از اوایل قرن هجدهم، زمانی که سبک معماری اروپایی بر معماری ترکی تأثیر گذاشت، پادشاهان عثمانی کاخ‌های زیبایی به سبک و معماری ترکی-اروپایی ساختند. از مهم‌ترین این کاخ‌ها می‌توان به کاخ‌های ییلدیز، بی‌لر بیی، چراغان و کاخ دولما باغچه اشاره کرد. کاخ دولما باغچه یکی از زیباترین و مجلل‌ترین کاخ‌های جهان است که در شهر استانبول ترکیه واقع شده است. این کاخ در سال ۱۸۴۳ به دستور سلطان عبدالمجید سوم ساخته شد و ساخت آن نیز ۱۳ سال به طول انجامید.
همانطور که گفتیم، معماری کاخ دولما باغچه ترکیبی از معماری ترکی و اروپایی است. نمای بیرونی کاخ با ستون‌های بلند و تزئینات طلاکاری شده تزئین شده است. در داخل کاخ نیز اتاق‌ها و سالن‌های مجللی با تزئینات خیره‌کننده و مجلل قرار دارند.
کاخ دولما باغچه دارای ۳ طبقه، ۲۸۶ اتاق و ۴۳ سالن است. از جمله سالن‌های مهم این کاخ می‌توان به سالن پذیرش، سالن موسیقی و سالن خواب سلطان اشاره کرد. سالن پذیرش کاخ دولما باغچه یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های پذیرش در جهان است. این سالن دارای ۵۶ ستون زیبا و بزرگ است و روشنایی آن توسط یک لوستر چهار و نیم تنی که هدیه ملکه انگلیس است، تأمین می‌شود.

بلیط اتوبوس تهران استانبول

اهمیت کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه از لحاظ تاریخی یکی از کاخ‌های مهم برای گذشته عثمانی و همچنین ترکیه می‌باشد. این کاخ در طول تاریخ شاهد وقایع مهمی از جمله امضای قرارداد بریتانیا و عثمانی در سال ۱۸۳۹، امضای قرارداد سالونیک در سال ۱۸۸۱ و مرگ مصطفی کمال آتاتورک در سال ۱۹۳۸ بوده است.

آدرس کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه در بخش اروپایی استانبول و در منطقه بشیکتاش، در کرانه شرقی تنگه بسفر قرار دارد. این کاخ از طریق وسیله‌های حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس، تاکسی، تراموا و مترو قابل دسترسی است.  آدرس دقیق کاخ دولما باغچه به شرح زیر است:
استانبول، ناحیه اروپایی بشیکتاش، محله ویشنزاده، خیابان دلما باغچه

سخن پایانی درباره کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ترکیه است که یادگاری از شکوه و جلال امپراتوری عثمانی می‌باشد. این کاخ امروزه تبدیل به یکی از جاهای دیدنی و گردشگری استانبول شده است و سالانه میلیون‌ها گردشگر از آن بازدید می‌کنند.