استانبول شهری کهن و تاریخی است که در بین دو قاره آسیا و اروپا واقع شده است. این شهر جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که هر ساله میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند. یکی از این جاهای دیدنی استانبول، برج گالاتا است. این برج تاریخی در انتهای خیابان استقلال قرار دارد و افراد می‌توانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.
برج گالاتا، یکی از نمادهای تاریخی و محبوب شهر استانبول است. این برج در سال ۱۳۴۹ میلادی ساخته شده و در طول تاریخ نیز کاربری‌های مختلفی داشته است. قلعه گالاتا ابتدا به عنوان برج دفاعی، سپس به عنوان برج نگهبانی و در نهایت به عنوان برج آتش‌نشانی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین در حال حاضر نیز به عنوان موزه مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد. در این مطلب از سفر724، به معرفی برج گالاتا می‌پردازیم تا افرادی که قصد سفر به استانبول و بازدید از این قلعه را دارند، بتوانند لذت بیشتری ببرند. پس با ما همراه باشید.

بلیط اتوبوس تهران استانبول

آدرس برج گالاتا استانبول

شاید اولین سوالی که به ذهن افراد پس از شنیدن اسم این برج می‌رسد، این است که برج گالاتا کجاست؟ برج گالاتا در منطقه بی اوغلو و نزدیکی میدان تکسیم قرار دارد. لوکیشن این مکان تاریخی بسیار راحت است. 
به جرات می‌توان گفت که همه مسافران ایرانی در استانبول از خیابان استقلال دیدن می‌کنند. پس اگر برای خرید و گشت و گذار به خیابان استقلال رفتید، حتما در انتهای آن می‌توانید برج گالاتا را نیز ببینید. همچنین اگر در جای دوری هستید، می‌توانید در ابتدا خودتان را به میدان تقسیم یا تاکسیم برسانید و سپس 20 دقیقه پیاده راه بروید تا به قلعه برسید. البته می‌توانید از تاکسی و تراموای خیابان استقلال نیز برای رفتن از میدان تاکسیم به قلعه گالاتا استفاده کنید.

افسانه برج گالاتا در بین مردم محلی چیست؟

همانند برج دختر، درباره برج گالاتا نیز افسانه‌های متعددی در بین مردم محلی وجود دارد. اما مهم‌ترین افسانه، داستان بین  دو برج گالاتا و دختر است. در این افسانه، گالاتا (اسم مردی که عاشق شده)، عاشق دختری می‌شود که در برج دختر زندگی می‌کرد. گالاتا و دختر در دو سوی متفاوت تنگه بسفر زندگی می‌کردند و نمی‌توانستند با یکدیگر ملاقات کنند. پس گالاتا برای رسیدن به معشوقه‌اش، خودش را به تنگه بسفر می‌اندازد، اما در میان راه جان می‌دهد. 
روح گالاتا به برج گالاتا و روح برج دختر نیز به برج دختر تبدیل می‌شود. افسانه‌های برج گالاتا در میان مردم شهر استانبول رواج زیادی دارد. برخی از شهروندان استانبولی معتقدند که اگر با فرد مورد علاقه خود به بالای برج گالاتا بروند و آرزو کنند، به هم خواهند رسید. این افسانه‌ها نشان می‌دهد که مردم شهر استانبول به برج گالاتا به عنوان یک نماد عشق و امید نگاه می‌کنند. 

تاریخچه قلعه گالاتا

برج گالاتا یا برج مسیح، یکی از مهم‌ترین و پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری شهر استانبول است. این برج در سال ۱۳۴۹ میلادی به دستور یکی از بازرگانان ونیزی به نام گالا باسانو ساخته شده و در آن زمان به نام برج باسانو شناخته می‌شد. این برج در ابتدا به عنوان برج دفاعی برای محافظت از شهر گالاتا از حملات احتمالی استفاده می‌شد. پس از فتح استانبول توسط سلطان محمد فاتح، همانند تغییر کاربری مسجد ایاصوفیه، برج گالاتا نیز به عنوان برج نگهبانی برای کنترل ورود و خروج از شهر استفاده می‌شد. 
همچنین در قرن نوزدهم میلادی، برج گالاتا به عنوان برج آتش‌نشانی مورد استفاده می‌گرفت. پس از آن در نهایت در سال ۱۹۶۴ میلادی، برج گالاتا به عنوان موزه مورد بازدید عموم قرار گرفت. 
در سال حدودا 1875، به سبب طوفان وحشتناک خرابی هایی در برج گالاتا و بخش مخروطی آن ایجاد شد و بین سال های 1967 و 1965 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.  پس از آن برج جدید بر روی برج قدیمی گالاتا ساخته شد.

معماری برج گالاتا

این برج در قرن ۱۳ میلادی توسط بازرگانان ونیزی ساخته شده و در زمان خود بلندترین سازه جهان بود. برج گالاتا از 9 طبقه تشکیل شده است و ارتفاع آن بدون زینت بالایی، ۶۲.۵۹ متر است. همچنین قطر خارجی برج ۱۶.۴۵ متر و قطر داخلی آن نیز ۸.۹۵ متر است.
دیوارهای برج گالاتا به ضخامت ۳.۷۵ متر ساخته شده‌اند. این ابعاد و متراژها باعث می‌شود تا ساختمان برج در برابر صدمات و خرابی‌ها، آسیبی نبیند. این امر نشان‌دهنده پی‌ریزی دقیق این بنا توسط معمار است.

نحوه و راه های دسترسی به برج گالاتا

لوکیشن و محل قرارگیری این برج به قدری جای خوب و قابل دسترسی است که افراد می‌توانند به راحتی و با هر وسیله‌ای که دوست دارند، به آن جا بروند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به برج گالاتا، ایستگاه مترو شیشلی است. این ایستگاه در خط ۲ مترو استانبول قرار دارد. همچنین می‌توان با اتوبوس‌های خط ۴۱، ۵۱، ۵۴، ۴۶، و ۹۱ به برج گالاتا دسترسی پیدا کرد. علاوه بر این، می‌توان از تاکسی های شهری نیز برای رفتن به قلعه گالتا استفاده کرد.
 همچنین اگر پیدا کردن مسیرهای دسترسی به این برج برایتان سخت است، می‌توانید ابتدا خودتان به خیابان استقلال یا میدان تقسیم استانبول برسانید و سپس از آنجا پیاده در حدود نیم ساعت به سمت برج بروید. 

فاصله برج گالاتا تا میدان تکسیم چقدر است؟

همانطور که گفتیم برج گالاتا در نزدیکی میدان تکسیم قرار دارد و فاصله برج گالاتا تا میدان تکسیم در حدود 20 دقیقه با پیاده روی آرام است.

ساعت و هزینه بازدید از برج گالاتا

برج گالاتا همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر باز است. هزینه بازدید از برج گالاتا برای بزرگسالان ۴۰ لیر ترکیه، برای افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زیر ۱۳ سال ۲۵ لیر ترکیه است. البته ممکن است این مقدار هزینه در هنگام مراجعه شما افزایش یا کاهش داشته باشد.

رستوران برج گالاتا 

اگر می‌خواهید ساعات طولانی و لذت بخشی را در قلعه گالاتا بگذرانید، می‌توانید سری نیز به رستوران برج گالاتا بزنید. این رستوران جز رستوران‌های لوکس استانبول به شمار می‌رود و البته قیمت غذاهای آن نیز ممکن است کمی بالا باشد.

قیمت ورودی برج گالاتا چقدر است؟

همانطور که قبلتر نیز به آن اشاره کردیم، هزینه بازدید از برج گالاتا برای بزرگسالان ۴۰ لیر ترکیه، برای افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زیر ۱۳ سال ۲۵ لیر ترکیه است. 

داخل برج گالاتا چگونه است؟

در داخل برج گاتالا امکانات زیادی وجود ندارد و تمامی زیبایی این برج، به ایستادن بالای آن و تماشای دریا و غروب آفتاب است. هنگامی که وارد برج می‌شوید، باید ابتدا از طریق پله‌های سنگی از آن بالا بروید. البته همانطور که گفتیم این برج 9 طبقه است و بالا رفتن از آن کمی مشکل است. در ورودی برج دو آسانسور وجود دارد که می‌توانید بوسیله آن‌ها تا طبقه 7 ام بروید و دو طبقه را نیز با پله‌ها طی کنید.
طبقه بالای رستوران یک مکان ایوان مانندی وجود دارد که هدف از رفتن به برج گاتالا دقیقا رسیدن به این مکان و تماشای استانبول، دریا، تنگه بسفر، برج دختر و زیبایی های دیگر از این ایوان است. هنگام رفتن به بالای برج گالاتا عکس گرفتن یادتان نرود.

سخن پایانی

برج گالاتا استانبول یکی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است. این برج با معماری بی‌نظیر خود، سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند. از بالای برج گالاتا می‌توان منظره‌ای پانوراما از شهر استانبول را مشاهده کرد. پس اگر دنبال لحظاتی پر از آرامش و حس و حال خوب هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به این برج سر بزنید.