پایتخت کشور گرجستان یعنی تفلیس، به دلیل نزدیکی جغرافیایی و هزینه‌های سفر پایینی که  دارد، تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در بین ایرانیان شده است. در چند سال اخیر شهر تفلیس جایگاه ویژه‌ای را در زمینه گردشگری به خود اختصاص داده است؛ چرا که در حین حرکت به سمت سبک مدرن، همچنان سبک قدیمی و سنتی خود را نیز حفظ کرده است. اگر قصد دارید یک مسافرت خارج از کشور و کم هزینه را در برنامه خود قرار داده و چندین فرهنگ و تمدن را در یک شهر تجربه کنید، سفر به تفلیس با اتوبوس بهترین گزینه برایتان خواهد بود.
در بین روش‌های مختلف سفر به تفلیس، سفر اتوبوسی کم هزینه‌تر از بقیه است. بر خلاف مسیر هوایی که پرواز مستقیمی از تهران به تفلیس وجود ندارد، شما می‌توانید بلیط اتوبوس تهران به تفلیس را به صورت مستقیم خریداری کنید. برای آشنایی شما با تمام جنبه‌های خوب و بد سفر زمینی با اتوبوس به تفلیس، در ادامه به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم؛ پس برای داشتن سفری راحت به تفلیس با ما همراه باشید.

بررسی سفر به تفلیس با اتوبوس

گرجستان یکی از کشورهای نزدیک به ایران بوده و گردشگران زیادی را از نقاط مختلف ایران به خود جذب کرده است. این نزدیکی نسبی منجر شده است تا راه‌های مختلفی برای سفر به این کشور فراهم باشد. برخی از افراد برای تجربه ماجراجویی‌های تازه در دل جاده‌ها، برخی دیگر برای کاهش هزینه‌های سفر خارجی خود و بعضی از آن‌ها نیز به دلیل ترس از هواپیما سفر زمینی به تفلیس را انتخاب می‌کنند.
البته سفر زمینی به شهر تفلیس با ماشین شخصی نیز امکان‌پذیر است اما در این بین اتوبوس می‌تواند گزینه بهتری نسبت به ماشین شخصی باشد؛ چرا که سفر به کشورهای خارجی با ماشین شخصی مشکلات و مسائل مختلفی را با خود به همراه دارد. کاپوتاژ، پایین آمدن اصطحلاک ماشین، خستگی ناشی از رانندگی، گواهینامه بین المللی، بیمه ماشین و ... از جمله مسائلی هستند که هنگام سفر خارجی با ماشین شخصی با آن‌ها روبرو خواهید شد. ‌اما هنگام سفر با اتوبوس خبری از این قبیل دغدغه‌ها و دل ‌مشغولی نیست.
با توجه به مطالب گفته شده و دردسرهای کم سفر اتوبوسی به تفلیس، در این مطلب تمرکز ما بر روی چگونگی سفر زمینی به تفلیس با اتوبوس خواهد بود. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
 

آیا سفر به تفلیس با اتوبوس نیاز به ویزا دارد؟

پیش از آغاز سفر خود بهتر است بدانید که برای سفر به تفلیس با اتوبوس، نیازی به اخذ ویزا نیست. شما می‌توانید تنها با در دست داشتن گذرنامه (پاسپورت) معتبر به راحتی از مرز زمینی ایران و کشور واسط (ترکیه، آذربایجان، ارمنستان) خارج شده و وارد کشور گرجستان شوید. همچنین می‌توانید با مطالعه مطلب مدارک و شرایط سفر زمینی به کشور گرجستان اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.
 البته به خاطر داشته باشید که برای خروج از کشور باید حداقل ۶ ماه از تاریخ انقضای گذرنامه شما باقی مانده باشد؛ در غیر این صورت اجازه خروج از کشور برای شما صادر نخواهد شد. دانستن اطلاعات لازم درباره شرایط خروج از کشور و ورود به کشور مقصد می‌تواند منجر به داشتن خاطرات خوشی در ذهنتان شود.

بررسی سفر به تفلیس از راه های زمینی

برای رفتن به تفلیس با اتوبوس شما می‌توانید با تهیه بلیط اتوبوس تهران تفلیس، مسیر مستقیم و جاده‌ای را تا رسیدن به مقصد طی کنید و در راه خود از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید. البته همانطور که قبلا نیز گفتیم، ایران با کشور گرجستان هیچ گونه مرز مشترکی ندارد و برای رسیدن به تفلیس باید یکی از 3 کشور ترکیه، ارمنستان و آذربایجان را انتخاب کنید. یکی از مزیت‌های سفر اتوبوسی به تفلیس این است که شما می‌توانید با توقف در مسیر برای استراحت، از جاذبه‌های گردشگری و منظره‌های زیبا دیدن کنید.
اگر مسئله اینکه در مسیر خود برای رفتن به تفلیس از کدام کشور همسایه عبور کنید برایتان مهم است، باید قبل از تهیه بلیط اتوبوس با شرکت مسافربری ارائه دهنده سرویس تماس گرفته و اطلاعات لازم را در این باره بدست آورید. 
هنگامی که اتوبوس شما از کشور ترکیه برای سفر به تفلیس عبور می‌کند، باید یکی از مرزهای بازرگان و یا رازی را انتخاب کند. سپس بعد از عبور از مرز مشترک ایران و ترکیه، برای رسیدن به تفلیس شما باید عازم مرز ترکیه و گرجستان یعنی واله شوید.
یکی از مسیرهای زیبا و به یادماندنی برای سفر به تفلیس، عبور از کشور آذربایجان است؛ چرا که مسیر طی شده تا مرز ایران و آذربایجان یعنی مرز آستارا در استان گیلان، طبیعت زیبایی داشته و مسافران می‌توانند لحظات خوشی را در اتوبوس سپری کنند. البته مرز بیله سوار در نزدیکی اردبیل نیز برای رفتن به آذربایجان مناسب است. پس از آنکه از مرز ایران و آذربایجان عبور کرده و خودتان را به کشور آذربایجان رساندید، اکنون باید به مرز پل قرمز رفته و از آنجا وارد کشور گرجستان شوید.
سومین و آخرین مسیری که برای رفتن به تفلیس می‌توانید آن را انتخاب کنید، مسیر کشور ارمنستان است. البته بهتر است بدانید مسیری که تا مرز ایران و ارمنستان طی خواهید کرد، یک مسیر پر پیچ و خم کوهستانی است که رانندگی در آن کمی خطرناک می‌باشد. در نهایت پس از رسیدن به کشور ارمنستان باید از مرز ارمنستان و گرجستان یعنی ساداخلو راهی شهر تفلیس شوید. 
 

هزینه های سفر زمینی به تفلیس با اتوبوس

معمولاً اغلب افراد پس از تصمیم گرفتن برای رفتن به مسافرت، به محاسبه هزینه‌های ناشی از آن می‌پردازند. در بین روش‌های مختلف مسافرت به کشورهای خارجی نزدیک به ایران، کم هزینه‌ترین آن‌ها اتوبوس می‌باشد؛ سفر زمینی به تفلیس با اتوبوس نیز نسبت به سفر هوایی هزینه‌های کمتری دارد. در اینجا سعی داریم تمامی هزینه‌هایی که شما برای رفتن به تفلیس با اتوبوس باید در نظر بگیرید را بررسی کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

هزینه ویزا و عوارض خروج

همانطور که قبلاً نیز گفتیم، رفتن به کشور گرجستان نیازی به ویزا نداشته و شما تنها با داشتن پاسپورت معتبر می‌توانید وارد این کشور شوید. در نتیجه نیز برای رفتن به تفلیس نیازی به پرداخت هزینه برای ویزا ندارید. البته عدم نیاز به ویزا ربطی به عوارض خروج نداشته و شما موظف به پرداخت آن هستید. هزینه عوارض خروج از کشور هر ساله توسط هیئت دولت مطرح و بعد از آن توسط مجلس تصویب می‌شود. 
در سال 1401، عوارض خروج از کشور برای مسافر عادی برای اولین بار 400، برای دومین بار خروج از کشور 600 و برای سومین بار 800 هزار تومان می‌باشد. البته این ارقام ممکن است تا حدودی کم و یا زیاد شوند پس برای راحتی خود همواره مبلغ زیادی به همراه داشته باشید.

هزینه بلیط اتوبوس تهران تفلیس

اتوبوس ارزان‌ترین و راحت‌رین روش مسافرت به کشورهای خارجی نزدیک به ایران است. هزینه بلیط اتوبوس تهران به تفلیس را می‌توانید به صورت آنلاین از طریق سایت سفر 724 مشاهده کنید. توجه داشته باشید که ممکن است قیمت‌ها همواره ثابت نباشند؛ پس بهتر است تا همواره به صورت آنلاین از قیمت‌ها اطلاع پیدا کنید.

هزینه هتل

یکی از کارهای ضروری که باید قبل از رفتن به تفلیس آن را انجام دهید، رزرو هتل است. هزینه رزرو هتل در تفلیس کاملاً به خودتان بستگی دارد. چرا که شما می‌توانید متناسب با میزان بودجه مورد نظر خود هتل سه ستاره تا پنج ستاره رزرو کنید.

هزینه غذا

با توجه به اینکه واحد پول تفلیس لاری گرجی است و نسبت به ریال ایران ارزش بالاتری دارد، پس هزینه‌های خرج شده در این شهر مانند غذا ممکن است زیاد شود. تفلیس غذاهای سنتی بسیار خوشمزه‌ای از جمله خاچاپوری آجارولی، خینکالی، کباب متسوادی، آجاپساندالی و ... دارد که مطمئناً هر مسافری دوست دارد تمامی آن‌ها را تست کند. پس همواره سعی کنید تا مقدار پول اضافی برای هزینه غذا به همراه خود داشته باشید.

هزینه تفریحات و خرید

مطمئناً هر مسافری که به تفلیس می‌رود، به دنبال گشت و گذار در مکان‌های تفریحی این شهر است. پس حتماً هزینه‌های مورد نیاز برای تفریح را مد نظر قرار دهید. علاوه بر تفریح، خرید کردن و سوغاتی گرفتن از موارد مهم در هر سفر بوده و باید هزینه قابل توجهی را برای آن در نظر بگیرید. البته گاهاً نیز افراد تصمیم می‌گیرند تا از خرید و هزینه‌های اضافی صرفنظر کرده و تنها به خوشگذرانی بپردازند. در اینگونه مواقع مطمئناً هزینه‌های ناشی از خرید کردن نیز به حداقل می‌رسد.
 

عبور از مرز زمینی تفلیس با اتوبوس چه مشکلاتی دارد؟

مدتی است که مسافران هنگام سفر به گرجستان با مشکلات متعددی مواجه هستند و این موضوع نیز سبب نگرانی افراد شده است. البته توجه کنید که این موضوع تنها برای سفر اتوبوسی به گرجستان نبوده و برای افرادی که از مسیر هوایی به تفلیس می‌روند نیز ممکن است در فرودگاه مشکلاتی ایجاد شود. اگر دوست دارید بدون هیچ گونه مشکلی از مرز زمینی وارد تفلیس شوید، حتما موارد زیر را رعایت کنید:

  • قبل از رفتن حتماً هتل خود را رزرو کرده و برگه رزرو را همراه خود داشته باشید
  • حتماً بیمه سلامت و یا درمان تهیه کنید
  • اگر مریضی خاصی داشته و مجبور به استفاده از قرص‌های خاصی هستید، حتما یک برگه از طرف پزشک خود به همراه داشته باشید 
  • افرادی که تحت درمان هستند، بهتر است تا یک نسخه از قرص‌های خود به همراه داشته و داروهای خود را در تفلیس تهیه کنند
  • دقت کنید که حداقل 6 ماه به تاریخ انقضای پاسپورت شما مانده باشد
  • همراه خود اشیای غیرقانونی حمل نکنید

سوالات متداول درباره سفر به تفلیس از راه های زمینی

سفر به تفلیس با اتوبوس چقدر زمان می‌برد؟

به دلیل اینکه سفر زمینی به تفلیس از سه مسیر امکان پذیر است، نمی‌توان زمان دقیقی برای رسیدن به مقصد تعیین کرد. بطور تقریبی حداقل 16 ساعت زمان لازم است تا شما از تهران به تفلیس بروید.

آیا برای سفر زمینی به تفلیس به ویزا نیاز است؟

خیر، برای سفر به تفلیس نیازی به ویزا ندارید.

کدام مسیر برای رفتن به تفلیس راحت‌تر است؟

انتخاب مسیر رفتن به تفلیس بر عهده شرکت مسافربری و راننده اتوبوس است؛ بیشتر افراد در اغلب مواقع مرز ترکیه را برای رسیدن به تفلیس انتخاب می‌کنند؛ چرا که مسیر راحتی داشته و عبور از مرز ترکیه نیز زمان زیادی نمی‌برد.