هزینه عوارض خروج از کشور در سال ۹۶ برای سفر به کربلا

ازجمله مدارک لازم برای سفر زمینی به کربلا علاوه بر پاسپورت و بلیط و غیره، نیاز به تسویه عوارض خروج از مرز نیز هست. افرادی که پاسپورت ایران دارند و قصد سفر زمینی به کربلا و عراق را دارند، باید برای تردد از مرزهای کشور عوارض پرداخت نمایند. به دو روش امکان پرداخت عوارض وجود دارد:

 پرداخت وجه در مرز عراق و واریز مبلغ قبل از سفر درشعب بانک ملّی.

پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از ازدحام و معطلی در مرز؛ قبل از سفر، عوارض خروج سفر اربعین را به حساب ۲۱۱۰۱۰۰۲۵۰۰۰۹ نزد بانک ملّی ایران به نام اداره کل امور مالیاتی پرداخت کرده (پرداخت الکترونیکی عوارض مرز، فعلا فقط برای مسافران عازم از فرودگاه بین المللی امام خمینی مقدور است) و فیش واریزی را به هنگام خروج از کشور (درمرز عراق) حتما به همراه سایر مدارک (پاسپورت و بلیط و ویزای عراق و غیره ) به همراه داشته باشند.

برای سفر زمینی به کربلا مبلغ ۱۲۵۰۰۰ ریال و سفر هوایی به کربلا مبلغ  ۳۷۵۰۰۰ ریال به حساب ۲۱۱۰۱۰۰۲۵۰۰۰۹ نزد بانک ملّی ایران به نام اداره کل امور مالیاتی پرداخت کرده و فیش واریزی را به هنگام خروج از کشور حتما به همراه سایر مدارک به همراه داشته باشید.

نکات مهم در پرداخت عوارض سفر به عراق- کربلا

*هر فردی که دارای پاسپورت معتبر ایران است باید به صورت جداگانه عوارض پرداخت کند.(بدون توجه به میزان سن شخص). برای افرادی که به صورتِ همراه در پاسپورت هستند نیاز به پرداخت عوارض نیست.

*رسید پرداخت وجه عوارض تا زمانی که استفاده نشده باشد معتبر است.

*برای برگشت به ایران نیازی به پرداخت عوارض نیست.

*امکان پرداخت اینترنتی عوارض مرزی وجود دارد. پس از تکمیل پرداخت حتما کد پیگیری و رمز را چاپ نموده و در مرز ارائه دهید (نیازی به تایید بانک در پرداخت غیر حضوری وجه نیست).

* ترجیحا برای هر فرد جداگانه عوارض پرداخت کنید تا در روند بازرسی در مرز، مشکلی به وجود نیاید و سریع‌تر وارد کشور عراق شوید.

*افراد معاف از پرداخت عوارض مرزی عبارتند از: دارندگان گذرنامه های سیاسی و خدمت، خدمه وسایل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور (دارندگان اجازه خروج دانشجویی)، بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می گردند، دارندگان پروانه گذر مرزی و جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می شوند، همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور دارای کارنامه شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی.

هزینه‌های تردد بین شهرهای زیارتی عراق

لازم به ذکر است این هزینه ها با توجه به تجربه سال‌های گذشته نوشته شده است و ممکن است به علت ازدحام جمعیت و افزایش تقاضا هزینه ایاب و ذهاب به/از مرز تفاوت کند. هزینه بازگشت از مرز دو برابر هزینه رفت می باشد.

هزینه‌ی تاکسی از پارکینگ نجف تا حرم حدود ۱۵۰۰ دینار است. مسیرهای مستقیم و کوتاه حدود ۳ دینار است. هزینه‌ی رفت و آمد در شهر نجف و با تاکسی را می‌توان حدود ۷ هزار تومان تخمین زد. هر دینار عراق حدود30 ریال ایران است.

شرکت واحد اتوبوسرانی ایران همه ساله برای ایام اربعین، بالغ بر ۸۰۰ دستگاه اتوبوس را در مرزهای ایران و عراق مستقر می‌کند که زائران را تا سه راهی کوت، جابجا کنند؛ اما اتوبوس‌هایی که از مرز مسافران را به مقصد می‌رسانند بر اساس مسیر، کرایه خود را دریافت می‌کنند مثلا حداقل هزینه کرایه جابه‌جایی از مهران تا کربلا در سال ۹۴ نفری ۳۰ هزار تومان بود.

با توجه به این که در ایام اربعین ازدحام جمعیت بسیار بالاست، وضعیت هزینه های حمل و نقل شدیداً تغییر می‌کند.  مثلا اگر در حالت طبیعی دربست گرفتن یک ماشین برای جابجایی بین نجف و کربلا  در سال ۹۴ حداقل ۶۰ هزار تومان هزینه دربرداشت، ولی در شرایط ازدحام، راننده‌های عراقی شاید با گرفتن ۲۰۰ هزار تومان راضی شوند زائران را از نجف به کربلا ببرند! به همین دلیل سیستم انبوه‌بر نیز طراحی شده تا زائران را از منطقه کوت تا مناطق شوملی و حلّه جا به جا کند.

لیست قیمت های مصوب ناوگان حمل و نقل شهرهای زیارتی عراق از مرز مهران، برای هرنفر در سال ۱۳۹۴ به شرح زیر است:

ردیف

نوع وسیله نقلیه

مقصد

قیمت به

تومان ایران

قیمت به

دینار عراق

1

اتوبوس

نجف

30000

10000

2

مینی‌بوس

نجف

45000

15000

3

اتوبوس

کربلا

30000

10000

4

مینی‌بوس

کربلا

45000

15000

5

اتوبوس

کاظمین

30000

10000

6

مینی‌بوس

کاظمین

45000

15000

7

اتوبوس

سامرا

60000

20000

 

رانندگان عراقی کرایه تاکسی مسیر مرز ایران تا کربلا را از 150 هزار تومان تا 250 هزار تومان اعلام کرده‌اند.

هزینه اقامت در عراق (شهرهای کربلا و نجف)

به طور کلی نرخ هتل های کربلا ۴۰ تا ۱۰۰ دلار به ازای هر نفر است. ولی در ایام اربعین قیمت اقامت در هتل‌های کربلا به بیش از ۲۰۰ دلار می‌رسد، یعنی اگر جای خالی در این هتل‌ها پیدا شود، باید شبی بیشتر از ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کرد.

هزینه های غذا در عراق (شهرهای زیارتی کربلا و نجف)

قیمت متوسط هر وعده‌ی غذایی در کربلا برای هر نفر حدود ۲۰ هزار تومان است. البته در زمان اربعین در جای جای شهر های زیارتی، مردم عراق در حال پخش نذری هستند. برای احتیاط همراه با خود چند خوراکی ساده به همراه داشته باشید.

سوغات کربلا

آوردن سوغاتی از کشورهای که به آن سفر می‌کنیم از جمله عادات ما ایرانی ها است. توجه داشته باشید که هنگام خرید سوغات از کربلا به قیمت‌ها توجه کنید!

بیشتر زائران کربلا مهر تربت، تسبیح تربت ، خاک سرزمین کربلا و چادر های مشکلی و غیره را با خود سوغات می‌آورند.

بازارهایی که در کربلا وجود دارند دارای تنوع محصول بیشتری نسبت به بازارهای نجف هستند پس توصیه می شود از بازار کربلا خرید کنید.

نکته: توجه کنید که قیمت اجناس در عراق دارای نرخ بالاتری نسبت به ایران هستند پس نیازی نیست حتما از عراق جنس خریداری کنید، می‌توانید از ایران سوغات بخرید.

در بازارهای کربلا و نجف می‌توانید با پول رایج خودمان نیز خرید کنید.

هزینه های تماس و سیم کارت در عراق

در ایام اربعین برای هر دقیقه مکالمه از خطوط ثابت ایران با زائرین کربلا در سال قبل هزینه 550 تومان در نظر گرفته شده بود که اکثر زائران کربلا استفاده از خطوط تلفن همراه را ترجیح می‌دهند.

با توجه به ضعف زیر ساخت‌های مخابراتی عراق در ایام پر ازدحام سال همچون محرم و اربعین عملا امکان رومینگ اپراتورهای تلفن همراه ایران از بین می‌رود و به ناچار زائران مجبور به تهیه سیم کارت‌های عراقی هستند تا بتوانند علاوه بر تماس تلفنی از امکانات اینترنت این خطوط نیز استفاده کنند پس سیم کارت و گوشی تلفن همراه را نزد خود داشته باشید و در صورت نیاز، سیم کارت‌ اعتباریِ عراق تهیه نمایید.

تعرفه تماس از سیم‌کارت‌های ایرانی به کشور عراق و بلعکس، در سال 95 به دقیقه ای ۵۵۰ تومان رسیده بود. متوسط قیمت هر گیگ اینترنت موبایل در ایران حدود پنج هزار تومان معادل ۲ دلار است، اما تعرفه اینترنت موبایل سیم‌کارت‌های عراقی نسبت به ایران بالاتر است.  

 قیمت سیم کارت‌های زائر در عراق بین 15 تا 20 هزار تومان است و با پاسپورت به راحتی می‌توان آن را از باجه های فروش سیم‌کارت یا سایر مغازه‌ها در مرز یا شهرهای مختلف تهیه کرد. این سیم کارت‌ها اعتباری هستند و پس از استفاده اگر بیش از یک ماه خاموش باشند دیگر قابل استفاده نخواهند بود. برندهای سیم‌کارت موجود در عراق  zain,korek, asiacellهستند. برای شارژ این سیم‌کارت‌ها می‌توانید، به فروشگاه ها مراجعه کرده و شارژِ سیم‌کارتِ اپراتورِ خریداری شده را تهیه کنید. (بر روی کارت شارژ هر اپراتور، نحوه شارژکردن سیم‌کارت نوشته شده است.)

توصیه‌هایی برای صرفه جویی در هزینه‌های سفر کربلا

در سفر زیارتی کربلا وقت خود را در بازارها تلف نکرده و برای عزیزانتان به‌عنوان سوغاتی مهر، تسبیحِ تربتِ کربلا و پارچه‌ی سبز متبرک، به یادگار بیاورید چون در حقیقت سوغاتی اصلی این شهر ها همین اشیا متبرک و معنوی است؛ با حذف خرید کالاهای نامرغوبِ چینی و غیره، هزینه‌های سفر خود را پایین بیاورید.

هزینه سفر اتوبوسی به کربلا

سفر724 جهت رفاه حال شما، سامانه اطلاع رسانی و پیش ثبت نام بلیط اتوبوس اربعین را جهت خرید بلیط اربعین راه اندازی کرده است تا:

*چنانچه هنوز سرویسی برای شهر شما باز نشده بود: اطلاعات خود را در سامانه پیش ثبت نام خرید بلیط اتوبوس اربعین وارد کنید، تا به محض باز شدن سرویس ها، از طرف تیم سفر724 اطلاع رسانی شوید. شرکت های مسافربری نیز همزمان با باز شدن سرویس هایشان به لیست مورد نظر اضافه خواهند شد. 

**در صورتی که ظرفیت سرویس مورد نظرتان تکمیل شده بود:  اطلاعات خود را در سامانه پیش ثبت نام خرید لیط اتوبوس اربعین وارد کنید، در صورت ایجاد ظرفیت جدید، توسط سامانه سفر724، از طریق پیامک اطلاع رسانی شوید.  

پیش فروش اینترنتی بلیط اتوبوس اربعین نیز در سامانه سفر724 اغاز شده است. لطفا با توجه به محدود بودن سرویس ها، در اسرع وقت نسبت به خرید بلیط اتوبوس اربعین اقدام کنید. 

ورود به صفحه پیش فروش اینترنتی بلیط اتوبوس

safar724.com