شهر کوچک اما زیبای وان، یکی از نزدیک‌ترین شهرهای خارجی به ایران بوده و در فاصله یک ساعتی مرز مشترک ایران و ترکیه واقع شده است. این شهر توریستی تنها یک ساعت از پایانه مرزی رازی واقع در شهر خوی فاصله دارد. نزدیکی این شهر به ایران منجر شده است تا سفر به وان تبدیل به اولویت اول مسافران برای تعطیلات چند روزه شود. البته مراکز خرید وان نیز در حجم مسافران ورودی به این شهر بی تاثیر نیستند. اغلب مردم ایران در کنار تفریح و خوشگذرانی، برای خرید لباس، لوازم خانگی، کیف، کفش و ... به وان سفر می‌کنند. 
بسیاری از مسافران عزیزی که قصد سفر به وان را با تهیه بلیط اتوبوس خوی وان دارند، اطلاعات چندانی از چگونگی سفر به این شهر جذاب و تاریخی ندارند. از این رو ما در این مطلب از سفر۷۲۴ قصد داریم، راهنمای کامل سفر زمینی به وان را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. همچنین از طرفی تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای رفتن به این شهر خوش آب و هوا است؛ پس برای خرید بلیط اتوبوس نوروزی به شهر وان، میتوانید از طریق سایت سفر 724 و صفحه بلیط اتوبوس نوروز آن اقدام کنید.

معرفی شهر زیبای وان ترکیه

شهر وان، مرکز استان وان، در شمال شرقی ترکیه قرار دارد و دارای آب و هوای سرد و معتدل میباشد. وان صاحب بزرگ‌ترین دریاچه‌ی کشور ترکیه است که اطراف آن با کوه‌های آتشفشان احاطه شده است. در فصل زمستان، هوا در وان بسیار سرد بوده و مردم همواره شاهد بارش برف و باران زیادی در شهر هستند. در فصل بهار، هوا خنک و بهاری بوده و در تابستان نیز گرم و خشک است. در حالت کلی آب و هوا و محیط این شهر به گونه ای است که افراد می‌توانند در تمامی فصول سال به وان سفر کنند.  

روش های سفر به وان

برای سفر به شهر وان ۴ روش وجود دارد؛ هواپیما، وسیله شخصی، اتوبوس و قطار. اما رایج ترین روش، سفر به وان با اتوبوس و ون های ترک است. البته گاهاً افراد از مسیر هوایی نیز برای رفتن به وان استفاده می‌کنند. مسافرت با ماشین شخصی و هواپما به وان رواج کمتری داشته و مردم کمتر از آن‌ها استقبال می‌کنند. برای آشنایی با روش‌های سفر و به ویژه سفر زمینی به وان با ما همراه باشید. 
 

  

سفر هوایی به وان

با اینکه فرودگاه فرید ملن وان همه روزه پروازهای داخلی به شهرهای مختلف ترکیه دارد اما بهتر است بدانید که مسیر هوایی مستقیمی از تهران و یا تبریز به شهر وان وجود ندارد. البته به نظر می‌رسد که این فرودگاه تنها پروازهای داخلی داشته و به خارج از ترکیه پروازی ندارد. اگر از جمله افرادی هستید که دوست دارید با هواپیما به وان بروید، باید در ابتدا با هواپیما به استانبول یا یکی دیگر از شهرهای ترکیه رفته و سپس پرواز دیگری به فرودگاه فرید ملین داشته باشید. اغلب پروازهای ایران که مقصد آن‌ها وان است، در ابتدا به یکی از فرودگاه‌های استانبول می‌روند و سپس با تغییر پرواز راهی وان می‌شوند.

سفر زمینی به وان

دسترسی و مسیر مستقیم به شهر زیبای وان، تنها به صورت زمینی امکان پذیر است. بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید کوله بار سفرتان را ببندید و از زیبایی‌های جاده لذت ببرید، توصیه می‌کنیم که سفر زمینی به وان را حتما در برنامه‌های امسالتان قرار دهید. مخصوصاً اگر قرار بر این است که با گروهی از دوستان یا خانواده خود این سفر را تجربه کنید.
اگر هم از راحتی کودکان خود در طول سفر نگران هستید، باید بدانید که سفر زمینی به وان، مانند سایر سفرهای خارجی طولانی نیست. بنابراین اگر به چند نکته ساده در خصوص سفر با کودکان توجه کنید، می‌توانید سفر زمینی فوق‌العاده و خاطره‌انگیزی را در کنار خانواده و فرزندانتان تجربه کنید.

آیا سفر زمینی به وان تنها از طریق مرز رازی امکان پذیر است؟

وان یکی از شهرهای کشور همسایه ما ترکیه است. بنابراین سفر به این شهر نیز از طریق مرزهای مشترک ایران با ترکیه از جمله رازی، بازرگان و سرو امکان پذیر است. اما اگر دنبال مقرون به صرفه‌ترین، راحت‌ترین و نزدیک‌ترین روش دسترسی به این شهر زیبا هستید، بهتر است مرز رازی را برای سفر زمینی به وان انتخاب کنید.
به دلیل نزدیکی مرز رازی به شهر وان، اتوبوس‌ها و ون های شرکت‌های مسافربری مختلف همگی از این مرز تردد می‌کنند. بهتر است بدانید که فاصله مرز رازی با وان در حدود یک ساعت است. معمولاً سایر مرزها مانند مرز بازرگان و سرو برای سفر به استانبول و ترابزون گزینه مناسب‌تری هستند.
 

راهنمای سفر به وان به صورت زمینی 

اصلاً سفر زمینی تنها با اتوبوس معنا پیدا می‌کند. مخصوصاً در سفر زمینی به وان که مسافت طولانی نبوده و مسافران می‌توانند با اتوبوس سفر راحتی را تجربه کنند. پس اگر به دنبال مسافرت خارج از کشور راحت همراه با هزینه کم هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای سفر به وان، سفر اتوبوسی را انتخاب کنید. در صورتیکه سفر زمینی با اتوبوس را برای سفر خود انتخاب کرده اید، بهتر است با مسیرهای رسیدن به پایانه مرزی رازی آشنا شوید.

سفر به وان از ارومیه 

چگونه از ارومیه به وان برویم؟ این سوال بسیاری از افرادی است که سفر به وان از طریق شهر ارومیه برایشان راحت‌تر است. اگر محل زندگی شما به ارومیه نزدیک است، بهتر است در ابتدا خودتان را به ارومیه رسانده و سپس سفر زمینی به وان را شروع کنید. برای تهیه بلیط اتوبوس ارومیه به وان در ابتدا باید از سایت‌های فروش آنلاین بلیط اتوبوس نظیر سفر724 بلیط خود را تهیه کرده و سپس سوار اتوبوس شوید و تا رسیدن به مقصد از مسیر لذت ببرید.

 توجه کنید که هنگامی که بلیط اتوبوس ارومیه به وان را خریداری می‌کنید، اتوبوس به صورت مستقیم به شهر وان خواهد رفت و دیگر نیازی نیست تا در شهر خوی و یا مرز رازی اتوبوس خود را تعویض کنید. همچنین افراد میتوانند از ارومیه به شهر خوی بروند و سپس از آنجا راهی شهر وان ترکیه شوند. دقت کنید که فاصله ارومیه تا وان از مرز رازی تقریباْ نزدیک 200 کیلومتر است که حدوداْ 3 ساعت طول میکشد.

بلیط اتوبوس ارومیه وان

سفر به وان از تبریز  

اگر ساکن تبریز هستید و یا دوست دارید به بهانه سفر به وان به شهر اولین‌ها نیز سری بزنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید، می‌توانید سفر به وان خود را از تبریز شروع کنید. برای این کار کافیست تا به یکی از شرکت‌های مسافربری ارائه‌دهنده سرویس به وان مراجعه کنید و بلیط ون تبریز به وان را به صورت حضوری تهیه کنید. 
توجه کنید که در حال حاضر امکان خرید بلیط وان به صورت اینترنتی از تبریز وجود ندارد و باید حضوری به ترمینال تبریز مراجعه کنید. با تهیه بلیط ون تبریز به وان، ون شما به صورت مستقیم به شهر وان خواهد رفت و تعویض ون نخواهید داشت.

البته برای سفر به وان از مسیر تبریز روش دیگری نیز وجود دارد. در این روش شما می‌توانید ابتدا بلیط اتوبوس تبریز خوی را به صورت آنلاین تهیه کرده و خود را به شهر خوی برسانید؛ سپس با خرید بلیط خوی به وان، به وسیله ون و یا مینی بوس از خوی به مقصد وان حرکت کنید. این روش برای مواقعی توصیه می‌شود که نمی‌توانید بلیط تبریز به وان پیدا کنید.

بلیط اتوبوس خوی به وان

سفر به وان از تهران

افرادی که محل زندگی آن‌ها دور از شهرهایی مانند خوی، تبریز و ارومیه زندگی است، می‌توانند از روش‌ها و مسیرهای سفر به وان از تهران استفاده کنند. به این صورت که در ابتدا خود را به تهران رسانده و سپس راهی وان شوند؛ در ادامه مسیرهای سفر زمینی به وان از تهران را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

مسیر تهران به خوی و خوی به وان 

برای این منظور می‌توانید در ابتدا بلیط اتوبوس تهران خوی را به صورت آنلاین تهیه کنید. سپس با شرکت مسافربری مربوطه تماس گرفته و پس از اطلاع از ساعت و تاریخ رسیدن اتوبوس به خوی، بلیط ون از خوی به وان را نیز مجدداً از طریق سامانه سفر۷۲۴ و یا سایر سایت‌های فروش بلیط خریداری کنید. 

مسیر تهران به خوی، خوی به مرز رازی و مرز رازی به وان 

در این صورت نیز می‌توانید در ابتدا نسبت به خرید بلیط تهران به خوی اقدام کنید. سپس به کمک مینی‌بوس خود را به مرز رازی رسانده و پس از عبور از مرز به کمک ون‌های ترک به مقصد نهایی خود یعنی وان برسید. البته این مسیر مشکلات زیادی داشته و زمان زیادی نیز می‌برد، پس بهتر است تا وقتی که مجبور نشده اید، این مسیر را برای سفر به وان انتخاب نکنید.

تهران به تبریز یا ارومیه و سپس به وان 

در این میان برخی از افراد ترجیح می‌دهند که در ابتدا از تهران و یا محل زندگی خود بلیط اتوبوس به یکی از شهرهای تبریز و یا ارومیه تهیه کنند و سپس به وسیله اتوبوس دیگر به وان بروند. این افراد نیز می‌توانند با مراجعه به سایت‌های خرید بلیط اتوبوس نسبت به تهیه بلیط از مبدا تهران و یا شهرهای دیگر به مقصد تبریز و ارومیه به تاریخ و ساعت مورد نظر خود اقدام کنند. 
 

مدارک لازم برای سفر زمینی به وان

ترکیه از جمله کشورهایی است که برای سفر به آن نیازی به اخذ ویزا ندارید و تنها در دست داشتن پاسپورت برای عبور از مرز کافی است. البته باید توجه کنید که باید حداقل ۶ ماه از تاریخ انقضای گذرنامه یا پاسپورت شما باقی مانده باشد. همچنین به همراه داشتن بیمه مسافرتی، کارت ملی و شناسنامه نیز به منظور پیشگیری از مشکلات احتمالی منجر می‌شود تا آرامش بیشتری در طول سفر خود داشته باشید.

عبور از مرز رازی برای سفر به وان به چه شکلی انجام می‌گیرد؟

مسافرانی که در مرز رازی هستند، پس از طی چند اقدام از جمله کنترل چمدان‌ها و بارهایشان توسط پلیس گمرک، پرداخت عوارض خروجی و کنترل گذرنامه‌هایشان می‌توانند از مرز عبور کنند و وارد خاک کشور ترکیه شوند. مسافرانی که بلیط مستقیم به وان ندارند، می‌توانند به وسیله ون‌ها و مینی بوس‌هایی که در مرز ترکیه قرار دارند، خود را به وان و یا هر شهری از ترکیه که قصد سفر به آن را دارند برسانند.

آیا برای سفر به وان نیز باید عوارض خروجی پرداخت کنیم؟

به دلیل نزدیک بودن وان به مرز مشترک ایران و ترکیه، بسیاری از مسافران فکر می‌کنندکه برای سفر به این شهر نیازی به پرداخت عوارض خروجی نیست. در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است. زیرا طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، هر مسافری که قصد عبور از مرزهای کشور را داشته باشد، باید عوارض خروج از کشور خود را مطابق با قوانین موجود پرداخت کند. بنابراین برای سفر زمینی به وان و سفرهای هوایی نیز باید عوارض خروج از کشور پرداخت شود.

آیا امکان پرداخت عوارض خروج از کشور هنگام سفر زمینی به وان در مرز وجود دارد؟

پرداخت عوارض خروج از کشور در مرز رازی نیز امکان پذیر است. پرداخت عوارض هم می‌تواند در نزد شعبه بانک ملی فعال در مرز صورت گیرد و هم از طریق خودپردازهای تعبیه شده در مرز که به صورت اختصاصی برای پرداخت خروجی طراحی شده‌اند. اما برای سفر زمینی به وان بهتر است، عوارض خروج از کشور را قبل از سفر خود پرداخت کنید تا در مرز برای پرداخت خروجی معطل نشوید.
 

محدودیت بار برای سفر به وان به چه صورت است؟

محدودیت بار برای سفر به وان نیز مانند سایر سفرهای خارجی 20 کیلوگرم به ازای هر مسافر می‌باشد. از این رو بهتر است سعی کنید تنها لوازم ضروری را با خود به همراه داشته باشید تا مجبور به پرداخت هزینه اضافی برای بارهای بیشتر از 20 کیلوگرم نشوید. توجه کنید که قیمت لوازم خانگی، لباس و ... در وان نسبت به سایر شهرهای ترکیه مناسب‌تر است. بنابراین احتمالا در این شهر خریدهایی را نیز انجام خواهید داد؛ پس برای خریدهای خود نیز جا نگه دارید.
نکته قابل توجه دیگری که مسافران باید به آن توجه کنند این است که اقلام ممنوعه اجازه خروج از کشور را تحت هیچ شرایطی ندارند. بنابراین فرقی ندارد که به کدام کشور خارجی سفر می‌کنید، به هر حال نباید اقلام ممنوعه شامل انواع دارو، مواد مخدر، کالاهای خارجی به ارزش بیش از 80 دلار و از این قبیل موارد را به همراه داشته باشید. 

آیا امکان عبور از مرز رازی به صورت ۲۴ ساعته وجود دارد؟

مرز رازی از ابتدای سال 1402 به صورت 24 ساعته فعال بوده و مسافرانی که سفر زمینی به وان را انتخاب کرده اند، می‌توانند در هر ساعت از شبانه از این مرز عبور کنند.

کرایه ون از مرز رازی تا وان در  1402

هزینه کرایه ون‌های واقع در مرز کاپیکوی شهر وان در سال 1402، حدود 120 لیر بود؛ اما این مقدار ممکن است باتوجه به شرایط و سیاست‌های کشور ترکیه متغییر باشد. بهترین روش برای اطلاع از قیمت‌ها این است که با شرکت‌هایی که تورهای گردشگری می‌فروشند در ارتباط باشید و از آن‌ها بپرسید.

واحد پولی رایج در شهر وان چیست؟

از آنجایی که وان یکی از شهرهای کشور ترکیه است، پول رایج در این شهر نیز لیر است. بنابراین می‌توانید پو‌ل‌های خود را به صورت مستقیم به لیر تبدیل کنید. البته اگر پول‌هایتان به دلار است، دیگر نیازی به تبدیل آن در ایران ندارید و می‌توانید در صرافی‌های ترکیه آن را به لیر تبدیل کنید. توصیه ما این است که قبل از رفتن به وان پول‌های خود را به لیر تبدیل کنید تا از مشکلات احتمالی تبدیل پول در ترکیه جلوگیری کنید. 

بهترین فصل برای سفر به وان کدام فصل است؟

با توجه به این‌که شهر وان آب‌وهوای کوهستانی و معتدلی دارد، بهترین فصل برای سفر به این شهر بهار، تابستان و اوایل پاییز است. البته در فصل زمستان نیز شهر زیبایی خیره‌کننده‌ای به خود می‌گیرد. اما سردی هوا ممکن است، لذت سفر را کاهش دهد.

جاذبه‌های توریستی و گردشگری شهر وان کدامند؟

وان یکی از شهرهای زیبا و تاریخی ترکیه است. بنابراین وقتی به این شهر سفر می‌کنید فراموش نکنید که سری به جاذبه‌های توریستی و گردشگری آن نیز بزنید. دریاچه وان، جزیره‌ی آکدامار، قلعه وان، قلعه تاریخی هوشاب، کارتینگ وان، خانه گربه وان (کدی اوی) و ... از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند که بازدید از آن‌ها به شما کمک می‌کند که سفری لذت‌بخش و خاطره‌انگیز را در کنار عزیزانتان تجربه کنید.

نتیجه گیری درباره بهترین مرز برای سفر زمینی به وان

به دلیل اینکه نزدیک‌ترین شهر به وان ترکیه، شهر خوی در آذربایجان غربی است، پس بهترین مرز نیز مرز رازی واقع در شهر خوی می‌باشد. علاوه بر این، همه روزه از شهرهای تهران، تبریز و ارومیه چندین سرویس اتوبوس به شهر خوی وجود دارد که افراد می‌توانند از شهرهای مختلف خودشان را به خوی برسانند و سپس با استفاده از ون‌های موجود در ترمینال خوی، راهی مرز رازی شوند. البته توجه کنید که باید از قبل بلیط ون را از شرکت‌های مسافربری و سایت‌های فروش بلیط تهیه کنید.