عمارت شهرداری تبریز، یا به عبارتی برج ساعت تبریز، از نمادهای تاریخی و فرهنگی این شهر و یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها بین جاهای دیدنی تبریز در بین گردشگران  است. این ساختمان در سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ هجری شمسی، با نظارت مهندسان آلمانی و با ریاست حاج ارفع الملک جلیلی، شهردار تبریز در آن دوران، احداث شده است. 
کاخ شهرداری تبریز را باید محصول مشترک ایران و آلمان دانست؛ چرا که این بنا با نظارت و مشاوره مهندسان آلمانی ساخته شده و بسیار شبیه به بناهای آلمان قبل از جنگ جهانی است. سن این عمارت حدوداً ۸۰ سال است و در میدان ساعت تبریز، که مکانی نام آشنا نیز است، واقع شده است. 
از طرفی این عمارت در نزدیکی چند بازار معروف تبریز از جمله بازار بزرگ سرپوشیده تبریز، بازار تربیت و شهناز واقع شده و همین امر نیز منجر شده است تا گردشگرانی که به تبریز می‌آیند، در هنگام گشت و گذار در تبریز، از این مکان تاریخی نیز دیدن کنند. عمارت شهرداری همچنین مکانی بسیار مناسب برای عاشقان عکاسی است و این عمات را می‌توان جز مکان‌های مناسب برای عکاسی در تبریز معرفی کرد. 

آشنایی با عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری تبریز در سال ۱۳۱۴ شمسی در محل گورستان متروک و مخروبه کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی در زمان ریاست شهرداری حاج ارفع‌الملک جلیلی بنا گردید. این ساختمان دارای یک برج ساعت چهار صفحه‌ای است که با طنین موزون زنگ‌هایش هر ۶۰ دقیقه یک بار یعنی یک ساعت، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می‌رساند.
کاخ شهرداری تبریز از نظر معماری نیز بسیار جذاب است. این ساختمان دارای مساحتی نزدیک به ۹،۶۰۰ متر مربع و زیربنایی حدود ۶٬۵۰۰ متر مربع است. برج ساعت بلند این ساختمان به ارتفاع ۳۰ متر با زیبایی‌های خاصی طراحی شده و با زنگ‌های ملایم خود، به شهروندان تبریز ساعت‌های روز را اعلام می‌کند. 
نمای بیرونی کاخ شهرداری و برج ساعت تبریز از سنگ تراشیده شده و نقوشی که به شکل یک عقاب در حال پرواز تزئین شده است که این نقوش از ساختمان‌های کلاسیک آلمانی قبل از جنگ جهانی دوم الگوبرداری شده اند.

آدرس شهرداری و برج ساعت تبریز

کاخ شهرداری در قلب شهر تبریز، یعنی میدان ساعت واقع شده است و به عنوان ساختمان شهرداری تبریز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای دسترسی به این بنای تاریخی و باشکوه می‌توانید به راحتی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. علاوه بر ماشین شخصی و تاکسی‌های درون شهری، می‌توانید از مترو تبریز و بی ار تی(BRT) نیز برای دسترسی به عمارت شهرداری استفاده کنید.  
برای رفتن به عمارت شهرداری با مترو تبریز، باید پس از اینکه در هر کجای شهر سوار مترو شدید، در ایستگاه میدان ساعت پیاده شده و پس از بیرون آمدن از ایستگاه مترو، عمارت شهرداری و برج ساعت تبریز را در مقابل خود خواهید دید. راحت‌ترین راه برای رفتن به کاخ شهرداری، مترو است.

البته برای استفاده از بی ار تی نیز باید در ایستگاه بازار تربیت پیاده شده و چند قدمی را به سمت میدان ساعت پیاده بیایید تا به این عمارت برسید. پس از مترو، BRT آسان‌ترین راه است. همچنین این بنای تاریخی در مجاورت بازار بزرگ تبریز و بازار تربیت قرار دارد و به راحتی نیز قابل دسترسی است.

امروزه از کاخ شهرداری چه استفاده ای می شود؟

این بنا در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در این روزگار به عنوان موزه شهر و دفتر اصلی شهرداری تبریز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بنا در وسط شهر تبریز و در میدانی موسوم به میدان ساعت واقع شده و در حال حاضر تمام امور عمرانی شهر و امور اداری شهرداری تبریز در این تالار و عمارت متمرکز است. همچنین، برخی از افراد مشهور و مقامات شهری و ملی نیز در این بنا ملاقات‌های رسمی خود را برگزار می‌کنند. 

سخن پایانی

گردشگرانی که از شهرهای دیگر به تبریز آمده‌اند، پس از بازدید از عمارت شهرداری می‌توانند از خانه‌های تاریخی تبریز مانند خانه بهنام، خانه استاد شهریار و ... دیدن کنند. فاصله بین برج ساعت و عمارت شهرداری تبریز با این خانه‌ها در حدود چند کوچه است و تمامی آن‌ها نزدیک بهم هستند. یعنی شما پس از اینکه خودتان را به میدان ساعت رساندید می‌توانید از نصف مکان‌های تاریخی تبریز دیدن کنید.