پل آجی چای بر روی تلخه رود یا به اصطلاح ترکی آجی چای قرار گرفته و در شهر تبریز واقع شده است. این پل را می‌توان یکی از پل‌های مهم و تاریخی شهر تبریز و تنها گذرگاه ایران به غرب و بخشی از مسیر جاده ابریشم در گذشته دانست. با توجه به اطلاعات موجود، این پل در تاریخ ۱ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. اگر قصد سفر به تبریز را دارید و علاقمند به مکان های تاریخی تبریز شهرها هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما سری به این پل بزنید.

اطلاعاتی درباره پل آجی چای (تلخه رود) تبریز

پل آجی چای تبریز دارای 16 دهنه به شكل‌ هلالی و جناغی، طول 100 متر و عرض 5 متر است و اولین بار در سفرنامه متعلق به ونیزی‌ها در دوره شاه اسماعیل صفوی از آن یاد شده است. پل آجی چای در دوره عباس میرزا، توسط حاج سیدحسین‌ تاجر تبریزی تعمیر شده است و واقعه تاریخی مقاومت پنج تن از سربازان گمنام تبریزی در مقابل ارتش روس نیز در این محل اتفاق افتاده است. با اینکه بخش‌هایی از این پل چندین بار به دلیل طغیان رودخانه تخریب شده است و همان معماری زیبای گذشته را ندارد. اما هر بار مرمت شده و اجازه نداده اند تا پل به طور کامل تخریب شود. همچنین اگه دلتان می‌خواهد تا حتما سری به این رود و پل بزنید، باید بگوییم که دیگر خبری از تلخه رود نیست و به طور کامل خشک شده است. پس خودتان را تنها برای دیدن پل آجی چای آماده کنید.

پل آجی چای کجای تبریز است؟

پل آجی چای تقریبا در ضلع شمالی میدان آذربایجان و ورودی شهر تبریز از سمت فرودگاه شهید مدنی واقع شده است و قرار گیری آن در نزدیکی یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های تبریز، منجر شده است تا دسترسی به آن نیز راحت باشد. با اینکه این پل دیگر محبوبیت گذشته را ندارد و چندان معروف نیست، اما به هر حال جز بناهای تاریخی شهر تبریز به شمار می‌رود و در آثار ملی ایران نیز ثبت شده است. اگر شما نیز عاشق شهر تبریز و تاریخ آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا در کنار سایر جاهای دیدنی تبریز، سری به این پل تاریخی بزنید.