موقعیت جغرافیایی و تاریخی آنکارا

آنکارا که در گذشته اسم آن آنقره بوده، پایتخت و مرکز سیاسی ترکیه می باشد که در ناحیه مرکزی فلات آناتولی و همچنین مرکز این کشور قرار دارد. آنکارا به دلیل قرار گرفتن در مرکز آناتولی، قدمتی ۴۰۰۰ ساله دارد و بقایای هیتی ها، لیدی ها، پارس ها، یونانی ها و ... آنجا پیدا می شود. همچنین دومین شهر بزرگ ترکیه بعد از شهر استانبول است. جمعیت کشور آنکارا نسبت به استانبول  کمتر و در حدود 5 میلیون و 521 هزار نفر میباشد.

در حال حاضر شهر آنکارا به دو بخش قدیم و جدید تقسیم می شود؛ بخشی قدیمی  اولوس و بخش جدید ینی شهیر نام دارد. قسمت قدیمی شهر شامل ساختمان های قدیمی بسیاری است. کوچه های باریک و پر پیچ وخم هم نمایانگر بخش قدیمی شهر هستند. قسمت جدید شهر که امروزه اکثرا اطراف کیزیلای متمرکز می باشد، امکاناتی مشابه با شهرهای مدرن دارد. در این قسمت هتل ها، تئاترها، مراکز خرید، برج ها و آسمان خراش ها، ادارات دولتی و سفارتخانه ها قرار دارند.

موقعیت شهر در کشور

آنکارا مرکز حکومت ترکیه است و تمامی سفارتخانه های خارجی و بسیاری از نمایندگی های شرکت های بین المللی در این شهر قرار دارند. همچنین قرار گرفتن آنکارا در مرکز فلات آناتولی باعث شده، این شهر از لحاظ تجاری و صنعتی اهمیت بیشتری پیدا کند.

آنکارا شهر مهم و مدرنی است که بافت سنتی خودش را هم حفظ کرده و مردم بسیار مهربان و مهمان نوازی دارد که فرهنگشان،‌ همانند دیگر شهرهای ترکیه و شبیه به فرهنگ ایرانی‌هاست. سفر به این شهر زیبا می‌تواند کلی تجربه جدید و خوشایند را برایتان به ارمغان بیاورد.

از مهمترین تولیدات شهر انکارا، انگور است که  نقش مهمی در اقتصاد شهر ایفا می کند. گلابی این شهرهم شناخته شده است. عسل آنکارا هم به خاطر رنگ شفافی و خاصیت درمانی بسیار بالای آن معروف است.

آب و هوای آنکارا

آنکارا آب و هوای قاره‌ای دارد؛ در فصل زمستان به دلیل ارتفاع از سطح دریا، سرد و برفی و در فصل تابستان گرم و خشک است.

در فصل تابستان آب و هوای آنکارا به دلیل شرجی نبودن، از دیگر شهرهای ساحلی ترکیه خنک تر و مطبوع تر است که البته احتمال خنک شدن هوا در بعضی وقت ها وجود دارد.

معمولا در فصول بهار و پاییز هوا ملایم تر است، و نزدیک به اواخر پاییز سردتر میشود. باران نیز در این فصل ها بیشتر میبارد، اما معمولا چندان شدید نیست که نگران خیس شدنتان باشید..

ماه های اردیبهشت و خرداد و شهریور تا اواخر مهر ماه بهترین زمان برای سفر به آنکارا میباشد.

سیستم حمل و نقل آنکارا

سیستم تاکسی در انکارا

تاکسی های این شهر تماما به رنگ زرد هستند و محاسبه نرخ کرایه آن ها با استفاده از تاکسی متر انجام می گیرد. نرخ ورودیه تاکسی حدود ۲ دلار می باشد و پس از طی مسیر ۱۰ کیلومتری حدود ۲۰ الی ۳۰ دلار با توجه به وضعیت ترافیک باید پرداخت شود. این تاکسی ها فقط به صورت دربستی مسافر سوار می کنند.

سیستم اتوبوس در انکارا

اتوبوس ‌ها معمولا قیمت مناسب تری دارند، گرچه به هنگام ساعات شلوغ ازدحام بالایی دارند و باعث آزردگی و ناراحتی میشوند. در کل دو نوع اتوبوس در کل شهر آنکارا سرویس میدهند. یکی از آنها توسط شهرداری اداره میشود که به آنها بلدیه اتوبوسی گفته میشود. این اتوبوس‌ ها به رنگ قرمز یا  آبی با نوارهای سرمه‌ ای هستند. برای سفر با این اتوبوس ‌ها حتما بلیط الکترونیکی تهیه کنید که با مناسبترین آنها ۵ بار امکان سفر وجود دارد.

نوع دوم اتوبوس‌ ها متعلق به شرکت خصوصی هالک است که به رنگ ‌های سبز یا آبی هستند. در این اتوبوس ‌ها بلیط گرفته نمی شود و پرداخت به صورت نقدی میباشد.

سیستم قطار در انکارا

ایستگاه قطار مرکزی آنکارا با اسم اختصاری به زبان ترکی ( TCDD ) قسمت های غربی و شرقی کشور را به هم یکدیگر وصل میکنند. این ایستگاه با تردد بیشتر از 181 قطار در یک روز , پرتردد ترین ایستگاه در ترکیه محسوب میشود.

سیستم مترو در انکارا

این شهر در حال حاضر شامل دو خط مترو به نام متروی آنکارا و آنکارای می باشد و یک سیستم خط ریلی برون شهری هم دارد. نقشه ایستگاه ‌ها و کارت مترورا می‌ توانید از همه ایستگاه ‌ها تهیه کنید. ساعات کار مترو نیز از ۶ صبح تا ۱۲ نیمه شب می باشد. خط اول مترو از باتی‌کنت شروع  شده و به سوی کیزیل آی می‌ رود. آنکارای از ASTI یا همان ترمینال اتوبوس های بین‌ شهری شروع شده و به سوی غرب میرود و بعد عبور از کیزیلای به پایان می‌رسد.

دولموش

دولموش از سری سرویس های ویژه ای است که فقط در ترکیه وجود دارد. دولموش‌ها در واقع ون های خطی هستند. مسافر دولموش بر اساس مسافتی که طی میکند، کرایه پرداخت میکند و در هر ایستگاه و مکانی که بخواهد میتواند پیاده شود. قیمت ‌ها نیز توسط شهرداری تنظیم می شود و کرایه ها نسبتا مناسبتر می باشند. دولموش ‌ها معمولا تابلویی پایین یا بالای پنجره راست دارند که مسیر معمول رو مشخص می کنند. قیمت ‌ها نیز در جایی معرض دید، نصب می شود.

قطار بین ‌شهری

در آنکارا قطار بین ‌شهری هم وجود دارد که از سینجان، محله ای در غرب شهر، به کایاش، ناحیه‌ای در شرق آنکارا میرود. قطارهای برون ‌شهری ضمن اینکه در مواقع ترافیک گزینه خوبی محسوب می شوند، برای طی کردن مسافت های طولانی هم مناسب هستند. در عین حال ممکن است به شدت شلوغ، کثیف و نامطبوع باشند. بلیطشان را نیز باید از ایستگاه تهیه کنید.

مراکز خرید آنکارا

آنکارا یکی از مراکز تجاری مهم و فرهنگی ترکیه است. خرید در شهر آنکارا بسیار جالب و هیجان‌ انگیز میباشد و بدون شک خرید شما بیشتر از یک روز طول  خواهد کشید. یکی از دلایلی که مردم زیاد برای خرید به آنکارا سفر می کنند، وجود تنوع زیاد در محصولات است. یعنی از میوه و خشکبار گرفته تا برند‌های معروف دنیا را در فروشگاه ها می توانید پیدا کنید.

خیابان چیکریکچیلار

اینجا یکی از جاذبه های توریستی در این شهر است. اگه به بازارهای قدیمی علاقه مند هستید و یا قصد آشنایی با فرهنگ مردم ترکیه را دارید، حتما به منطقه چیکریکچیلار یوکوشو سری بزنید. در این منطقه خیابانی به نام مسگران (باکیرجیلار چارشیسی) محبوبیت خاصی دارد و بسیاری از اشیای جالب قدیمی و جدید را علاوه بر اشیای مسی میتوانید پیدا کنید. اینجا یکی از اصلی‌ترین مراکز خرید در آنکارا محسوب میشود و به دلیل وجود مغازه‌هایی که اجناس سنتی مثل فرش‌های دستباف، زیور‌الات چرمی و بسیاری وسایل دیگر را با قیمتی بسیار مناسب به فروش میرسانند، بین گردشگران و توریست ها بسیار محبوب است.

مراکز خرید آنکارا

مرکز خرید گالریا جزو مرکز خریدهای قدیم آنکاراست. دارای رستوران ها و کافی شاپ های متنوعی است. مرکز خرید فروم نیز مرکز خریدی 2طبقه میباشد و شامل 149 تا مغازه است. همچنین در سینمای این مرکز میتوانید به تماشای فیلم نیز بنشینید. ساعات کاری مرکز خرید گالریا از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب است.

 یکی از بهترین مراکز خرید انکارا، مرکز خرید آرمادا آنکاراست که تعداد مغازه ها هم به 250 فروشگاه میرسد. از دیگر شیک ترین مراکز خرید انکارا اوت لیت اپتیموم است که معروف ترین برندهای پوشاک دنیا در آن شعبه دارند. در برج آتاکوله آنکارا که یکی از مکان های دیدنی آنکارا ست هم چندین مرکزخرید وجود داد.

مرکز خرید کیزیلای آنکارا

منطقه کیزیلای از معروفترین مراکز خرید آنکارا به شمار می آید که خیلی از گردشگرها برای خرید آنجا را انتخاب می کنند. البته این منطقه از نظر توریست ها جذابیت های دیگری نیز دارد و به قول خودشان دراین منطقه به راحتی میتوان با مردم ترکیه آشنا شد. مرکز خرید کیزیلای آنکارا در مرکز شهر آنکارا و چهارراهی به همین اسم (کیزیلای) واقع شده است. این منطقه حسابی شلوغ و پر رفت و آمد است. فروشگاه ها و مغازه های کیزیلای با اجناس رنگارنگ و متنوع نظر همه را به خود جلب میکنند.

غذاها و رستوران های آنکارا

غذاهای اصیل ترکی، طعم و مزه دلچسبی دارند و این برای هر گردشگری لذت بخش است. به خصوص برای ایرانی ها که معمولا طعم و مزه غذاهای ترکی با ذائقه شان سازگار است. البته علاوه بر غذاهای ترکی، خوراک های دریایی و بین المللی هم در رستوران های آنکارا میتوانید میل کنید.

بورک ترکیه، کوفته ترکی، کباب ترکی آنکارا، گوزلمه چند مورد از غذاهای معروف و مخصوص ترکیه هستند که میتوانید به هنگام سفر میل کنید.

جاذبه های دیدنی آنکارا

مقبره آتاترک

این مقبره روی یک تپه خیره کننده در بخش آنتیپ و در سال 1944 بنا شده و سال 1953 کامل شده است. معماری این مقبره  هم جوشی شگفت انگیز بین ایده های معماری باستانی و مدرن است و به عنوان یک دستاورد معماری مدرن ترکیه بدون رقیب باقی مانده است. توجه کنید که در همه ی نقاط محوطه ی این بنا سربازها، حضور دارند و امکان دارد که به شما سخت بگیرند، مخصوصا هنگام تعویض شیفت. این مکان همه روزه و موزه هر روز غیر از روزهای دوشنبه باز می باشد.

معبد آگوستوس و روم آنکارا

این معبد بعد از فتح آناتولی مرکزی به وسیله امپراتوری روم، قبل از میلاد بنا شده است. این مکان در ناحیه یولوس و مجاور با مسجد حاجی بایرام میباشد.

قلعه آنکارا

این قلعه درواقع نماد شهر آنکاراست که روی تپه ای به ارتفاع 978 متر در منطقه یولوس ساخته شده و شاید به دستور میداس پادشاه آنکارا در دوران هیتایتی ها ساخته شده باشد که ابتدا به عنوان پادگان احداث و بعدها توسط رومی ها و گلاتین ها تکمیل شده است.

موزه هوانوردی آنکارا

این موزه در شهرآنکارا و ناتیمسگوت قرار گرفته است. در این موزه چندین مدل کوچک و بزرگ از هواپیما و عکس های  بی نظیر بزرگ هوایی وجود دارد.

موزه رادیو و تلویزیون ترکیه در آنکارا

در این موزه آثاری به نمایش گذاشته شده که به دوره های اولیه ی فعالیت رادیو در ترکیه مربوط میباشد. این موزه  روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه از 11 صبح تا ساعت 15 برای عموم باز است.

 آنکاپارک

این پارک  که بزرگ ترین شهر بازی آنکارا نیز می باشد، 1217 اسباب بازی دارد و بزرگ ترین باغ وحش خاورمیانه هم به زودی  قرار است در آن افتتاح شود، که مجهز به بیمارستان حیوانات می باشد.

اقامت در آنکارا

در آنکارا انواع هتل ها با ستاره های مختلف را میتوانید پیدا کنید.

هتل های 5 ستاره آنکارا

کراون پلازا (از سفارت دور میباشد ولی به مرکز خرید آنکامال و ایستگاه مترو نزدیک است).

آنکارا هیلتون در کاواکلیدره (نزدیک سفارت آمریکا)، گرند ریکسوس

هتل های 4 ستاره آنکارا

آنکارا هیلتون واقع در نزدیکی کیزیلای، ایوب اوغلو، دیوان، رمادا، هاستون

توصیه های سفر:

  • حدالامکان از تاکسی ها استفاده کنید.
  • از رفت و آمد در مناطق آرام، که تردد زیادی در آن وجود ندارد، خودداری کنید.
  • طبقه ی آخر مراکز خرید مجهز به فود کرت هست که بعد از خرید خود میتوانید به آنجا رفته و غذای خود را آنجا سرو کنید. در فود کرت ها هم غذاهای ترکی و هم برندهای خارجی مثل KFC،Burger King، Mac Donalds، Dominos و... وجود دار که طبق ذائقه ی خود میتوانید استفاده کنید.
  • کافی شاپ - رستوران های زنجیره ای نیز به اسم Simt Sarayi  وجود دارد که با کیفیتی بسیار مناسب، غذا های بسیار با کیفیتی را عرضه میکنند.