در طول روزها و سال های عمر خود همه شاهد بوده‌ و هستیم  که تمام جلوه‌های فطری و انسانی در روز اربعین تجلی پیدا می‌کند.

در سال گذشته، ۲۵ میلیون نفر در راهپیمایی اربعین حضور داشتند. این در حالی است که در هیچ مراسمی در جهان چنین آماری وجود نداشته است.

«پیاده‌روی اربعین» در کنار تمام زیبایی‌هایش شبیه هیچ سفر دیگری نیست و شرایط خاص خودش را دارد. از این رو از شما دعوت می شود که همراه سامانه ی سفر 724 باشید تا با چند و چون پیاده روی اربعین آشنا شده و از آخرین اخبار اربعین 97 آگاه شوید.

تهیه پاسپورت و ویزای عراق برای پیاده روی اربعین

اول از همه داشتن پاسپورتی (گذرنامه) که حداقل به مدت 6 ماه دارای اعتبار باشد الزامی است. در مرحله ی دوم از طریق سایت سماح، می توانید برای اخذ ویزای عراق اقدام کنید (این ویزا به دو نوع گروهی و انفرادی میباشد).

هزینه های سفر به کربلا به صورت ریالی بوده و از طریق سامانه سماح قابل پرداخت می باشد. راهنمای سفر به کربلا مراحل کامل ثبت نام و دریافت ویزای عراق از طریق سامانه سماح و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای عراق را در اختیار زوار عزیز قرار می دهد.

بیمه  زیارتی کربلا را نیز فراموش نکنید!

بیمه زیارتی کربلا برای زائرین اربعین اجباری است؛ زائرین می‌توانند با بهره‌مندی از بیمه زیارتی کربلا، در صورت بروز حوادث مختلف مثل: بیماری، تصادفات، فشارهای جمعیت و یا حملات تروریستی از بیمه اجباری که پشتوانه حمایتی زائرین است، بهره‌مند شوند.

هزینه ی تعیین شده برای بیمه و ویزای اربعین 97 ، دویست و سی و پنج هزار تومان میباشد. که از این مقدار ۱۸ هزار ۸۰۰ تومان آن مربوط به هزینه ی بیمه ی حوادث و عمر میباشد.

هزینه های سفر به کربلا

حتما با خود دینار عراقی که از صرافی های شهر خود تهیه کرده اید به همراه داشته باشید. هزینه تبدیل ارز در مرز به مراتب خیلی بیشتر خواهد بود. برای مکالمه در عراق هم بهتر است از سیم ‌کارت ‌های عراقی استفاده کنید. ( بیشتر این سیم کارت‌ها توسط سه شرکت Zain ، Asia cell و Korek ارائه می‌شود و تفاوت آن‌ها در قیمت و میزان شارژ اولیه اش است). با توجه به آنتن دهی ضعیف سیم کارت های ایرانی، توصیه می شود از سیم کارت های کشور عراق جهت تماس استفاده کنید.

در پیاده روی اربعین97 چه وسائلی را همراه خود داشته باشیم؟

یک کوله پشتی راحت و سبک! که البته بندهای آن نازک نباشد و ستون فقرات شما را در طول مسیر اذیت نکند. رول دستمال‌ کاغذی، مسواک، حوله شخصی، لیوان و کلاه آفتاب‌گیر همراه داشته باشید. یک عدد کیسه ‌خواب نیز به همراه داشته باشید تا در صورت مناسب نبودن و سرد بودن مکان‌ها برای استراحت از شما در برابر خاک و سرما محافظت کند.به آب و هوا اعتمادی نیست! پس لباس گرم بیرون از کوله همراه داشته باشید که آن را بپوشید یا روی دست بگیرید. لباس‌های گرمتان را حتی‌الامکان ‌طوری انتخاب کنید که دکمه یا زیپ داشته باشد و قابلیت کم یا زیاد کردن لباس‌هایتان را در طول مسیر داشته باشید.

داروهای موردنیازتان  برای ۱۰ روز را همراه داشته باشید. کفش راحت و سبک بپوشید. به‌هیچ ‌وجه برای پیاده‌روی اربعین از کفش نو استفاده نکنید یا حداقل آن را از یک ماه قبل بپوشید؛ همچنین یک و نیم تا دو ساعت در روز با آن پیاده‌روی کنید. کفشی را انتخاب کنید که کفی مناسب داشته باشد و عرق نکند. در غیر این صورت ممکن است کوفتگی عضلانی و تاول در پاها شما را اذیت کند.

از بین خوراکی‌های همراه، آجیل و نان‌های خشک سبوس‌دار به سیستم گوارشی خیلی کمک می‌کنند. کشمش، میوه‌های خشک، نخودچی و شکلات به همراه داشته باشید. شکلات شیرین باعث ایجاد تشنگی می‌شود اما شکلات تلخ انتخاب خوبی برای یک پیاده‌ روی طولانی است. درواقع شکلات تلخ برای تأمین انرژی بسیار مفید است.

برای پیاده‌روی اربعین می‌توانید مسیر نجف به کربلا یا بغداد به کربلا را انتخاب کنید. برای سفر با اتوبوس به کربلا، می‌توانید از مرز مهران، شلمچه و چزابه حرکت کنید. البته ممکن است ساعات زیادی منتظر بمانید، پس برای اقامت در مرز آمادگی داشته باشید. ازآنجایی‌ که مسیر کم ‌کم شلوغ می‌شود، به‌ محض زیارت حرم حضرت علی (ع) پیاده ‌روی را شروع کنید.

وضعیت اسکان و بهداشت در مرزها چطور است؟

شایان ذکر است که در مرز شلمچه ، در زمینه اسکان زائران 120مرکز اسکان موقت با ظرفیت 15هزار نفر در این مرز پیش‌بینی شده است.درخصوص خدمات بهداشت و درمان نیز 10بیمارستان و بیمارستان صحرایی و مراکز درمانی با ظرفیت 205تختخواب، 3دستگاه اتوبوس آمبولانس، 30دستگاه آمبولانس و 10پایگاه اورژانس و فوریت‌های پزشکی در نظر گرفته شده است تا در مرز استقرار یابند.

مسیر پیاده روی اربعین 96 از کجا شروع می شود؟ چه امکاناتی در مسیر پیاده روی وجود دارد؟

طول مسیر نجف تا کربلا 85 کیلومتر است که بین 2 تا ۵ روز طول می‌کشد. مسیر پیاده‌روی از شارع الرسول شروع می‌شود و در عمود*۱۸۰ النجف  پیاده‌روی در شهر نجف تمام می‌شود. بعد از آن دوباره پیاده ‌روی را از درب ساعت (باب الساعه)حرم حضرت علی (عمود۱) در جاده نجف به کربلا شروع می‌شود و تا حرم حضرت عباس (ع) ۱۴۵۲ عمود در پیش است. بهتر است بعد از نماز صبح حرکت کنید و بین ساعت ۳-۵ موکبی را برای استراحت شبانه پیدا کنید. اگر انفرادی می‌روید تا قبل از ۱۰-۱۱ صبح حرکت کنید؛ زیرا مسیر نیز در این ساعات آرام تر است. ضمناً  اگر  می‌خواهید تماس تلفنی داشته باشید، بهتر است این کار را قبل از طلوع آفتاب انجام دهید. احتمالاً به دلیل ترافیک بالای شبکه در طول روز با مشکل بر خواهید خورد.

در مسیر، چیزی که خیلی جالب است عمودهاست؛ که مثل یک «رسانه» عمل می‌کند، ظاهرا دو سه سال قبل از سال 90 فردی ابتکاری انجام داده و این ستون‌ها و عمودها را شماره ‌گذاری کرده است که از عمود شماره 1 شروع می شود و تا 1452 ادامه دارد و این عمودها بسیار به زائران کمک می کند، مثلاَ فردی در عمود 100 با دوست خود قرار می گذارد و به این ترتیب دوست خود را پیدا می کند، آخرین عمودی که می بینیم عمود 1452 است،وقتی کنار آن می‌ایستیم گنبد حضرت ابوالفضل«ع» با درخشش خود ؛ چشممان را می نوازد.

آیا غذا در مسیر پیاده روی اربعین موجود است؟ یا همراه خود غذای سرد ببریم؟

ممکن است جایی به اصرار شما را دعوت به قیمه نجفی کنند و چادری دیگر آب گوشت پخته باشد یا حتی در ایستگاهی برای صرف ساندویچ فلافل توقف کنید، حتی تنور هم در کنار راه یافت می شود و همان جا مشغول پخت نان هستند، انواع طعام از ماهی تا انواع ساندویچ و خورشت را می توانید در طول مسیر میل بفرمایید!

معمولاً میوه ها را در وسط راه پیاده روی به زور به دستتان می دهند، همچنین خرما و شیرینی های محلی عراق به وفور در طول مسیر دیده می شود.

چیزی که شاید در تمام مسیر به صورت یکنواخت پراکنده شده است؛ چایی شکر معروف عراقی هاست، که در استکان های کمر باریک زائران را برای رفع خستگی و عطش به سوی خود می خواند، علاوه بر چایی قهوه تلخ و آب معدنی و انواع نوشابه هم در طول مسیر توزیع می گردد.

موکب (یا هیئت) چیست؟ موکب ها چه خدماتی به زائرین اربعین ارائه می دهند؟

از ابتدای مسیر تا انتهای مسیر تقریباً تمامی طول مسیر به وسیله ی چادر ها یا سازه هایی تقسیم بندی شده است، که افرادی مسئولیت این چادر ها را برعهده دارند. این چادر ها سرویس بهداشتی و محل استراحت دارند و صلواتی از شما پذیرایی می‌کنند. حتی میتوانید در برخی از آنها ، باتری گوشی خود را شارژ کنید. فاصله ی این موکب ها از یکدیگر ، 50 متر است.

بعضی از موکب ها طوری شرایط موکب را طراحی کرده اند که محل استراحت زائرین باشد. در این موکب ها پتو و بالش و سایر ملزومات یافت می شود و معمولاً در هر ساعتی عده ای در این موکب ها مشغول استراحت هستند.

در صورت تمام شدن شارژ موبایل در مسیر پیاده روی اربعین چکار کنیم؟

در طول مسیر موکب هایی هستند (تقریباً هر 1 کیلومتر) که در کنار جاده پنل های 15تایی یا 20تایی برق گذاشته اند و زائرین دستگاههای برقی خود را در این پنل برای شارژ و استفاده زده اند. شارژر با خود داشته باشید که البته داشتن پاوربانک هم خیلی توصیه می‌شود.

آیا حتماً باید کل مسیر را پیاده برویم؟

خیر! هر چند که لحظه ی رسیدن به کربلا به صورت پیاده لحظه ی فوق العاده ای است و تجربه ی طول مسیر باعث می شود خستگی از یاد انسان برود اما اگر زائری به هر دلیل قادر به طی کردن راه به صورت پیاده نباشد، می تواند به وسیله خودرو هایی که بین راه وجود دارد بقیه مسیر را با ماشین طی کند. این خودرو ها را ارتش آماده کرده است و معمولاً زائرین را به صورت گروهی تا کربلا می برند.

شرایط سرویس بهداشتی و وضعیت بهداشت مسیر چگونه است؟

هرچند که جمعیت زیادی در مدت زمان کوتاهی در این مسیر تردد می کنند، اما به لطف اهل بیت و عشق خدام الحسین مسیر از لحاظ بهداشتی وضعیت مناسبی دارد و همچنین سرویس های بهداشتی به صورت مرتب توسط خادمین تمیز می شوند و اغلب سطح بهداشت در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارد. به هرحال پیشنهاد می شود در کوله ی همراهتان یک صابون داشته باشید.

اگر در طول مسیر همراهان خود را گم کردیم، چکار باید بکنیم؟

تمام طول مسیر پیاده روی از خروجی نجف تا ورودی کربلا تیرهای چراغ برقی وجود که شماره گذاری شده اند. از 1 تا  1452 و هر کدام از این تیرها با هم دقیقاً 50 متر فاصله دارند. به نوعی خط نشان هستند که چقدر از مسیر را طی کرده و چه قدر باقی است. معمولاً برای اینکه هم کاروانی ها با هم قرار بگذارند از شماره های این تیرها که سمت چپ یا راست مسیر پیاده روی قرار دارد استفاده می کنند. پس خونسردی خود را حفظ کنید و در کنار عمودی که با یکدیگر قرار داشتید ، بایستید.

مواظب سلامتی خودتان باشید ؛ حتماً بعد از دو ساعت راه رفتن  نیم ساعت استراحت کنید. بیشتر خادمینِ موکب‌ها آموزش ماساژ دیده‌اند، ولی اگر دچار گرفتگی عضلانی می‌شوید، حتماً قرص متاکارمابول همراه داشته باشید.

وعده‌های غذایی را به‌موقع مصرف کنید تا دچار اُفت قند نشوید. در طول مسیر موکب دارها به بهترین شکل از شما پذیرایی می‌کنند! سعی کنید مایعات زیاد بخورید: چایی، آب، فرنی، سوپ و ... ؛ این باعث می‌شود که عفونت‌های بدن دفع شود.

اطلاعات ضروری و مورد نیاز در راه پیاده روی اربعین 97

میزان مسافت مسیر پیاده روی از نجف تا کربلا :85 کیلومتر

تعداد ستون ها : 1452 ستون

فاصله بین هر ستون : 50 متر ( 20ستون =1  کیلومتر )

زمان لازم برای پیاده روی : 20 تا 25  ساعت

زمان تخمینی سفر پیاده : 2 تا  5  روز

بهترین زمان شروع سفر: 16 صفر

انتظار می رود در این تاریخ سفر تمام شود: 18 صفر

اختلاف ساعت با ایران: ۱/۵- ساعت

زبان رسمی: عربی و کردی

واحد پول: دینار عراق

کد کشور: ۹۶۴++

کد شهری: ۴۰

شماره تلفن‌های اضطراری عراق

پلیس: ۱۲۲۱۰۴

آمبولانس: ۱۲۲

آتش نشانی: ۱۲۲۱۱۵

اورژانس: ۱۰۴

افراد گمشده: ۰۷۸۰۱۳۰۰۵۶۱

سفر724 جهت رفاه حال شما، راهنمای خرید بلیط اینترنتی اتوبوس اربعین97 را راه اندازی کرده است تا:

*بتوانید سرویس هایی که از شهر شما به مقصد های مهران، چزابه و شلمچه وجود دارد را مشاهده کنید. چنانچه هنوز سرویسی برای شهر شما باز نشده بود، لطفا سرویس های ما را که به صورت روزانه بروز رسانی میشود را پیگیری نمایید. شرکت های مسافربری نیز همزمان با باز شدن سرویس هایشان به لیست مورد نظر اضافه خواهند شد. 

ورود به سامانه ی خرید اینترنتی بلیط اتوبوس اربعین97