از اونجاییکه همه ما دوست داریم از گوشی ها و تبلت هامون هنگام مسافرت استفاده کنیم، سفر724 این مطلب رو تهیه کرده تا هر انچه در مورد کار کردن با گوشی و تبلت  و ابزار هوشمند در سفر نیاز دارین، رو بدونین.

آیا گوشی من خارج از کشور کار میکنه؟

اولین چیزی که باید چک کنین اینه که آیا گوشی شما از نظر سخت افزاری و فیزیکی در خارج از کشور کار میکنه یا نه. کشورهای و شرکت های تولید کننده موبایل مختلف از تکنولوژی ها و فرکانس های متفاوتی استفاده میکنند. رایج ترین فن آوری تلفن همراه GSM هست که به صورت گسترده ای سرتاسر دنیا استفاده میشه در حالیکه CDMA کم تر رواج داره اما یکی دو تا کمپانی بزرگ ایالات متحده ازش استفاده میکنن. اگه گوشی شما فقط CDMA رو پشتیبانی میکنه احتمال کار نکردنش در خارج از کشور خیلی زیاده.

حتا اگه گوشیتون GSM رو پشتیبانی میکنه، باز هم باید مطمئن باشین که فرکانسهای مقصد شما رو پشتیبانی میکنه. برای ایجاد تماس، ارسال پیامک و استفاده از اینترنت 3G در بیشتر کشورهای دنیا به دنبال کلمه "quad band" و یا باند ویژه 850/900/1800/1900 مگاهرتز در قسمت ویژگی های موبایلتون باشین. اگه گوشی شما هر چهار باند رو پشتیبانی میکنه، مشکلی براتون حین سفر پیش نمیاد.

خیلی نگران نباشین، این روزها گوشی ها طوری ساخته میشن که در بیشتر کشورها کار کنن، پس احتمال 99% گوشیتون کار میکنه.

آیا رومینگ وحشتناکه؟

بله، همیشه وحشتناکه. برنامه موبایل شما همیشه به همون شکل تو خارج هم کار نمیکنه و هر موقع تماسی برقرار کنید یا پیامکی ارسال کنین، هزینه بالایی ازتون کسر میشه. هیچ شرکتی نمیخاد سر مشتریاش کلاه بزاره، ولی متاسفانه وقتی از مسافرت برمیگردین و صورتحساب تلفن همراه رو میبینین، با هزینه بسیار بالایی روبرو میشین.

بهتره موقعی که به مقصد میرسین سیم کارت اونجا رو تهیه کنین تا از دردسر هزینه اضافی در امان باشین.

اگه گوشی کار نکنه چه اتفاقی میفته؟

اگه گوشی شما خارج از کشور کار نکنه شما چند تا گزینه همچنان دارین:

فقط از اینترنت وایرلس استفاده کنین: گوشی هوشمند شما در این حال به خوبی یه اینترنت متصل میشه، و برای تماس هم میتونین از نرم افزار های اسکایپ و موارد مشابه استفاده کنین.

گوشی اندروئید ارزون قیمت بخرین: با توجه به رنج وسیعی از گوشی های هوشمند که تو بازار وجود داره، شما می تونین به راحتی با هزینه دویست هزار تومان گوشی تهیه کنین.

گوشی کرایه کنین: شما می تونین توی فرودگاه و یا از شرکت های مختلفی گوشی کرایه کنین. اما این کار برای سفرهای کوتاه مدت به کشورهای خاصی توصیه میشه  که مطمئن هستین گوشیتون اونجا کار نمیکنه. برای موارد دیگه خرید گوشی ارزون تر بهترین راهه.

از تبلتی با امکانات گوشی استفاده کنین: اگه شما تبلتی دارین که نسل 3G/4G رو پشتیبانی میکنه ممکنه این شانس رو داشته باشین که تبلت شما کار کنه. اگه دارین، بهتره از تبلت به جای گوشی در مسافرت استفاده کنین. فقط یه سیم کارت محلی کافیه تهیه کنین و از اسکایپ و تلگرام برای تماس و ارسال پیام استفاده کنین. می تونین از تبلت به عنوان هات اسپات برای اشتراک اینترنت با دوستاتون هم استفاده کنین.

گوشی یک بار مصرف تهیه کنین: اگه شما برای مدتی قراره تو کشور خارجی بمونین و کارتون با تماس و پیام و اینترنت راه میفته می تونین گوشی های ارزون یک بار مصرف تهیه کنین که به راحتی تو فروشگاه های موبایل فروشی پیدا میشن. درسته شاید گوشی بی ارزشی باشه ولی میتونین تو مسافرت های بعدی همراه خودتون بردارین. البته مزیتی هم داره. شما هیچوقت نگران نیستین اگه تو دستشویی بندازینش و یا گمش بکنین. اگه تا آخر سفر دووم آورد موقع ترک اون مقصد می تونین به کس دیگه ای بدینش.