اتوبوس یکی از وسیله‌های نقلیه جذاب برای سفرهای داخلی و خارجی است. هنگام سفر با اتوبوس در طول مسیر خود تا مقصد، می‌توانید از مناظر اطراف لذت ببرید و از شهرهای مختلف عبور کنید. بنابراین تجربه‌های جالبی در طول سفر خود با اتوبوس کسب خواهید کرد. اما در این بین، نکات مهمی در خصوص سفر با اتوبوس وجود دارد که بهتر است قبل از آغاز سفر خود با آن‌ها آشنا شوید تا سفری خوب و راحت را تجربه کنید. در این مطلب سعی داریم تمامی نکات مهم سفر با اتوبوس را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. اگر شما نیز قصد سفر با اتوبوس را دارید توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

 

نکات مهم سفر با اتوبوس کدام‌اند؟ 

برای سفر با اتوبوس باید به نکات زیادی توجه کنید. زیرا در صورت عدم توجه به آن‌ها ممکن است تجربه ناخوشایندی از سفر خود داشته باشید. در ادامه به برخی از مهمترین این نکات اشاره می‌کنیم.

 

به نوع و مدل اتوبوس خود توجه کنید

توجه به مدل اتوبوس و نوع آن یکی از اصلی‌ترین نکات سفر با اتوبوس است. با توجه به مسیر و مدت زمانی که طول می‌کشد تا به مقصد برسید، باید اتوبوس مناسبی را برای سفر انتخاب کنید. 

اتوبوس‌ها به دو نوع اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و معمولی تقسیم می‌شوند. تفاوت عمده این دو نوع اتوبوس در تعداد و مدل صندلی آن‌هاست. اتوبوس‌های معمولی تعداد صندلی‌های زیادی دارند. به همین دلیل صندلی این اتوبوس‌ها تاشو نیست. اما در اتوبوس‌های وی‌آی‌پی تعداد صندلی‌ها نسبت به اتوبوس‌های معمولی بسیار کمتر است. همین امر باعث شده است که صندلی این نوع اتوبوس به تخت تبدیل شود و راحتی شگفت‌انگیزی را برای مسافران فراهم کند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اتوبوس‌های معمولی برای سفرهای کوتاه و روزانه بسیار مناسب هستند. در مقابل، برای سفرهای طولانی و شبانه نیز بهتر است از اتوبوس‌های وی‌آی‌پی استفاده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی‌ها و تفاوت‌های این دو نوع اتوبوس می‌توانید به مطلب ریز و درشت اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و معمولی در سایت سفر ۷۲۴ مراجعه کرده و آن را مطالعه نمایید. 

پس از مطالعه و آگاهی از ویژگی‌های هر دو مدل اتوبوس زمان آن فرا رسیده است که با توجه به شرایط و مدت زمان مسیر خود بهترین گزینه را از بین اتوبوس‌های موجود انتخاب کنید. چرا که در وهله اول راحتی وسیله نقلیه از مهم‌ترین نکاتی است که هنگام سفر باید مدنظر قرار دهید. هرچه اتوبوس مورد نظر راحت‌تر و مناسب با شرایط جسمی شما و مسیر مربوطه باشد، به تبع آن سفر شما نیز به همان‌قدر آسان و خاطره‌ساز خواهد بود. 

انتخاب نوع اتوبوس در هنگام خرید بلیط انجام می‌گیرد. اگر قصد خرید حضوری بلیط اتوبوس را دارید، باید هنگام خرید، نوع اتوبوس دلخواه خود را به متصدی فروش بلیط متذکر شوید. اما توجه داشته باشید که می‌توانید به آسانی و به صورت آنلاین از طریق سامانه سفر ۷۲۴ نیز خرید خود را انجام دهید. تنها کافی است به سایت سفر ۷۲۴ مراجعه کنید و پس از انتخاب مبدا و مقصد، نوع اتوبوس مورد نظر خود را نیز در بین سرویس‌های موجود انتخاب کنید. با خرید بلیط از این طریق می‌توانید کاملا مطمئن باشید که دقیقا با همان اتوبوسی که انتخاب کرده‌اید به سفر خواهید رفت. 

 

چمدان سبک و یک کیف دستی به همراه داشته باشید

بهتر است که هنگام سفر با اتوبوس یک چمدان از وسایل ضروری به همراه داشته باشید. چرا که وزن باری که اتوبوس برای هر مسافر در نظر گرفته است تنها ۲۰ کیلوگرم است. اگر وزن بار و چمدان شما از این حد بیشتر باشد باید با راننده اتوبوس صحبت کنید و در خصوص حمل بارتان با او به توافق برسید. همچنین باید به ازای هر کیلو اضافه بار مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کنید. بنابراین بهتر است که قبل از سفر به این نکته توجه داشته باشید تا به مشکل جدی برنخورید.  

توجه داشته باشید که چمدان‌ها در قسمت صندوق بار اتوبوس قرار می‌گیرند. بنابراین شما تا انتهای مسیر و رسیدن به مقصد به ساک و چمدان خود دسترسی ندارید. از این رو، توصیه می‌کنیم که یک کیف دستی نیز به همراه داشته باشید تا وسایل بسیار ضروری هنگام سفر را در آن قرار دهید و با خود به کابین اتوبوس ببرید. در ادامه برخی از این لوازم ضروری را به شما معرفی می‌کنیم.

 

وسایل ضروری که در کابین اتوبوس باید به همراه داشته باشید

  • یکی از وسایل ضروری می‌تواند بالشت گردنی باشد. این وسیله برای کسانی که بر اثر تکان‌های اتوبوس و به تبع آن چپ و راست شدن گردن نمی‌توانند بخوابند، بسیار توصیه می‌شود.
  • لازم است که خوراک اندکی برای ساعاتی که در داخل اتوبوس سپری می‌کنید به همراه داشته باشید. توجه به این موضوع در سفرهای طولانی ضروری‌تر است. 
  • اگر قرص و داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما آن‌ها را در کابین اتوبوس به همراه داشته باشید. 
  • مدارک لازم مانند شناسنامه، کارت ملی و دفترچه بیمه را نیز بهتر است در داخل کیف دستی خود قرار دهید. 
  • به همراه داشتن لوازم بهداشتی مانند لوسیون، دستمال مرطوب، دستمال کاغذی و ... را فراموش نکنید.

حدالامکان از حمل وسایل شکستنی خودداری کنید

همان‌گونه که گفته شد تمامی بارها و چمدان‌های مسافران در صندوق بار اتوبوس قرار می‌گیرند. بنابراین بهتر است که در طول سفرتان وسایل شکستنی را با خود حمل نکنید. چرا که ممکن است بر اثر جابجایی و یا فشار دیگر بارهای موجود در صندوق بار، وسیله شما ترک بردارد و یا بشکند. در این حالت هم راننده مسئولیتی در قبال بار شکسته شما ندارد. در نتیجه سعی کنید حدالامکان از حمل وسایل شکستنی خودداری کنید تا از این بابت نگرانی و ناراحتی نداشته باشید. 

 

مسافت و مدت زمان رسیدن به مقصد را در نظر بگیرید

یکی دیگر از نکات مهم سفر با اتوبوس مسافتی است که قصد طی کردن آن را دارید. اگر قصد رفتن به سفر‌های داخلی و یا خارجی با اتوبوس را دارید، لازم است که مسافت و مدت زمان رسیدن به مقصد را مد نظر داشته باشید. برخی مقاصد به شهر شما نزدیک و برخی دورند. طبیعی است مدت زمانی که طول می‌کشد تا با اتوبوس به شهر مقصدتان برسید هم متفاوت است. بنابراین بهتر است که قبل از سفر به این نکته توجه کنید. هرچند که اتوبوس‌های فعلی استاندارد بوده و راحتی هرچه تمام را برای مسافران خود فراهم می‌کنند. اما گاهی ممکن است طولانی بودن مسیر خسته کننده و آزاردهنده باشد و همین امر باعث شود که لذتی از سفر و مسیر آن نبرید.

این موضوع به ویژه برای افرادی که دارای بیماری خاصی هستند و یا افرادی که دچار دردهای مفصل و یا عضلانی هستند بسیار مهم است. این افراد برای سفر با اتوبوس باید به این نکته بسیار مهم توجه کنند تا خدایی نکرده در طول مسیر آسیب و مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید.

 
از آب‌وهوای مسیر و مقصد مورد نظر اطلاع داشته باشید

تنوع آ‌ب‌وهوایی شهرهای ایران بسیار زیاد است. بنابراین هنگام سفر با اتوبوس و عبور از شهرها و استان‌های مختلف، آب وهوای متفاوتی را نیز تجربه خواهید کرد. بنابراین بهتر است قبل از سفر از آب‌وهوای مسیر و آب‌وهوای مقصد مورد نظر مطلع شوید. با اطلاع از آب‌وهوای این مناطق می‌توانید تصمیم درستی در رابطه با به همراه داشتن نوع لباس و وسایل مورد نیاز در طول مسیر بگیرید. اگر قصد سفر به مناطق سردسیر را دارید حتما لباس گرم به همراه داشته باشید. اما اگر مقصد شما مناطق گرمسیر است لباس تابستانی را فراموش نکنید.


 
احتمال خراب شدن اتوبوس در طول مسیر را در نظر بگیرید

خرابی اتوبوس یکی از احتمالاتی است که ممکن است در طول سفر خود تجربه کنید. شرایط نامناسب جاده‌ای، تغییر آب‌وهوای ناگهانی و مشکل فنی اتوبوس از دلایل این اتفاق ناخوشایند است. از این رو، احتمال دارد که مجبور شوید لحظاتی را خارج از اتوبوس منتظر تعمیر آن بمانید. بنابراین توصیه می‌کنیم که این احتمال را جدی بگیرید و برای چنین لحظاتی لباس گرم و پتو به همراه داشته باشید. مخصوصا اگر قصد دارید در فصول سرد سال به سفر بروید، به این مسئله بیش‌تر توجه کنید. 

 

در طول سفر خود بهتر است زیاد از اتوبوس دور نشوید

از دیگر نکات مهم سفر با اتوبوس این است که در طول مسیر بهتر است زیاد از اتوبوس دور نشوید. هرچند که رانندگان اتوبوس هنگام سفر توجه زیادی به مسافران خود دارند و در هر توقف، قبل از حرکت مجدد تعداد مسافران را کنترل می‌کنند تا مسافری جا نمانده باشد. اما گاهی در این بین مسافران احتیاط نکرده و از اتوبوس خود دور می‌شوند. در چنین مواقعی ممکن است این مسافر اتوبوس را اشتباهی سوار شود و یا به کل از مسیر خود گمراه شود. 

به هر حال راننده اتوبوس نیز موظف است مدت کوتاهی را به انتظار مسافر بماند. اگر این زمان خیلی طولانی باشد مجبور است به مسیر خود ادامه دهد تا در زمان مقرر به مقصد نهایی برسد. از این رو توصیه می‌کنیم که در توقف‌های کنار جاده احتیاط لازم را به خرج دهید تا مشکلاتی از این قبیل برای شما اتفاق نیفتد.

 

به فکر کودکان خود در اتوبوس باشید

به احتمال زیاد سفر کردن با اتوبوس برای بزرگسالان هیجان‌انگیز و جالب است. چرا که از دیدن مناظر اطراف جاده، کوه و جنگل و ... نهایت لذت را می‌برند. اما کودکان بیشتر از این‌که به فکر مشاهده زیبایی‌های طبیعت باشند، به فکر بازی و تفریح هستند. در این صورت ممکن است کودکان در مدت زمانی که داخل اتوبوس هستند، حوصله‌شان سر برود و یا از این بابت احساس خستگی کنند. بنابراین از دیگر نکات مهم سفر با اتوبوس این است که مقدمات بازی و سرگرمی کودک خود را در داخل اتوبوس مهیا کنید. به این شکل که اسباب‌بازی، بازی‌های فکری، دفتر نقاشی و ... را در کیف دستی خود به همراه داشته باشید تا کودکان بتوانند در طول مسیر با آن‌ها سرگرم شوند و احساس خستگی و نارضایتی از سفر نداشته باشند. 


 

در طول سفر کارهای مورد علاقه خود را انجام دهید

علاوه‌بر کودکان، بزرگسالان نیز گاهی ممکن است به خاطر طولانی شدن مسیر خسته و کلافه شوند. در چنین مواقعی می‌توانید به کارهای مورد علاقه خود برسید. مطالعه کتاب، گوش دادن به موسیقی، حل کردن جدول، بازی و حتی انجام کار با لپتاپ می‌تواند در طول مسیر شما را سرگرم کند و باعث شود متوجه گذر زمان نشوید.

در داخل اتوبوس‌های بین‌شهری فیلم‌ها و نمایش‌های روز ایران توسط نمایشگرهایی پخش می‌شوند. بنابراین می‌توانید با دیدن این فیلم‌ها ساعات خوبی را در اتوبوس بگذرانید. 


 

حالت تهوع را جدی بگیرید

یکی دیگر از نکات مهم سفر با اتوبوس، توجه به حالت تهوع و راه‌های جلوگیری از آن است. حالت تهوع ناشی از مسافرت با وسایل نقلیه زمینی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به دلیل تکان‌های اتوبوس و عدم تعادل دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شود. این حالت در بیشتر مواقع زمانی که فرد به پایین نگاه کرده و یا دائما چشمان او در حرکت اتفاق می‌افتد. اگر تا به حال این حالت به شما دست داده است حتما این موضوع را جدی بگیرید و داروها و اقلام لازم برای مقابله با این حالت ناخوشایند را به همراه داشته باشید.

به یاد داشته باشید که در صورت داشتن حالت تهوع از خواندن کتاب و کار با لپتاپ در حین حرکت اتوبوس خودداری کنید. به مناظر اطراف جاده نگاه نکنید و سعی کنید به افق و مناطق دور دست خیره شوید. در این صورت از شدت سرگیجه و حالت تهوع شما کمتر می‌شود تا این‌که در نهایت از بین برود.


 

از ساعت رسیدن اتوبوس به مقصد مطلع شوید

معمولا ساعات حرکت اتوبوس و رسیدن آن به مقصد از قبل مشخص شده است. برخی در روشنایی روز به مقصد می‌رسند و برخی در تاریکی شب. مسافران قبل از حرکت باید از شرایط ترمینال مقصد و وجود تاکسی یا هر وسیله نقلیه دیگر در هر لحظه از شبانه‌روز مطلع شوند. تا اگر نیمه‌شب به مقصد نهایی رسیدند بتوانند به راحتی با تاکسی‌های موجود در ترمینال به هتل و یا محل مورد نظر خود نقل مکان کنند. 

 

بلیط برگشت را زودتر خریداری کنید

هر رفتنی، برگشتی دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که بلیط بازگشت را هرچه سریع‌تر خریداری نمایید. این موضوع در روزهای تعطیل و شلوغ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا در چنین روزهایی آمار سفر به شهرهای مختلف بالا رفته و هر آن ممکن است بلیط مورد نظر شما به اتمام برسد. بنابراین توصیه می‌کنیم بلیط برگشت خود را تهیه کنید تا از لحاظ زمان‌بندی و ... به مشکل برنخورید. برای خرید بلیط برگشت نیز می‌توانید به سامانه سفر ۷۲۴ مراجعه کنید و به آسانی بلیط خود را تهیه نمایید. 

 

تمامی این موارد نکات مهم سفر با اتوبوس هستند که با رعایت آن‌ها سفری خوب و خاطره‌انگیز را تجربه خواهید کرد. اگر سوال و مورد دیگری هست که در این مطلب به آن پاسخ داده نشده است، آن را با تیم سفر ۷۲۴ در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ داده شود.