباً ۵ ساعت به ایروان، پایتخت ارمنستان، برسید.

مسیر دوم به طول ۱۲۶۰ کیلومتر با منظره زیبای دریاچه سوان

با اینکه مسیر دیگر طولانی‌تر است اما مناظر زیبای مسیر منجر به محبوبیت آن در بین توریست‌های ایرانی شده است. این مسیر از شهرهای مغری، لهواز، لرنادزور، کاپان، اغوانی، وایک، شاتین، گِغوویت و لاشِن (دریاچه سوان در این مسیر قرار دارد) می‌گذرد. در مسیر لاشن تا ایروان شما می‌توانید دریاچه زیبا و معروف سوان ارمنستان را دیده و کمی در کنار آن توقف داشته باشید. 

سفر به ارمنستان به صورت زمینی

نتیجه گیری

صرف نظر از نوع و مقصد سفر، برنامه‌ریزی قبلی و شناخت شهر و کشور مقصد بسیار مهم است. قبل از شروع سفر، حتماً تمام مدارک لازم از جمله پاسپورت معتبر خود را به همراه داشته باشید و از قوانین گمرکی ومرزی ایران و ارمنستان آگاه باشید.

سفر زمینی به ارمنستان، یک تجربه منحصربه‌فرد و فراموش نشدنی خواهد بود که به مسافران این فرصت را می‌دهد که از تاریخ، فرهنگ غنی و زیبایی‌های ارمنستان لذت ببرند. در سفر اتوبوسی به ارمنستان تجربه یک مسافرت خارج از کشور با هزینه کمی را خواهید داشت و همچنین به دلیل نزدیکی ارمنستان با ایران، در سفر زمینی اذیت نخواهید شد. 
 

سوالات متداول درباره سفر زمینی به ارمنستان

آیا برای سفر زمینی به کشور ارمنستان ویزا لازم است؟

خیر. برای ورود به کشور ارمنستان نیازی به ندارید. مسافران ایرانی می‌توانند ۹۰ روز بدون ویزا در ارمنستان اقامت داشته باشند.

کدام یک از فصول سال برای سفر اتوبوسی به ارمنستان مناسب است؟

ماه‌های گرم بهار و فصل تابستان بهترین زمان برای مسافرت و لذت بردن از طبیعت ارمنستان است. همچنین به دلیل اینکه جاده‌های ارمنستان همواره مستقیم نبوده و دارای پیچ و خم‌های متعدد هستند، ممکن است فصل زمستان برای سفر اتوبوسی مناسب نباشد.

اتوبوس های ارمنستان چه روزهایی و درچه ساعاتی حرکت می‌کنند؟

برای اطلاع از روز و زمان حرکت اتوبوس‌ها، می‌توانید به قسمت بلیط اتوبوس تهران ایروان و یا بلیط اتوبوس تبریز ایروان در سایت سفر۷۲۴ مراجعه کنید.

از تهران تا ایروان ارمنستان چقدر راه است؟

مسافت تهران تا ایروان ۱۲۱۵ کیلومتر می‌باشد (تهران تا تبریز ۶۰۰ کیلومتر، تبریز تا جلفا ۱۳۵ کیلومتر، جلفا تا مرز نوردوز ۸۰ کیلومتر، نوردوز تا ایروان ۴۰۰ کیلومتر).