کمپین بپرسین در اینستاگرام سفر۷۲۴ برگزار شد و سوالات بسیاری از طرف شما به دست ما رسید که از این بابت خیلی از شما ممنونیم بابت اینکه همیشه مارو یاری میکنید و کنارمون هستین. ما هم طبق قولی که به شما داده بودیم به مناسبت تبریز ۲۰۱۸ که پایتخت گردشگری اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده بود سفری کردیم به شهر تبریز و طبق هماهنگی های انجام شده مصاحبه ی بسیار گرم و مفصلی داشتیم با جناب آقای مهندس قویدل، مدیریت امور حمل و نقل مسافر ترمینال تبریز، که به ما افتخار دادن و وقت گرامیشون رو برای پاسخ دهی به سوالات شما در اختیار ما گذاشتن. این مصاحبه که در ادامه قراره بخونین در سه قسمت تنظیم شده. در قسمت اول و دوم قراره بپردازیم به سوالات مختلف شما. قسمت سوم هم شامل فرمایشات و نظرات جناب آقای قویدل در مورد خرید اینترنتی بلیط اتوبوس و اینکه این عمل چه تاثیراتی میتونه در سیستم حمل و نقل داشته باشه. ممنون از اینکه با ما همراه هستین.

 

  • جناب قویدل ضمن عرض سلام و خسته نباشید، ممنون از اینکه وقتتون رو در اختیار سفر۷۲۴ گذاشتین.

بنده ام سلام عرض میکنم خدمت شما، روز حمل و نقل رو هم به نوبه  ی خودم به شما و تمامی همکارانم در این عرصه تبریک میگم، در خدمتتون هستم.

  • آقای مهندس در ابتدای فرمایشاتتون و قبل از هر چیزی ممنون میشیم اگر خودتون رو معرفی کنید و در مورد ترمینال تبریز توضیح مختصری بفرمایید.

متشکرم. عرض شود خدمت شما بنده محمد قویدل وحید هستم و طی ۲۶ سال سابقه ی کاری ۱۸ ساله که مدیریت امور حمل و نقل مسافر ترمینال تبریز رو بر عهده دارم و مفتخرم که به مردم عزیزم خدمت میکنم.

در شهر تبریز دو ترمینال وجود داره، یکی ترمینال شمال غرب در میدان آذربایجان. از این ترمینال ما سرویس های بسیاری برای داخل استان داریم مثل: مرند، شبستر، جلفا و صوفیان و همچنین چند سرویس هم به مقصد تهران وجود داره.

دیگری هم ترمینال مرکزی در امامیه هست که از این مبدا برای کل کشور سرویس داریم. حالا چه خارج از استان چه داخل استان. همچنین سرویس های مستقیمی هم به بعضی از شهر های خارج از کشور موجوده.

  •  روزانه چند سرویس بطور میانگین از ترمینال تبریز به مقصد های مختلف کشور حرکت میکنن؟

به طور میانگین ۴۰۰ دستگاه روزانه به شهر های مختلف کشور و داخل استان حرکت میکنن که البته این رقم در روز های پرکار تقریبا به ۷۰۰ دستگاه هم میرسد.

بسیار عالی، بخش دوم مصاحبه ی ما مربوطه به سوال های مسافرانه که دلیل اصلی اومدن ما به ترمینال هم همینه تا جواب سوالات رو از یک منبع معتبر جویا بشیم.

بله، بنده ام خوشحال میشم بتونم کمکتون کنم. مطمئن باشین تا جایی که اطلاع داشته باشم جوابگوی همه ی سوالاتتون خواهم بود.

بسیاری از مسافران ما در مورد رفتار رانندگان و گاهی متصدیان ترمینال ها انتقاداتی دارن. زمانی که مسافر چنین شکایاتی داره به کجا میتونه مراجعه کنه؟

زمانی که چنین مسائلی بوجود بیاد حالا چه با راننده های اتوبوس، چه بد رفتاری و یا پرخاشگری از طرف متصدی های ترمینال و یا شرکت های مسافربری، مسافر میتونه به انجمن صنفی مستقر در ترمینال هی کشور مراجعه کرده و شکایتش رو مطرح کنه. البته به جز موارد ضرب و شتم که در اینصورت باید به پاسگاه ترمینال مراجعه کنن.

اگر مسئله ی ضرب و شتم یا هر اتفاق دیگری در راه رخ بده، مسافر چه کاری میتونه انجام بده؟

در اینصورت مسافر میتونه به پلیس راه مراجعه کرده و مورد پیش آمده رو گزارش کنه.

علاوه بر این مسائل مسافر در چه مواردی میتونه به انجمن مراجعه و شکایت کنه؟

مسافری که بلیط داشته باشه و از مواردی مثل عدم ارائه ی خدمات نوشته شده در بلیط، هرگونه نارضایتی از راننده وشرکت مسافربری شکایتی داشته باشه میتونه به انجمن صنفی حمل و نقل مستقر در ترمینال های کشور مراجعه کرده و شکایتش رو مطرح کنه.

چه پیگیری هایی بعد از شکایت انجام میگیره؟ یا اینکه چه روندی طی میشه تا حق مسافر ضایع نشه؟

ببینید مسلما ما هیچ وقت اجازه نمیدیم حق مسافری ضایع بشه. وقتی شکایتی صورت میگیره ابتدا با شرکت و بعد راننده ی سرویس مورد نظر برخورد میشه. تا جای ممکن سعی میکنیم برای جلب رضایت مسافر تلاش کنیم و نسبت به تخلف صورت گرفته حق مسافر رو جبران کنیم اما اگر موفق نشدیم و مسافر درخواست ثبت شکایت داشت شکایتش ثبت میشه و نسبت به سنگینی تخلف با راننده یا شرکت برخورد میشه. مسافر هم میتونه از طریق مسئولین انجمن پیگیری های لازم رو انجام بده.

منظورتون از برخورد رو ممکنه واضح تر بیان کنین؟

به عنوان مثال از رانندگی محروم میشه، جریمه ی نقدی، حتی در صورت وقوع تخلفات سنگین گواهینامه و یا بعضی از مجوز های راننده به حالت تعلیق در میاد.

در مورد حمل حیوانات خانگی هم سوالات و ابهامات بسیاری هست. ممکنه در این مورد توضیح بدین؟ با کسب مجوز این امکان وجود داره؟

خیر حمل حیوانات خانگی در اتوبوس عمومی در کل ممنوعه، حالا چه با مجوز چه بی مجوز.

پس اینکه گفته میشه با دریافت مجوز از بهداشت و نیروی انتظامی این امر ممکنه، صحت نداره؟

نه، صحت نداره. مسئله ی دریافت مجوز از بهداشت و نیروی انتظامی به خاطر اینه که این حیوان از نظر بهداشتی و تجاری بودن موردی نداره. در حالی که مسئله اینه که حمل بار هایی به جز ساک یا چمدان و توشه ی همراه مسافر مجاز نیست و حمل حیوانات خانگی هم به این دلیل ممنوعه که جزو بار های غیر مجاز محسوب میشه و ممکنه آرامش و راحتی مسافران رو مختل کنه.

رانندگانی که حیوانات خانگی رو هم در قسمت بار اتوبوس حمل میکنن، متخلف شناخته میشن؟

بله و پلیس راه هم در صورت مشاهده جریمه خواهد کرد اونم جریمه های سنگین! در کل اسباب کنترل دست پلیس راهه، هر موقع جریمه ای صورت گرفت و به ما گزارش شد، ما این حق رو داریم که راننده رو ۳ تا ۵ ماه از حق رانندگی تعلیق کنیم.

پس مسافر چنین حیوانات خانگی رو چجوری میتونن به جایی ارسال کنن؟

ماشین های مخصوص حمل بار و حیوانات خانگی هستن که مجوز های لازم رو هم دارن، دوستان میتونن از این ماشین ها جهت حمل حیواناتشون استفاده کنن.

لطفا در مورد حمل بار و اضافه بار ها هم توضیح میدید که به چه صورتی هست؟

در مورد سفر های داخلی میدونید که هر مسافر مجازه ۲۰ کیلو ساک یا چمدون همراه خودش ببره و این ۲۰ کیلو رایگانه و هزینه ای نداره.

اگر فردی بار بیشتری داشته باشه چه کاری باید انجام بده؟

اگه بار شامل ساک یا چمدون باشه؛ مسافر میتونه اونارو همراه خودش ببره که البته این مورد هم طبق شرایط خاصی امکان پذیره. مثلا دانشجویی قصد برگشت به شهرش رو داره و مشخصه که بار زیادی همراهش هست قانون این طیف وسیله هارو هم توشه ی مسافر در نظر میگیره و فرد میتونه اونارو طبق ملاحظاتی با خودش ببره.

طبق چه ملاحظاتی و این امر چه هزینه ای داره؟

با توافق با راننده درصدی از کل کرایه دریافت میشه و راننده میتونه با رعایت نکات ایمنی بطوریکه تعادل اتوبوس حین حرکت به هم نخوره این بار ها رو حمل کنه. اجازه بدین بنده همینجا که در مورد بار بحث میکنیم نکاتی رو هم عرض کنم خدمتتون.

ببینید ما میگیم حمل وسیله هایی به جز ساک، چمدان و توشه ی همراه مسافر توسط اتوبوس غیر قانونی هستش اما چرا؟ مثلا اتوبوس فابریک ۳۲ نفره که از کارخونه در میاد تنظیم میشه روی ۳۲ نفر  یعنی وزنه های داخل اتوبوس میتونن به نسبت ۳۲ نفر تعادل اتوبوس رو حفظ کنن. وقتی راننده ای بار زیادی در صندوق میذاره این تعادل به هم میخوره و چون ترمز این اتوبوس هم روی عدد خاصی تنطیم شده در اینصورت تداخل ایجاد میشه و خدای ناکرده تصادفی رخ میده. حتی در تصادفات ضربه ای که اتوبوسی با ۲ تن رو متلاشی میکنه متفاوته با اتوبوسی که وزنش به همراه بارهاش شده ۳ تن.

اگر طی حمل بارهای غیر مجاز تصافی رخ بده، چه پیگرد هایی داره؟

اگه احیانا تصادفی اتفاق افتاد و پلیس راه تشخیص داد که این حادثه به خاطر حمل فلان بار بوده، هم راننده و هم شرکت مسافربری تحت پیگیرد قانونی قرار میگیرن. حالا ممکنه شرکتی به قدری منظم باشه و مدارکی ارائه کنه که اتوبوس مورد نظر موقع خروج از ترمینال بار اضافی نداشته و بعد از خروج به بار های این سرویس اضافه شده. در اینصورت شرکت مسافربری تبرئه میشه و با راننده به طور مستقیم برخورد قانونی صورت میگیره و شاید به مدت یک سال از رانندگی محروم بشه. اگر این تصادف منجر به فوت فرد یا افرادی هم بشه حکم رانندگی راننده هم باطل خواهد شد.

بسیار عالی، ممنونیم واقعا ازتون. یک سری از سوالاتی که در کمپین بپرسین از ما سوال شده، در مورد مسافر های بین راهی و شرایط اون هاست؟ اینکه چرا گاهی اوقات به شکایاتشون رسیدگی نمیشه؟

خواهش میکنم. عارضم خدمت شما که مسافر بین راهی یک تعریف مشخصی داره. یعنی مثلا در مسیر تبریز به تهران مسافری بلیطی خریداری کرده و قرار هستش که در زنجان سوار اتوبوس بشه و یا زنجان پیاده بشه. پس بلیطی براش تنظیم میشه تحت عنوان بلیط بین راهی که هم مشمول بیمه میشه و هم بقیه ی خدمات و قوانین. این مورد کاملا قانونیه و اگر مسافری شکایتی مبنی بر این داشته باشه که راننده فرد رو در مقصدش پیاده نکرده و یا هر مورد دیگری اینجا مسافر حق داره و به شکایتش رسیدگی میشه.

اما نوع دومی هم هست که مثلا شخص بلیط مستقیم اتوبوس تهران به تبریز داره  و میخواد در اتوبان و یا محلی نزدیک به ترمینال تبریز که نکات ایمنی رعایت نشده پیاده بشه. این کاملا خلاف قوانینه و مسافر حق چنین درخواستی نداره. حتی اگر راننده مسافر رو پیاده نکنه و مسافر شکایتی داشته باشه به شکایتش رسیدگی نمیشه چون تخلفی توسط راننده صورت نگرفته. تمامی رانندگان اتوبوس ها موظف هستن مسافر رو در ترمینال مبدا سوار و در ترمینال مقصد پیاده کنن مگر در مواردی که با درخواست و رضایت مسافر و در محل های مجازی که به اصطلاح پارک سوار گفته میشه، با رعایت اصول ایمنی و مقررات ترافیکی انجام بگیره.

 دوستان و همراهان عزیز سفر۷۲۴ ما کلی سوال مثل ارائه ی خدمات و تغذیه به مسافرین، تعریف اتوبوس های وی آی پی، چگونگی قیمت گذاری اتوبوس ها، تعریف اتوبوس های مانیتور دار و بدون مانیتور، ارسال بار و بسته، استرداد و کنسلی بلیط اتوبوس و ... هم از آقای قویدل پرسیدیم که در پست بعدی  میتونید مطالعه کنین و به جواب سوال هاتون برسین.

 در پایان ممنون میشیم نظراتتون رو راجع به قسمت اول مصاحبه در اینستاگرام سفر۷۲۴ باهامون به اشتراک بذارید.