در طاق بستان نقش و نگارهای برجسته ای می بینید که به دوره ساسانی تعلق دارد. طاق بستان در آن زمان مکانی برای جولان و پناه گرفتن حاکمان و پادشاهان بوده است که بنا بر دستور آن ها بر دل کوه نقش بسته اند.

می توان گفت طاق بستان یکی از جاذبه ها و شاهکارهای نه تنها کرمانشاه که ایران است و شهرتی جهانی و بین المللی نیز دارد.

برای آشنایی بیشتر با طاق بستان، جلوه شکوه ساسانیان همراه سفر724 باشید و پس از آن می توانید طاق بستان را به عنوان مقصد سفر نوروزی خود انتخاب کنید.

سفر با اتوبوس این مزیت را دارد که می توانید طی سفر خود از مکان های گردشگری بازدید کنید و به راحتی بلیط اتوبوس خود را با داشتن اینترنت روی گوشی خریداری کنید. بلیط اتوبوس نوروزی از سامانه سفر724 یک ماه قبل از نوروز در دسترس مسافران عزیز قرار می گیرد.

طاق بستان کرمانشاه

نواحی اطراف تخت جمشید جایگاه مناسبی را برای تراشیدن تندیس های شاهان ساسانی بود، که از زمان اردشیر دوم طاق بستان که منطقه ای سرسبز و پر رودی بود توسط شاهان ساسانی انتخاب شده و جایگزین موارد قبلی شد. طاق بستان دو ایوان سنگی دارد که در دامنه کوهی واقع شده که به سنگی از نگاره اردشیر دوم مزین گشته است. این نگاره شکوه ساسانی دوم را به چشم مخاطب نمایان می کند. 

طاق بستان یا طاق بسان

طاق بستان که آن را طاق بسان نیز می نامند در زبان محلی کرمانشاهی یعنی طاقی که در دل سنگ کنده شده است.

فضایی مستطیل شکل به ارتفاع ۹ متر، عمق ۶٫۵ متر با پهنای ۷٫۵ متر شامل مهمترین اثر این مجموعه است. در دو طرف ایوان جِرزی چهارگوش و روی آن طاقی با قوس نعل اسبی قرار دارد و کمی از جرزها عقب تر است. شکل ورودی ( قسمت جلو ) طاق به شکل نیم دایره و در انتها ( داخل ) به بیضی تبدیل می شود. این تفاوت به خاطر تغییر ارتفاع در قسمت جلو و انتهای طاق است. هفت جان پناه (مانعی به صورت دیوار کشیده شده در لبه بام) چهار پله ای  و سکویی در انتهای ایوان دیده می شود. در انتهای ایوان سکویی است که برروی آن و در دو طرف انتهایی ایوان بزرگ، دو نیم ستون بدون پایه ستون به ارتفاع ۴ متر و قطر ۳۲ سانتی متر وجود دارد. سرستونهای آن شباهتی به ستونهای بیزانسی دارند.   

ایوان کوچک طاق بستان

ایوان کوچک، طاقی مستطیلی به ارتفاع حدود ۵ متر، پهنای ۶ متر وعمقی در حدود ۳٫۵ متر می باشد. در دو طرف ورودی این ایوان، دو جرز چهارگوش که بالای آنها طاقی با قوس نیم دایره که حدود ۱۰سانتی متر عقب تر است، وجود دارد. دیوار انتهای آن به دو بخش تقسیم شده که قسمت بالا با عمق ۳۰سانتی متر و ارتفاعی در حدود ۳ متر دارد و در آن پیکره های شاهپور سوم و پدرش شاهپور دوم که هر دوی آنها ایستاده و بدن تمام رخ و با صورتی نیم رخ نقش شده اند، هر دو دست راست را بر قبضه شمشیر و دست چپ را بر قسمت فوقانی غلاف گذاشته اند. شاپور دوم تاجی کنگره دار مزین به گوی بزرگی و گوشواره و گردنبند در گردن دارد. پیراهنی تا روی زانو و چین دار با شلواری گشاد و برکمرش، کمربندی که جلو آن پاپیونی دیده می شود، بسته است.

علاوه بر آن کتیبه هایی به خط پهلوی و به زبان فارسی میانه نیز وجود دارد. با توجه به کتیبه ها می توان هویت پادشاهان به تصویر کشیده را تشخیص داد. کتیبه شاپور دوم دارای ۹ سطر و سنگ نوشته شاپور سوم ۱۳ سطر است.

سنگ نگاره دوره قاجار در طاق بستان

در بخش بالایی دیوار سمت چپ ایوان بزرگ، سنگ نگاره ای از دوره قاجاریه که تصویری از محمد علی میرزا شاه نشسته بر تخت با تاجی کنگره دار شبیه تاج پدرش فتحعلی شاه، همراه با کتیبه ای به خط نستعلیق حجاری شده است. در سمت راست محمدعلی میرزا، عمادالدوله، در سمت چپ او پسرش محمدحسین میرزا و در جلوی او ، آقاغنی ایستاده اند. در کنار شاه قاجار شعری در مدح او از بسمل شاعر کرمانشاهی نگاشته شده است.

کتیبه ای به خط نستعلیق در سمت چپ سنگ نگاره قرار دارد که وقف نامه ای با مضمون وقف درآمد سه دانگ از مزارع کبود خانی است که بایستی در عزاداری امام حسین (ع) هزینه شود.

این سنگ نگاره براساس متن این کتیبه در سال ۱۲۳۷ هجری قمری به دستور آقاغنی خواجه باشی محمدعلی میرزا و توسط میرزا جعفر سنگ تراش حجاری شده است.

عمارت مسعودیه

در دوره قاجار امام قلی میرزا عمادالدوله در اطراف طاق بستان عمارتی به نام مسعودیه بنا کرده بود که تاسال ۱۳۴۲ در محوطه دیده می شده اما بعد از آن به خاطر حفظ آثار باستانی و آزاد سازی چشمه آناهیتا،تخریب شد.

چشمه های جوشان آب در کنار نقوش برجسته

در پایین طاقها آبی زیبا و زلال قرار دارد که منظره بینظیری را به محوطه بخشیده . سراب طاق بستان از هزاران سال پیش در شمال شهر کرمانشاه و در جوار طاق های ساسانی جاری است و هزاران هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را مشروب و آب اهالی روستای طاق بستان را نیز تامین می کند.

دسترسی به طاق بستان

آدرس: کرمانشاه. بلوار طاق بستان

از شهر خود به وسیله قطار، اتوبوس، هواپیما و یا خودروی شخصی خود به شهر کرمانشاه سفر کنید و از آنجا به سمت شمال غربی شهر کرمانشاه حرکت کنید. بلواری به نام طاق بستان شما را به این محوطه می رساند.

 بلیط ورودی:  برای گردشگران داخلی۲۰۰۰تومان و برای گردشگران خارجی۱۵۰۰۰ تومان

ساعت بازدید: از ۸ صبح الی ۲۰

پیشنهادات سفر724

طاق بستان محوطه باشکوه و ارزشمندی است که گوشه ای از شکوه تاریخ ایران را نمایان می کند. حتما بازدید از این مجموعه را در برنامه سفر خود بگنجانید.برای اقامت هتل های مناسبی نزدیک طاق بستان و یا دیگر مکان های دیدنی وجود دارد.

طوری برنامه ریزی کنید که تمام مکان های تاریخی و طبیعی این شهر را ببینید. در طول مسیر رستورانهای مختلف و معتبری هستند که باید طعم عالی و فراموش نشدنی دنده کباب کرمانشاهی را بچشید.

مردم کرمانشاه در هنگام غروب برای تفریح به طاق بستان می آیند و مردمانی مهربان و مهمان نوازند که در صورت لزوم از آنها می توانید راهنمایی بخواهید.

بهترین گزینه برای افرادی که دوست دارند جاذبه های گردشگری ایران را ببینید، سفر با اتوبوس است. زمانی که با اتوبوس سفر می کنید می توانید مسیر سفر را تغییر داده و یا از شهرهایی که سر راه مسیرتان قرار دارد بازدید کنید. خرید اینترنتی بلیط اتوبوس نیز به شما این امکان را می دهد تا هر لحظه و هرجا که اراده کردید مسیر سفر را با خرید آسان بلیط اتوبوس تغییر دهید.

کافیست وارد سامانه سفر724 شده و مبداء و مقصد خود را تعیین کنید. با انتخاب تاریخ مورد نظر می توانید بلیط اتوبوس را به صورت آنلاین خریداری کنید. در این روز نیازی به پرینت گرفتن از بلیط نیست، کدی که به شماره همراهتان ارسال شده را قبل از حرکت به شرکت مسافربری تحویل دهید.

سفرهای نوروزی به کشور عزیزمان ایران و سفر به جاذبه های گردشگری همیشه طرفداران خود را داشته. امکان پیش فروش اینترنتی بلیط های نوروزی اتوبوس این امکان را به شما می هد تا در روزهای واپسین تعطیلات درگیر خرید بلیط و ترافیک و هزینه های اضافی نشوید.