کربلا، شهری در جنوب غربی عراق است که به دلیل واقع شدن حرم مطهر امام حسین (ع) در آن، هر ساله میزبان زائرانی از سرتاسر جهان و به ویژه ایران است. سفر به کربلا، به عنوان یک سفر مذهبی برای شیعیان جهان اسلام بسیار مهم و باارزش است و تجربه‌ای بی‌نظیر برای زائران محسوب می‌شود. واقع شدن حرم مطهر امام حسین و حضرت عباس (ع) در کربلا منجر به اهمیت ویژه این شهر شده است؛ در ایام محرم یعنی عاشورا، تاسوعا و اربعین حسینی تعداد مسافران به این شهر به قدری بیش‌تر می‌شود که افراد در پیدا کردن بلیط اتوبوس اربعین دچار مشکل می‌شوند.
البته کربلا به عنوان یک مرکز فرهنگی، تاریخی و گردشگری نیز جاذبه‌های زیادی برای بازدیدکنندگان و گردشگران دارد. در این مطلب به بررسی راهنمای صفر تا صد سفر به کربلا از جمله روش‌های مسافرت، اطلاعات مهم درباره کربلا، جاهای دیدنی این شهر و ... خواهیم پرداخت. پس برای آشنایی با این شهر مذهبی و زیارتی، تا انتهای مطلب با سفر ۷۲۴ همراه باشید. 

سفر به کربلا

اطلاعات کلی درباره شهر کربلا

کربلا یک شهر زیارتی و محبوب است که در مرکز کشور عراق و در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی بغداد، پایتخت عراق، قرار دارد. مطابق با آمار سال ۲۰۱۸، جمعیت این شهر در حدود ۱٫۲۱۸٫۷۳۲ نفر است. تعداد زائران و مسافران این شهر سالانه به چندین میلیون نفر و در مناسبت‌های مذهبی مانند عاشورا، تاسوعا، اربعین، ماه صفر و ... تعداد زائران به بیشترین حد خود می‌رسد. به دلیل اینکه کشور عراق همواره مورد تهاجم تروریست‌ها قرار گرفته است، در این شهر خبری از سازه‌های مدرن و پیشرفت شهری نیست. از این رو قبل از سفر به کربلا بهتر است اطلاعات ضروری در مورد این شهر را بدست آوردید؛ در ادامه برخی از این اطلاعات مهم در قالب جدول آمده است:
 

زبان رسمی عربی
واحد پول دینار
اختلاف زمانی با ایران یک ساعت و نیم
آب و هوا گرم و خشک
سایر زبان های رایج کردی
فرودگاه ندارد
مرزهای مشترک با ایران مهران، شلمچه، خسروی، چذابه

بهترین زمان سفر به کربلا چه موقعی است؟

نتیجه تصمیم قطعی برای اینکه بهترین زمان سفر به کربلا چه موقعی است، می‌تواند نسبت به افراد مختلف، متفاوت باشد؛ چرا که برای برخی شلوغ نبودن شهر مهم است و برای برخی دیگر آب و هوای خنک عامل مهم‌تری است. بنابراین در این مطلب از سفر۷۲۴ به بررسی بهترین زمان سفر به شهر کربلا از دو لحاظ آب و هوا و شلوغی شهر می‌پردازیم.

برای افرادی که علاقه بسیاری به مراسم مذهبی این شهر دارند و از شلوغی نیز بدشان نمی‌آید، بهترین زمان سفر به کربلا در ماه‌های محرم و صفر است. در روزهای شهادت امام و حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) شهر با فضای مذهبی و معنوی خاصی آکنده می‌شود و مراسم معنوی برگزار می‌شود.
از طرف دیگر برای افرادی که از هوای گرم و خشک کربلا گریزان هستند، بهترین زمان برای سفر به کربلا فصل بهار و پاییز است. در این فصول، آب و هوای کربلا مطبوع و خنک بوده و شلوغی کمتری نیز در شهر حاکم است. پس اگر جزو کسانی هستید که دوست دارید به راحتی و بدون دغدغه زیارت کنید، بهتر است در روزهایی که مناسبت مذهبی وجود ندارد به کربلا بروید.

زیارت در کربلا

مکان‌های زیارتی کربلا

اماکن زیارتی شهر کربلا از اصلی‌ترین دلایل سفر به کربلا هستند که مهم‌ترین آن‌ها حرم مطهر امام حسین (ع) و حرم حضرت ابوالفضل (ع) است. البته اماکن زیارتی کربلا فقط این دو حرم مطهر نیست و برخی آرامگاه‌های دیگر نیز در آن وجود دارند که زیارت آن‌ها خالی از لطف نیست؛ پس با ما همراه باشد تا با تمامی مکان های زیارتی در کربلا آشنا شوید.

حرم امام حسین (ع) 

بی‌شک بارگاه مطهر امام حسین (ع) یکی از مکان‌های بسیار محبوب شیعیان جهان اسلام است. حال و هوای معنوی حرم امام حسین به قدری خوب و به یاد ماندنی است که تعدادی زیادی از ایرانیان هر ساله در اربعین حسینی با پای پیاده به سمت کربلا می‌روند. در این آرامگاه پیکر مطهر امام حسین(ع) و فرزندانشان علی اکبر و علی اصغر دفن شده است.

 حرم حضرت ابوالفضل (ع)

در نزدیکی حرم امام حسین (ع) یک حرم زیبای دیگر نیز به چشم می‌خورد که متعلق به حضرت ابوالفضل (ع) است. حد فاصل این دو حرم بین‌الحرمین نام دارد که زائران می‌توانند به راحتی یک روز کامل را به زیارت این دو امام بزرگوار اختصاص دهند. 

تل زینبیه

بهتر است بدانید که شهر کربلا قبل از حادثه روز عاشورا تنها یک بیابان خالی از سکنه بود و پس از جنگ روز عاشورا، به تدریج تبدیل به یک شهر بزرگ شد. مکان‌هایی از این شهر که در حادثه روز عاشورا در آن‌ها اتفاقات مهمی افتاده بود، امروزه تبدیل به امکان مهم زیارتی و تاریخی شده‌اند. یکی از این مکان‌ها نیز تل زینبیه نام دارد. بر اساس روایات، تل زینبیه مکانی است که حضرت زینب برای مشاهده جنگ در آن جا ایستاده بود.

حرم حر بن یزید ریاحی

مرقد حر بن یزید ریاحی، یکی از مکان‌های زیارتی کربلا است که در بیرون از شهر کربلا و نزدیکی منطقه کمالیه واقع شده است. همانطور که می‌دانید حر بن یزید از یاران امام حسین(ع) بود که در روز عاشورا به شهادت رسید. مرقد مطهر حر بن یزید به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شده و دارای ضریحی با صندوق نقره‌ای و گنبدی با ۷ متر قطر و ۱۰ متر ارتفاع است. در اطراف مرقد، صحن وسیعی با ایوان‌های کوچک و طاق‌های نوک تیز وجود دارد که مختص استراحت زائران است. 

مکان های زیارتی کربلا

مزار طفلان مسلم

آرامگاه طفلان مسلم محل مدفن دو پسر مسلم بن عقیل به نام‌های ابراهیم و محمد است. پسران مسلم بن عقیل در سال ۶۱ هجری قمری به دست سپاهیان عمر بن سعد به شهادت رسیدند. مرقد طفلان مسلم در جاده اصلی کربلا به بغداد قرار دارد. البته باید یک راه فرعی نیز طی کنید تا به این آرامگاه برسید.

مزار عون بن عبدالله

مزار عون بن عبدالله در حومه شهر کربلا و در فاصله ۱۱ کیلومتری شهر واقع است. اگر گذرتان به جاده کربلا به بغداد افتاد، زیارت این مرقد نیز خالی از لطف نیست.

خیمه‌گاه امام حسین (ع)

خیمه‌گاه امام حسین (ع) نیز همانند تل زینبیه، محلی مهم از حادثه روز عاشورا است؛ در این روز بزرگ لشکر امام حسین در این مکان خیمه زده و اتراق کرده بودند. امروزه این مکان در فاصله ۲۶۰ متری از حرم امام حسین واقع شده است که در زیر آن نیز چاه بثرالعباس قرار دارد. 

مقام حضرت مهدی (عج)

این مکان برای یاد و نام حضرت حضرت مهدی (عج) بنا شده است و در سمت چپ نهر حسینیه کنونی، در ورودی کربلا و راه مقام امام صادق علیه‌السلام واقع شده است. 

مرقد شهدای کربلا

به غیر از حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس، پیکر ۷۲ تن از شهدای کربلا نیز در نزدیکی بین‌الحرمین دفن شده است. در بخش جنوب غربی حرم امام حسین (ع) پنجره نقره‌ای رنگ قرار دارد که محل دفن شهدای کربلا است. 

سایر جاهای دیدنی در سفر به کربلا 

علاوه بر اماکن زیارتی که دلیل اصلی سفر به کربلا هستند، چندین مکان زیبا نیز وجود دارند که از جاهای دیدنی کربلا هستند. مسافران و زائران می‌توانند پس از زیارت مکان‌های زیارتی، با بازدید از جاهای دیدنی نیز از سفر خود لذت ببرند. برخی از جاهای دیدنی کربلا عبارتند از:

  • نهر علقمه
  • قلعه‌ هندی
  • آرامگاه امیرکبیر
  • قلعه اخیضر
  • قصر عطشان
  • قلعه الاخضیر

سفر به عراق

سفر به کربلا به صورت زمینی از کدام مرزها امکان پذیر است؟

به دلیل این که کشور عراق با مساحت زیادی در همسایگی ایران قرار دارد، تعداد شهرهای مرزی ایران با عراق نیز نسبت به بقیه کشورهای همسایه زیاد هستند. برای سفر به کربلا، بهترین مسیرهای زمینی مرزهای عراق مهران، شلمچه، چذابه و خسروی هستند که همه ساله در اربعین شاهد تردد میلیونی زائران ایرانی از این شهرها هستیم. البته در اربعین امسال مرزهای تمرچین و باشماق نیز آماده ارائه خدمات به زائران اربعین هستند. همچنین افراد میتوانند برای راحتی خود به صورت مستقیم بلیط اتوبوس نجف را تهیه کرده و پس از رسیدن به نجف، راهی کربلا شوند.

مسافران و زائران برای راحتی در عبور از مرز، بهتر است در ابتدا با مرزهای پرتردد آشنا شوند، سپس با توجه به نزدیکی محل زندگی خود با هر یک از این مرزها، نزدیک‌ترین و راحت‌ترین مسیر و مرز را انتخاب کنند. البته بهتر است بدانید که به صورت مستقیم بلیط اتوبوس کربلا از ایران وجود ندارد و شما باید پس از عبور از مرز، با وسیله‌های نقلیه موجود خود را به کربلا برسانید.

سفر زمینی به کربلا از مرز مهران

پایانه مرزی مرز مهران در شهر مهران و استان ایلام قرار دارد. این مرز به دلیل نزدیکی مسافتی که با شهرهای عراق دارد، پرترددترین مرز ایران و عراق است. اگر قصد دارید از این پایانه مرزی عبور کنید، باید در ابتدا خودتان را به شهر ایلام و سپس به مهران برسانید. در شهر ایلام می‌توانید با تاکسی و خودروهای شخصی به مرز مهران بروید.

سفر زمینی به کربلا از مرز شلمچه

شلمچه منطقه‌ای مرزی میان ایران و عراق است که در غرب خرمشهر از توابع استان خوزستان قرار دارد و نزدیک‌ترین نقطه مرزی به شهر بصره در کشور عراق است. این مرز نیز یکی از پایانه‌های مرزی پرتردد ایران با عراق محسوب می‌شود. مسافران و زائران باید در ابتدا از شهر خود راهی خوزستان شده و سپس به سمت مرز شلمچه بروند.

سفر زمینی به کربلا از طریق مرز خسروی

یکی دیگر از مرزهای پرتردد ایران و عراق، مرز خسروی است که در شهرستان قصر شیرین استان کرمانشاه قرار دارد. اگر شهر زندگی شما در نزدیکی استان کرمانشاه قرار دارد، بهتر است این مرز را برای رفتن به کربلا انتخاب کنید. 

سفر زمینی به کربلا از طریق مرز چذابه

مرز چذابه در استان خوزستان و ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز قرار دارد. این مرز نیز اغلب همانند مرز مهران برای تردد مسافران اربعین بازگشایی می‌شود. مرز چزابه، که تنگه چزابه در ۱۷ کیلومتری شمال غربی شهر بستان قرار دارد. زائران پس عبور از منطقه چزابه و شیب، مشرح، وارد شهر العماره، سپس شهر فجر و منطقه عفک، دیوانیه، شافعیه، شامیه و پس از بازرسی ابوصخیر وارد شهر نجف می‌شوند.

سفر زمینی به کربلا

فاصله هر یک از مرزها تا کربلا چقدر است؟

پس از عبور از مرز اتوبوس شما و یا هر وسیله نقلیه دیگر به سمت کربلا حرکت می‌کند.‌ هر کدام از مرزها تقریباً فاصله مشابهی تا شهر کربلا دارند؛ بهتر است بدانید که فاصله میان مرز مهران تا کربلا ۲۷۵ کیلومتر، فاصله بین مرز خسروی تا کربلا ۳۰۰ کیلومتر، فاصله بین چزابه تا کربلا ۴۵۰ کیلومتر و فاصله بین شلمچه تا کربلا ۵۳۰ کیلومتر است. بنابراین بهتر است قبل از سفر به کربلا فاصله شهر مبدا خود تا مرز و فاصله هر کدام از مرزها تا شهر کربلا را حساب کنید تا این سفر زمینی منجر به اذیت و ناراحتی شما نشود.

سفر به کربلا به صورت هوایی از کدام شهرها امکان پذیر است؟

اگر قصد سفر هوایی به کربلا را دارید، بهتر است بدانید که شهر کربلا فرودگاه ندارد و شما باید از پروازهای تهران- نجف برای سفر به این شهر استفاده کنید. مسافران و زائران باید در ابتدا به تهران رفته و با هواپیمای تهران به نجف، خود را به فرودگاه نجف برسانند. پس از آن در فرودگاه نجف می‌توانند با استفاده از تاکسی و یا خودروهای شخصی به شهر کربلا بروند. 

سفر به کربلا در ایام محرم 

یکی از شلوغ‌ترین روزها در کربلا، ایام محرم است. در روزهای عاشورا، تاسوعا و اربعین تعداد زائران کربلا و حرم امام حسین (ع) میلیونی می‌شود. در ایران نیز پیاده‌روی اربعین حسینی بسیار محبوب است و زائران چند روز مانده به اربعین از تمامی نقاط ایران خود را به مرزهای عراق می‌رسانند. بسیاری از آن‌ها پس از عبور از مرز تا رسیدن به شهر کربلا پیاده می‌روند. در خود کشور عراق نیز در تمامی راه‌های این کشور ایستگاه‌های صلواتی برای ارائه خدمات رایگان به زائران برپا می‌شود. 

در ایام محرم سازمان‌های مربوطه معمولاً چند پایانه مرزی که آماده ارائه خدمات هستند را معرفی می‌کنند و از هر شهر اتوبوس‌های مخصوصی را برای رفتن به پایانه‌های مرزی تعیین می‌کنند. بهترین روش سفر به کربلا در ایام محرم و به ویژه در پیاده روی اربعین، اتوبوس بوده و مسافران می‌توانند به راحتی با خرید بلیط اتوبوس راهی پایانه‌های مرزی شوند.

سفر به کربلا در محرم

بررسی محل اقامت و هتل ها در سفر به کربلا

وضعیت گردشگری در کشور عراق تا چندین سال پیش مناسب نبود و هتل‌ها و مسافرخانه‌ها کیفیت خوبی نداشتند. به مرور زمان و افزایش زائران و مسافران به این کشور، وضعیت هتل‌ها کمی بهبود پیدا کرد. اگر به صورت گروهی و یا خانوادگی قصد اقامت در کربلا را دارید، می‌توانید مسافرخانه‌های خوبی با قیمت مناسب پیدا کنید.
اما به افرادی که به تنهایی قصد سفر به کربلا را دارند، توصیه می‌کنیم که در مسافرخانه‌ها اقامت نکنند؛ چرا که وضعیت آن‌ها ممکن است مناسب نباشد. در کربلا هتل‌های مختلف با کیفیت‌های متفاوتی وجود دارد که برخی از بهترین و معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از: 

  • هتل ریحان کربلا
  • هتل برج یوسف
  • هتل کریستال
  • هتل آلماناسیک
  • هتل سفیر 
  • هتل زیارا 

گشتن در بازار و مراکز خرید هنگام سفر به کربلا

مراکز خرید و بازارهای قدیمی در شهرهای زیارتی و گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار هستند. چرا که اغلب افراد هنگام رفتن به شهرهای زیارتی، برای نزدیکان خود سوغاتی و برای خودشان یادگاری تهیه می‌کنند؛ در هنگام سفر به کربلا نیز تمامی افراد بدون سوغاتی برنمی‌گردند. برای اینکه بتوانید به راحتی خریدهای خود را در این شهر انجام دهید، باید با مراکز خرید و بازارهای قدیمی کربلا آشنا شوید. برخی از بازارهای خوب کربلا که می‌توانید سوغاتی و مایحتاج خود را از آن‌ها تهیه کنید، عبارتند از:

  • بازار سنتی کربلا
  • مرکز خرید العفاف
  • بازار یزال 
  • بازار سدره 
  • بازار امام صادق 
  • بازار سناتور 
  • بازار کفش 
  • و ...

چگونه برای سفر زمینی به کربلا ارز مسافرتی تهیه کنیم؟

چنانچه قصد تهیه ارز مسافرتی برای سفر زمینی به کربلا را دارید، بهتر است چند روز مانده به اعزام با به همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی به یکی از شعب بانک ملی، ملت و یا سامان مراجعه نمایید و پول‌های خود را تبدیل به دینار عراق کنید. البته بهتر است قبل از مراجعه به بانک نیز با یک تماس تلفنی از آخرین شرایط گرفتن ارز مسافرتی مطلع شوید.

تهیه ارز مسافرتی و دینار عراق

سوالات متداول

چگونه از کربلا با ایران تماس بگیریم؟

در کربلا می‌توانید با استفاده از سیم کارت ایران خود با هزینه اضافی طرح رومینگ با ایران در تماس باشید و یا با تهیه سیم کارت عراقی با ایران تماس بگیرید. 

بهترین زمان سفر به کربلا چه موقع است؟

بهترین زمان سفر به کربلا در ایام محرم یعنی عاشورا و اربعین است. البته در فصل‌های بهار و پاییز نیز هوای کربلا برای مسافرت عالی است.

برای سفر به کربلا چه پولی همراه داشته باشیم؟

در هنگام سفر به کربلا بهتر است پول رایج کشور عراق یعنی دینار تهیه کنید.