تبریز یکی از زیباترین شهرهای قدیمی ایران است که دیدنی‌های تاریخی و فرهنگی متعددی از گذشته به یادگار دارد. سفر به تبریز در بهار یکی از تجربیات زیبا و دلنشین است که هر ساله جذابیت خاص خود را برای گردشگران و مسافران دارد. در این فصل، شهر با بارش باران‌های بهاری و درختانی پوشیده از شکوفه‌ها و گل‌های رنگارنگ، به یک شهر زیبا و دوست‌داشتنی تبدیل می‌شود. اما علاوه بر طبیعت و فضاهای باز، مکان های دیدنی تبریز، جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری شهر نیز باعث شده که سفر به تبریز در بهار، یک تجربه فراموش‌نشدنی برای هر گردشگر باشد.
عید نوروز و ابتدای فصل بهار نیز از جمله بهترین زمان‌ها برای سفر به تبریز و کشف جاذبه‌های این شهر دوستداشتنی است. در تعطیلات نوروزی افراد می‌توانند با سفر زمینی به تبریز در طی چند روز از جاهای دیدنی تبریز در داخل شهر دیدن کرده و چن روز باقی مانده را نیز به کشف طبیعت اطراف تبریز اختصاص دهند. همچنین برای تهیه پیش فروش بلیط اتوبوس نوروزی در تعطیلات عید به تبریز، میتوانید از طریق صفحه بلیط اتوبوس نوروز سفر724 اقدام کنید. در روزهای دیگر نیز میتوانید در هر کجای ایران که باشید، از شهر خود بلیط اتوبوس به مقصد تبریز تهیه کرده و به شهر اولین ها سفر کنید.

روش های سفر به تبریز در فصل بهار

بودجه، زمان و حوصله سه فاکتور تعیین کننده‌ی چگونگی سفر شما به تبریز هستند ؛ چراکه برای سفر به تبریز می‌توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس و حتی ماشین شخصی استفاده کنید که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

سفر به تبریز با هواپیما

سریع‌ترین و پرهزینه‌ترین راه برای سفر به تبریز، سفر با هواپیما است. مسافت هوایی تهران تا تبریز 528 کیلومتر و مدت زمان سفر هوایی تهران به تبریز نیز حدود یک ساعت است. به دلیل ایتکه تبریز یکی از کلانشهرهای بزرگ است، از اغلب مراکز استان ها به این شهر پرواز مستقیم وجود دارد.

سفر به تبریز با ماشین شخصی 

اگر قصد سفر به تبریز با ماشین شخصی خود را دارید، بهتر است در ابتدا مسیر شهر مبدا خود تا مقصد را کاملاً بررسی کرده و به نحوی برنامه ریزی کنید که در راه خود از شهرها دیگر نیز دیدن کنید. مسافت حدودی از تهران تا تبریز با خودروی شخصی 630  کیلومتر (کمتر از  ۶ ساعت) است.

سفر به تبریز با قطار

سفر با قطار یکی دیگر از روش‌های سفر زمینی به تبریز است. اگر اهل سفرهای دسته جمعی دوستانه و خانوادگی هستید و یا از سفر با قطار لذت می‌برید، سفر به تبریز با قطار می‌تواند برایتان لذت بخش باشد. در مقابل بهتر است بدانید که مسیر ریلی همواره طولانی‌ترین مسیر بوده و برای مسافرت از تهران به تبریز با قطار، فاصله‌ی ریلی حدود 663 کیلومتر ( بطور میانگین ۱۱ الی ۱۲ ساعت) است.

سفر به تبریز با اتوبوس

اگر به دنبال سفری مطمئن با کمترین هزینه به تبریز هستید، بهترین گزینه سفر با اتوبوس است. چرا که قیمت بلیط اتوبوس نسبت به قیمت بلیط هواپیما بسیار پایین تر بوده و در مقایسه با قطار در مدت زمان کوتاه‌تری به مقصد میرسد. مدت زمان سفر از تهران به تبریز با اتوبوس حدود ۸ ساعت است. مخصوصاً در فصل بهار نیز جاده ها خطرناک نبوده و می‌توانید سفر اتوبوسی خوبی را تجربه کنید.

شهرهایی که بلیط رفت و برگشت به شهر تبریز را دارند:

بعضی از مسیرهای پر تردد لیست شده اند، برای خرید بلیط اتوبوس تبریز از تمامی شهرها میتوانید سرویس های ترمینال تبریز را مشاهده کنید.

برای دیدن اطلاعات جدول اسکرول کنید

آب و هوای تبریز در بهار و عید نوروز چگونه است؟

اگر قصد سفر به تبریز در فصل بهار و عید نوروز را دارید، باید بگوییم که بهترین تصمیم را گفته اید. تبریز تابستان‌های گرم و زمستان‌های سردی دارد و به همین دلیل نیز بهترین زمان سفر به تبریز، فصل بهار و پاییز است. در عید نوروز نیز ممکن است در تبریز باران‌های بهاری را تجربه کرده و آب و هوایی متمایل به سرد را تجربه کنید. پس برداشتن لباس گرم را فراموش نکنید زیرا در حالت کلی بهار شهر تبریز معمولاً هوای خنک و مطبوعی دارد.

اقامت در تبریز در فصل بهار 

شهر تبریز یکی از کلانشهرهای گردشگری و صنعتی ایران می‌باشد. به همین دلیل نیز منجر شده است تا هتل‌های بزرگ و لوکس بسیاری از جمله هتل پارس، هتل گسترش، هتل کایا و ... در شهر فعالیت کنند. تمامی مسافرانی که در فصل بهار به تبریز سفر می‌کنند، می‌توانند متناسب با بودجه خود، در یکی از هتل‌ها و یا مسافرخانه‌های تبریز اقامت کنند. اگر قصد دارید هزینه‌ی کمتری برای اقامت خود بپردازید، نگران نباشید؛ چرا که در تبریز هتل آپارتمان‌های زیادی با هزینه‌ی کمتر نیز وجود دارند.

آشنایی با غذاهای سنتی در سفر به تبریز 

به سبب وجود جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوان در شهر تبریز و گردشگرهای زیادی که از سراسر ایران و حتی کشورهای خارجی تبریز را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند، رستوران‌های ناب و درجه یک دارد که انواع غذاهای امروزی و سنتی در آن‌ها سرو می‌شود. انواع غذاها اعم از سنتی، ایرانی و بین‌المللی در این رستوران‌های این شهر طبخ شده و مسافران می‌توانند متناسب با علایق خود هر کدام را امتحان کنند. از غذاهای محلی تبریز می‌توان به بناب کبابی، کوفته تبریزی، انواع آش ها (اوماج/ ماست و ...)، خورشت هویج، انواع دلمه و ... اشاره کرد.

جاهای دیدنی تبریز در فصل بهار

با مسافرت به شهر تبریز در عید نوروز می‌توانید اکثر جاذبه‌های شهر تبریز را از نزدیک دیده و با فرهنگ و تاریخ این شهر بیشتر آشنا شوید. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی تبریز، در ادامه به بررسی چندین مورد از آن‌ها می‌پردازیم. 

بازار سرپوشیده تبریز، بزرگترین بازار سرپوشیده جهان

این بازار با وسعتی حدود یک کیلومتر مربع بزرگ‌ترین بازار سر‌پوشیده جهان به شمار می‌رود. در سال 1389 این اثر تاریخی ارزشمند در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. در بازار سرپوشیده تبریز، بازارچه‌ها، تیمچه‌ها، سرا‌ها و کاروانسرا‌های مختلفی وجود دارد که گاهاً در بین آنها رستوران‌های سنتی و بسیار زیبایی را می‌توانید پیدا کنید. بازار تبریز با دارا بودن 5500 باب حجره، مغازه و فروشگاه، 40 گونه شغل، 35 باب سرا، 25 باب تیمچه، 30 باب مسجد، 20 باب راسته و راسته بازار، 11 باب دالان، 5 باب حمام و 12 باب مدرسه، اصلی‌ترین مرکز دادوستد مردم تبریز به شمار می‌رود.

کاخ و موزه‌ شهرداری، همان برج ساعت تبریز

کاخ شهرداری تبریز یکی از زیباترین ساختمان‌های دیدنی شهر تبریز است که به دستور رضا‌شاه پهلوی ساخته شد. این کاخ در مرکز شهر تبریز و در میدان شهرداری که مردم تبریز به آن میدان ساعت می‌گویند، واقع شده است. بنای شهرداری دارای یک برج ساعت چهار صفحه‌ای به ارتفاع ۳۰/۵ متر است که در هر ساعت زنگش به صدا در می‌آید. نمای خارجی این ساختمان از سنگ تراشیده شده و نقشه آن شبیه به طرح یک عقاب در حال پرواز است.
موزه شهرداری تبریز در طبقه ی زیرزمین ساختمان کاخ شهرداری تبریز واقع شده ‌است. این موزه که به عنوان نخستین و تنها موزه تاریخ شهرداری‌‌های ایران مطرح است، پس از کشور چین، در ردیف اولین موزه‌‌های شهرداری‌‌های جهان نیز قرار دارد. 

ائل گلی تبریز

ائل گلی یا شاه گلی یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های شهر تبریز است که در جنوب شرقی تبریز واقع شده است. عمق دریاچه‌ی شاه گلی 12  متر بوده و در محوطه آبی آن، تفریحاتی مانند قایق رانی انجام می‌شود. در داخل شاهگلی شهر‌بازی (لونا پارک) و رستوران‌های نیز قرار دارند که مسافران می‌توانند لحظات به یاد ماندنی در این مکان تجربه کنند. همچنین هتل پارس تبریز، که یکی از معروف‌ترین هتل‌های تبریز است، نیز در این مکان واقع شده است. 

خانه مشروطه

خانه ی مشروطه در یکی از محله‌های قدیمی شهر تبریز به نام راسته کوچه و در غرب بازار تبریز قرار گرفته است. این بنا به سبک معماری دوره قاجار ساخته شده و ملک شخصی حاج مهدی کوزه کنانی بوده است. مساحت خانه مشروطه ۱۳۰۰ متر مربع و در دو طبقه ساخته شده است. این خانه دارای پنجره‌های ارسی، درب‌های منبت‌کاری شده، غلام گردش، کلاه فرنگی و نور‌گیر است؛ پنجره‌های بیرونی، ارسی‌های تمام قدی هستند که با رنگ‌های سرخ و سبز و سفید، جلوه خاص و زیبایی به خانه داده است.

بازار گردی در تبریز

شهر تبریز دارای بازارها و مراکز خرید گوناگونی است که می‌توان آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد؛ بازارهای قدیمی تبریز و مجتمع‌های تجاری و تفریحی، که در ادامه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

بازار های قدیمی تبریز

چند نمونه از بازار‌های سنتی تبریز که بافتی قدیمی دارند، عبارتند از: بازار بزرگ سرپوشیده تبریز، پیاده راه تربیت، خیابان شهناز و ...

مراکز خرید تفریحی و گردشگری

تبریز علاوه بر بازار‌های قدیمی و سنتی مراکز تفریحی و خرید مدرن زیادی نیز دارد که چند نمونه از این مراکز عبارتند از:

  • لاله پارک 
  • اطلس 
  • ستاره باران 
  • برج بلور 
  • برج شهر
  • و ...

هزینه سفر به تبریز در فصل بهار

اصلی‌ترین هزینه سفر به تبریز در بهار به نحوه رفت و آمد شما، انتخاب محل اقامت و زمان اقامت بستگی دارد. به دلیل اینکه در فصل بهار ممکن است در تبریز با بارش باران‌های بهاری مواجه شوید، نمی‌توانید در چادر اقامت کنید. پس حتماً باید هزینه‌ای را برای اقامت خود در نظر بگیرید.
یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های سفر به تبریز، انتخاب اتوبوس برای مسافرت است. شما می‌توانید به راحتی بلیط اتوبوس خود را به صورت حضوری و یا آنلاین از شهر مبدا تهیه کرده و با خیال آسوده در طول راه بخوابید و استراحت کنید.